Noen som opplever lignende? Svidd i kokekjele

IMG_20170610_193443_1.jpg

Veldig irriterende. Har avkok på under 10% i timen. Dette er vel ikke normalt. Lager mye hveteøl.
 
Er det svi smak i øla di då ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er usikker, derfor jeg postet. Her om dagen syntes jeg at jeg fikk et hint av bål på en lager, men merker ingenting idag. Og jeg mener at jeg fikk en kommentar fra en av dommerne under NM om det det var bål inne i bildet. Kjelen er fra et tysk firma som lager for profesjonelle storkjøkken først og fremst. Har bare fått snev av bål en gang, men det kan evt ha vært pga andre ting og da jeg smakte.

Edit: Det var ikke bål jeg fikk dinget i NM, det var faktisk tyggegummi og baconost :D
 
Jeg har alltid en slik ansamling av fast "et-eller-annet" i bunnen av kokekjelen etter kok. Koker på Casio induksjonstopp.
Jeg vasker alltid kokekjelen med PBW, lar det stå slik at det er lett å fjerne med den myke delen av en slik skrubbebørste.
Har ikke opplevd at det er blitt svidd/brent. Koker på full effekt. 36 liters kjele, denne: https://www.vestbrygg.no/produkt/bryggeutstyr/kjele/kjele-36l/
 
Jeg er usikker, derfor jeg postet. Her om dagen syntes jeg at jeg fikk et hint av bål på en lager, men merker ingenting idag. Og jeg mener at jeg fikk en kommentar fra en av dommerne under NM om det det var bål inne i bildet. Kjelen er fra et tysk firma som lager for profesjonelle storkjøkken først og fremst. Har bare fått snev av bål en gang, men det kan evt ha vært pga andre ting og da jeg smakte.

Edit: Det var ikke bål jeg fikk dinget i NM, det var faktisk tyggegummi og baconost :D

Du merker om det er sviddfast på grunn av varme eller om det er avleiring. Er det svart er det varme


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har alltid en slik ansamling av fast "et-eller-annet" i bunnen av kokekjelen etter kok. Koker på Casio induksjonstopp.
Jeg vasker alltid kokekjelen med PBW, lar det stå slik at det er lett å fjerne med den myke delen av en slik skrubbebørste.
Har ikke opplevd at det er blitt svidd/brent. Koker på full effekt. 36 liters kjele, denne: https://www.vestbrygg.no/produkt/bryggeutstyr/kjele/kjele-36l/

Men er det brunt? Altså at man ser/vet at det er vørter som er sviddfast? Jeg koker på 6, på caso-toppen min, koker alt fra 18.5L til 22L, alt ettersom hvilket øl jeg lager. Men det er et moment jeg skrur opp til ti, og det er da jeg har oppi kjøleren min. Den kjelen her var rengjort skinnende ren for to brygg siden.
 
Du merker om det er sviddfast på grunn av varme eller om det er avleiring. Er det svart er det varme


Sent from my iPhone using Tapatalk

Aha. Kan du utdype? Hva er avleiring? Dette sitter fast og trenger en skrubb ialefall. Blir brunt litt rundt ellers og i kjelen, men akkurat den flekken der sitter bedre fast, det andre tar jeg fort med en børste.
 
Nei, det er ikke brunt. Jeg koker som regel volum som gir meg 21-24 liter post-boil.
Jeg rengjør etter hver batch. Dersom det får stå og tørke inn før neste batch, tenker jeg det hadde blitt fastbrent.
 
Nei, det er ikke brunt. Jeg koker som regel volum som gir meg 21-24 liter post-boil.
Jeg rengjør etter hver batch. Dersom det får stå og tørke inn før neste batch, tenker jeg det hadde blitt fastbrent.

Jeg tar full rengjøring innimellom. Ofte så er det brunt belegg når jeg brygger.
 
To timer med PBW så børster du det lett bort.

edit: eller natten over

Det går jo bort rimelig fort med litt varmt vann og pbw. Men det jeg lurer på er om dette er noe jeg egentlig burde være bekymret for, for jeg er litt bekymret. Orker ikke bygge ny kjele hvis det viser seg at denne ikke holder mål. Det første jeg tenker er at sandwichen er for tynn.
 
Det går jo bort rimelig fort med litt varmt vann og pbw. Men det jeg lurer på er om dette er noe jeg egentlig burde være bekymret for, for jeg er litt bekymret. Orker ikke bygge ny kjele hvis det viser seg at denne ikke holder mål. Det første jeg tenker er at sandwichen er for tynn.
Nei, dersom du starter kokingen med et belegg vil jeg tro det gir mye større sjanse for at det både samles mer siden det er et belegg dersom proteiner mm lett vil feste seg til og at det som er der i utgangspunktet vil svi seg.
Jeg ville testet med blank kjele før hver koking for utvising av kjelen.

Et brunt, brent belegg etter koking ville bekymret meg også.
 
Nei, dersom du starter kokingen med et belegg vil jeg tro det gir mye større sjanse for at det både samles mer siden det er et belegg dersom proteiner mm lett vil feste seg til og at det som er der i utgangspunktet vil svi seg.
Jeg ville testet med blank kjele før hver koking for utvising av kjelen.

Et brunt, brent belegg etter koking ville bekymret meg også.

Men, det blir jo sånn her etter koking.. Eller, over tid iallefall. Men den var jo skinnende ren for to batcher siden. Jeg er nysgjerig på hvordan "kokebloblene" ser ut hos andre som bruker caso, hos meg, hvis jeg tester med bare vann så kommer de bare fra midten, der hvor den flekken er, derfor jeg mistenker sanwichen litt.
 
Skal ta før/etter bilde av kjelen min neste gang jeg brygger. Er du heldig blir det et øl med pilsmalt, litt hvete og koranderfrø.
 
Når jeg tenker meg om så var det ølet jeg smakte dekoktert, så kan hende at noe ble svidd der, hvis noe ble svidd, er et slags superteflon-belegg i den panna jeg bruker til det. Har faktisk ikke merket noe som helst til det på alle andre batcher jeg har laget når jeg tenker meg om, så jeg fortsetter nok som før.
 
Med endel hvete svir jeg vørteren med biabgryta. Og da kan det hende det blir helt svart.
Men har ikke kjent usmak av dette hverken av vørter eller ferdig øl.
Har likevel lest at andre har gjort det.
Elementet i "friluftsbryggeriet" blir alltid svart ved maks pådrag uansett maltmiks.
Men pilsen smaker ok likevel.
Må kanskje skylde på dårlig fungrende smaksløker, men spør jeg andre så kjenner de ikke svidd øl de heller.
 
Med endel hvete svir jeg vørteren med biabgryta. Og da kan det hende det blir helt svart.
Men har ikke kjent usmak av dette hverken av vørter eller ferdig øl.
Har likevel lest at andre har gjort det.
Elementet i "friluftsbryggeriet" blir alltid svart ved maks pådrag uansett maltmiks.
Men pilsen smaker ok likevel.
Må kanskje skylde på dårlig fungrende smaksløker, men spør jeg andre så kjenner de ikke svidd øl de heller.

Det er godt å høre, dette er jo langt fra svart, men det er brunt iallefall. Men, jeg skal ikke gidde å bruke tid på disse bekymringene mer før jeg faktisk klarer å kjenne det gang etter gang at det smaker svidd eller lignende. Grunnen tilbekymring var faktisk bare en prøvesmak av et øl, men kan ha vært flere faktorer til at jeg stusset litt på den sippen.
 
Jeg har det samme i GF.
Mitt sitter noe inni granskauen. Kaustisk soda måtte til. Over natta.
Skal prøve Cola etter neste, skal visstnok være bra.
 
Tror det ble gjort et forsøk med diverse vaskemiddel hvor resultatet ble vist her på forumet.
Mener PBW gikk av med seieren men korriger meg gjernre.
 
Tilbake
Topp