• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Noen som kan låne meg /selge en 1" hullpunch?

Jeg trenger å lage tre hull. Den skal være til camco elementer, så trenger faktisk kanskje litt større, iom at de har gjengene på utsiden?

Og mens dere er her inne. Hvor stor hullpunch trenger man for 3/4" gjennomføringer med gjenger på utsiden? Jeg har spurt og lett men nekter å tro at 13/16" som jeg skal bruke til autospargen som har 1/2" med gjenger på utsiden holder mål.
 
Martin E skrev:
1" er perfekt til camco.

Topp, da etterlyser jeg en 1" hullpunch jeg kunne få lånt. Har dessverre ikke noe brigg å bytte bort da alt har gått via blæra og havnet i kloakken. Står uten bryggeri nå frem til mkIII er ferdig.
 
Stegbor funker også. Dersom det er rustfritt stål det er snakk om så bør det da ikke være for tykt. Jeg har tatt flere hull i mine Blichmannkjeler med et Bacho stegbor. Kraftig boremaskin, lavt turtall og mye WD-40 til kjøling skapte fine hull uten behov for pussing. Dersom du ikke får tak i punch så kan du låne boret mitt i Oslo, aberet er at du da må vente litt, jeg er ikke tilbake fra juleferie før tidlig i januar...
 
Tollefsen skrev:
Stegbor funker også. Dersom det er rustfritt stål det er snakk om så bør det da ikke være for tykt. Jeg har tatt flere hull i mine Blichmannkjeler med et Bacho stegbor. Kraftig boremaskin, lavt turtall og mye WD-40 til kjøling skapte fine hull uten behov for pussing. Dersom du ikke får tak i punch så kan du låne boret mitt i Oslo, aberet er at du da må vente litt, jeg er ikke tilbake fra juleferie før tidlig i januar...

Vet at stegbor er der som et alternativ. Men dette er veldig tynt stål, så å feste det med noen klemmer for å bore vil bare bøye hele greia.
 
Da har du sikkert brukt elementer som ikke har 1" gjenger, slik mitt har. Jeg trodde alle Camco-elementene hadde 1" NPT-gjenger, men det trenger jo selvsagt ikke å stemme. :)

Det som er sikkert er at om elementet har 1" NPT-gjenger, så vil et hull med diameter 1" (25,4 mm) ikke være tilstrekkelig stort. Tommebenevnelsen på NPT-gjengene er ikke samme tall som gjengenes diameter, men (om jeg husker rett) noe som henger igjen etter noen gamle og ganske så arbitrære rørstandarder. Jeg sitter med et Camco-element med 1" NPT-gjenger og et skyvelær i hendene nå og måler det til 32 mm, så dersom Miguel har et tilsvarende element trengs også et tilsvarende hull.
 
Martin E skrev:
1" hullpunch lager ikke 1" hull. Amerikanere (og briter): Forstå det den som kan...

Det stemmer det. Har nå målt min 1" hullpønsj. Den er ganske nøyaktig 31,7mm.
Sliter no j@&?ig sjøl med de tomme målene. Takk gud for det metriske system  :amen:
 
Kristian Skreosen skrev:
Martin E skrev:
1" hullpunch lager ikke 1" hull. Amerikanere (og briter): Forstå det den som kan...

Det stemmer det. Har nå målt min 1" hullpønsj. Den er ganske nøyaktig 31,7mm.
Sliter no j@&?ig sjøl med de tomme målene. Takk gud for det metriske system  :amen:

What! Hvordan skal man vite hvor stor hulllpunch man trenger da?
 
Kristian Skreosen skrev:
Martin E skrev:
Takk gud for det metriske system  :amen:

DIN/ISO er ikke en millimeter bedre på rør og rørgjenger; 3/4" rør=DN20, måler 26,9mm utvendig og innvendig diameter varierer etter trykklasse. En kan lure seg hele veine inn på lukket avdeling eller finne seg en tabell og et skyvelære og bare akseptere systemet 8)

Amerikanerene merker hullstanser med hvilken rørdimensjon som passer i det ferdige hullet.
 
Miguel skrev:
What! Hvordan skal man vite hvor stor hulllpunch man trenger da?

Du bruker et skyvelær til å måle både hulltaker og det som skal igjennom hullet før du lager hullet, KISS.
 
Bernts skrev:
Miguel skrev:
What! Hvordan skal man vite hvor stor hulllpunch man trenger da?

Du bruker et skyvelær til å måle både hulltaker og det som skal igjennom hullet før du lager hullet, KISS.

+1  nå har denne diskusjonen om å få laget et j.... hull vart i 2dager gå til Clas ohlsen å kjøp en kjegleformet hulltaker og start å borr hullet til du har rett diameter bruk skyveler og litt sund fornuft

Når du er ferdig og veldig fornøyd med hva du har gjort så ta deg en velfortjent Øler du ennå usikker spør en kompis om hjelp
Hadde eg bud nærme deg så hadde eg kommet og borret hullet for deg i går

Ja ja lykke til skal du ha uansett
 
GuttormG skrev:
Kristian Skreosen skrev:
Martin E skrev:
Takk gud for det metriske system  :amen:

DIN/ISO er ikke en millimeter bedre på rør og rørgjenger; 3/4" rør=DN20, måler 26,9mm utvendig og innvendig diameter varierer etter trykklasse. En kan lure seg hele veine inn på lukket avdeling eller finne seg en tabell og et skyvelære og bare akseptere systemet 8)

Amerikanerene merker hullstanser med hvilken rørdimensjon som passer i det ferdige hullet.

Det har du jaggu rett i. Trodde dette bare var en annen "gren" av det amerikanske. Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det køddent!
 
Jærbrygg skrev:
Bernts skrev:
Miguel skrev:
What! Hvordan skal man vite hvor stor hulllpunch man trenger da?

Du bruker et skyvelær til å måle både hulltaker og det som skal igjennom hullet før du lager hullet, KISS.

+1  nå har denne diskusjonen om å få laget et j.... hull vart i 2dager gå til Clas ohlsen å kjøp en kjegleformet hulltaker og start å borr hullet til du har rett diameter bruk skyveler og litt sund fornuft

Når du er ferdig og veldig fornøyd med hva du har gjort så ta deg en velfortjent Øler du ennå usikker spør en kompis om hjelp
Hadde eg bud nærme deg så hadde eg kommet og borret hullet for deg i går

Ja ja lykke til skal du ha uansett

Litt vanskelig når alle bitene var på vei i posten. Kjedelig å vente mer enn det jeg trodde var nødvendig. Dessuten vil jeg bruke punch, da man får finere kutt med punch og det er fint lite rom for bruker-relaterte glipp og feil ifht til kjegle-hulltaker, noe clas ohlson eller biltema eller lignende ikke selger.
 
Ok
Men du burde ikke lage noen hull før du har delene,slik at du er 100% sikker at det passer til slutt.

Kom også på det at du kan helt sikkert oppsøke et mekanisk verksted å spørre om di ikke kunne hjelpe deg med et hull,for dem tar det ikke mere en 5 minutter å lage.
 
Tilbake
Topp