Nøgene ø #500.

Trond.A

Norbrygg-medlem
Er det noen som har en oppskrift som i det minste ligner på dette fantastiske øllet?  :biersmile:
 
Som en del av planleggingen til neste runde så melder jeg min interesse for denne (alt for) ubesvarte og etter hvert aldrende tråden.
Da jeg drakk dette ølet (for nokså lenge siden) var det som en åpenbaring av fylde, smaksrikdom og balanse som jeg verker etter å gjenskape som best jeg kan etter min egen ringe evne. Har noen tenkt noen tanker eller snakket med noen som har gjort det?
 
Jeg prøvde meg på en klone av denne for et par måneder siden..

Sendte en mail til Nøgne Ø og fikk til min store glede tilbakemelding og tips til forbedring.

Endte opp med denne oppskriften (jeg har forferdelig dårlig effektivitet på oppsettet mitt derfor de store mengdene sukker og DME):

#500 klone Style: Imperial IPA Brewer: Jo Hagness Kiran

Statistics
Volume: 21 liters
OG:         1102
Alcohol: 10.1 % by vol.
Colour: 21 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 105 IBU
BU/GU: 1.02

Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 3000 g
Rye Malt 6 EBC         6 EBC 1000 g
Wheat Malt         3 EBC 500 g
Flaked Oats         4 EBC 300 g
Amber Malt         69 EBC 700 g
Dry Light Extract         8 EBC 2000 g
Dextrose                 0 EBC 1000 g

Mash schedule: 50 degrees for 15 minutes, 63 degrees for 60 minutes

Hops
Chinook         12.6% 75 g 90 minutes
Simcoe         13% 30 g 15 minutes
Pacific Gem 17% 25 g 5 minutes
Centennial         10% 25 g 1 minutes
Nelson Sauvin 12% 30 g 1 minutes

Fermentation
Yeast: 1028 London Ale

Comments:
Tørrhumle Nelson Sauvin 75 g

Alt. British Ale II,
 
Så fantastisk å få svar fra så fint folk! Jeg så egentlig for meg litt mer havre når jeg har tenkt rundt hvordan jeg skal etterape denne, og ikke minst mer Nelson Sauvin underveis; både ved 15, 5 og 1 minutt. - samt simcoen litt tidligere og heller chinooken litt senere. Men det reflekterer vel mine preferanser mere enn den faktiske oppskriften.
Mange takk for godt arbeid!
 
Nøgne Ø bruker White Labs WLP007, så hvis målet er en kloning, er det lurt å bruke denne gjæren.
 
Gahr skrev:
Nøgne Ø bruker White Labs WLP007, så hvis målet er en kloning, er det lurt å bruke denne gjæren.

Det er helt riktig (selvfølgelig :) ). Det var også den jeg endte opp med å bruke. Ren forglemmelse i oppskriften..
 
Hvordan ble smaken på denne???

Bor like i nærheten av NØ og har muligheten til å svinge oppom og kjøpe ingridiensene. #500 er noe av det mest fantastiske ølet jeg noensinne har smakt.....og skulle gjerne ha klart og brygge denne....
 
Den ble veldig god.. Riktignok har det vært trøbbel med karboneringen (satt dem muligens litt kaldt), så smaksvurderingen er basert på tamt øl..

Usikker på om den var i nærheten av #500, men smaken og aromaen var ihvertfall noe av det beste jeg har brygget, ikke at det sier så mye men.. ;)
 
Ok, fint :namnam:
hvilken OG og FG endte du opp med.

Hva er DME og Dextrose?? og skal dette brukes i mesken. Har kun brukt allgrain til nå. Er dett nødvendig for å nå OG?? KAn man ikke bare bruke desto mer malt/mindre vann??
 
Rune81 skrev:
Ok, fint :namnam:
hvilken OG og FG endte du opp med.

Hva er DME og Dextrose?? og skal dette brukes i mesken. Har kun brukt allgrain til nå. Er dett nødvendig for å nå OG?? KAn man ikke bare bruke desto mer malt/mindre vann??

Bomma litt med skyllevann og sluttvolum, så jeg endte på 1,087 og 25 liter. FG ble rundt 1,018.
DME = dried malt extract, altså maltekstrakt i pulverform.
Dextrose = brukte vanlig sukker.

Fullt mulig å erstatte DME og sukker med mer malt, men det er ikke fysisk mulig i min Beer Maker 30. Mindre batch er selvfølgelig en mulighet..
 
Hmm... Der tror jeg jeg har neste brygg  :yes:
Bør jeg tilsette ekstra gjær før flasking av denne, eller klarer den seg med det som er igjen i ølet?
 
ThomasSF skrev:
Hmm... Der tror jeg jeg har neste brygg  :yes:
Bør jeg tilsette ekstra gjær før flasking av denne, eller klarer den seg med det som er igjen i ølet?

Her håper jeg noen andre kan komme med innspill.

Jeg primet og flasket denne uten ekstra gjær, og har vært i tvil om det er mangel på gjær eller for lav temperatur under
karboneringen som har gjort at mitt øl fortsatt er flatt etter snart to måneder.. :(

Har satt flasker på badet nå (20+ grader) for å se om det kan hjelpe på..
 
Rune81 skrev:
Ok, fint :namnam:
hvilken OG og FG endte du opp med.

Hva er DME og Dextrose?? og skal dette brukes i mesken. Har kun brukt allgrain til nå. Er dett nødvendig for å nå OG?? KAn man ikke bare bruke desto mer malt/mindre vann??

DME = dry malt extract, tørket maltekstrakt.
Dextrose = glukose/druesukker.
 
Prøver å sette opp en innkjøpsliste her....

Spørmål:
Ser at NØ ikke fører chinook og simcoe i sitt sortemang. Er det noe annet som kan brukes som tilsvarer?? Har jo Per Inge sin butikk også i nærheten, men får ikke opp nettbutikken hans. Noen som vet om han fører disse humlene??

Kan man bruke Moss maltekstrakt istede for DME for å få opp OG, eller er dette bare teit??? ser at denne er laget av "fineste byggmalt"
 
Rune81, når du har fått innkjøpskista komplett, kunne du tenke deg å poste den her?
Det hadde vært til god hjelp for oss ferske tror jeg. Har også lyst å prøve meg på denne, men det er en utfordring for meg å sette opp bestilling... :)
 
Jada det kan jeg gjøre.

Synses det er rart at det er to humletyper i oppskriften som NØ ikke fører når det er en oppskrift basert på NØ?? Mulig de har disse i produksjonen men ikkke for løssalg??
 
Prøvde å leke meg litt i Beersmith. Vil prøve å lage en oppskrift uten ekstrakt, så jeg plottet inn oppskrifta til FunEye, tok vekk sukkeret og ekstrakt også senket jeg batch size (L) til 11 liter og jeg fikk "pre-boil gravity" på 1.086. Deretter økte jeg batch størrelsen 25l. Justerte deretter IBU til 104. Da ble den slik:

Beersmith 2 Recipe Printout - http://www.Beersmith.com Recipe: #500 NØ Klone ver2 uten ekstrakt
Brewer: Rune
Asst Brewer:
Style: Imperial IPA
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 31,56 l
Post Boil Volume: 27,56 l
Batch Size (fermenter): 25,00 l  
Bottling Volume: 25,00 l
Estimated OG: 1,103 SG
Estimated Color: 22,9 EBC
Estimated IBU: 100,6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Est Mash Efficiency: 79,5 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
6,25 kg               Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)         Grain         1        54,5 %        
2,08 kg               Rye Malt (9,3 EBC)                       Grain         2        18,2 %        
1,46 kg               Amber Malt (43,3 EBC)                    Grain         3        12,7 %        
1,04 kg               Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)                Grain         4        9,1 %        
0,62 kg               Oats, Flaked (2,0 EBC)                   Grain         5        5,5 %        

82,03 g               Chinook [13,00 %] - Boil 90,0 min        Hop           6        78,5 IBUs    
32,81 g               Simcoe [13,00 %] - Boil 15,0 min         Hop           7        14,6 IBUs    
27,34 g               Pacific Gem [15,00 %] - Boil 5,0 min     Hop           8        5,6 IBUs      
32,81 g               Nelson Sauvin [12,00 %] - Boil 1,0 min   Hop           9        1,2 IBUs      
27,34 g               Centennial [10,00 %] - Boil 1,0 min      Hop           10       0,8 IBUs      

6,2 pkg               Dry English Ale (White Labs #WLP007) [35 Yeast         11       -            


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Full Body
Total Grain Weight: 11,46 kg
----------------------------
Name              Description                Step Temperature  Step Time        
Protein Rest      Add 29,88 l of water at 54 50,0 C            15 min            
Saccharification  Heat to 63,0 C over 10 min 63,0 C            60 min            
Mash Out          Heat to 78,0 C over 10 min 78,0 C            10 min            

Sparge: Fly sparge with 13,15 l water at 75,6 C
Notes:
------


Created with Beersmith 2 - http://www.Beersmith.com -------------------------------------------------------------------------------------

Har en mistanke om at en bør øke chinook noe for å få over 100 IBU. Etter hva jeg har lest så beregner NØ IBU etter første humletilsetning??

Tror folket at dette vil fungere?? Det er myye malt, men dette har jeg plass til (LABB-bøtte). Litt usikker på effektiviteten, men det får jeg justere underveis :) Tenker at jeg tar en ekstra skylling og lager et "resteøl" av den malten som er igjen etter overføring til kok....
 
Hans Einar skrev:
Rune81, når du har fått innkjøpskista komplett, kunne du tenke deg å poste den her?
De har alle ingridiensene på NØ, men simcoe og chinook står ikke i webshopen.    Sente mail til de og de kunne måle opp nøyaktig etter oppskrifta!! Også maler de det på mølla si. Utrolig greit. Vet ikke om de gjør dette og sender det, men det er jo bare å prøve:)  Jeg henter på bryggeriet.

Kommer til å brygge denne i morgen, så får vi se hva som skjer :)
 
Tilbake
Topp