Nøgne Ø Bitter

Hei Bryggere!

Tenkte mitt første all-grain brygg kunne bli en Nøgne Ø bitter clone.

Fra NØs hjemmeside:
BITTER 11°P, 30 IBU, 4,5% ALC/VOL
A light session ale, with an assertive hop aroma of E K Golding.
Ingredients: Maris Otter- and crystal malt, Centenneal and E K Golding hops,
English ale yeast and our local Grimstad Water.


Har bestillt humle og malt fra maltbua og sjanset på en WLP 005 som gjær. Noen innspill til oppskrift/meskeskjema?
 
Mener de kjører stegmesk, men du treffer sikkert bra om du mesker på rundt 67 C i 90 min. Jeg hadde kjørt 5-10 % krystallmalt. Nøgne Ø bruker forøvrig White Labs WLP007 som sin husgjær.
 
Tusen takk for raskt svar Gahr!
Så NØ bruker WLP007 til alt? Noen ideer om humlingen? På 20l tenkte jeg å bruke 50g EK Golding i 60 min av koketiden og 50g Centennial de siste 15 min. (Skulle bli rundt 30 IBU ifølge BeerCalculus).
 
rønning skrev:
Så NØ bruker WLP007 til alt?

Nei, men de fleste. Unntak er blant annet WLP 400 til Wit og Saison, og sakegjær til Red Horizon. Tiger Trippel har nok også en belgisk gjærtype, mens Dark Horizons har fått hjelp av flere gjærtyper for å gjære helt ut.

WLP 007 gjærer forøvrig noe lengre ut enn WLP005, så kanskje kan det være lurt å senke mesketemperaturen en grad eller to for å få like god utgjæring.
 
Hei!

Jeg har nylig begynt å lage eget øl, og har fått livskvaliteten hevet betraktelig siden første vørter. Og jeg er ellers rett så lykkelig, så nå skummer det hele nesten over. Nylig har jeg forsøkt å bli klok på Nøgne Ø`s Bitter, som jeg synes er fantastisk. Et prosjekt er å forsøke å greie noe lignende selv. I den forbindelse har jeg et spørsmål om humletilleggene i denne.

Bryggeriet oppgir å bruke Centennial og EK Goldings. De sier også at ølet har "aroma av EK Goldings", som skulle bety at EK er armoa/smakshumlen, og dermed at Centennial er bitterhumlen. Stemmer dette? Og kjenner noen forholdet?

Tusen takk!

Mvh Erik Rasmussen
 
Kjenner ikkje oppskriften, men er einig i at det er eit veldig godt øl. NØ er kjendt for å gjerne ville dele info om øla sine. Prøv å send dei ein e-post, kansje du får svar.
 
Velkomen til ein altfor triveleg, engasjerande og tyngande (eg snakkar kilo) hobby!

Sjekk følgjande tråd: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=4100.0
Husk at NØ berre reknar IBU frå bitterhumla. Har drukke NØ bitter berre ein gong, for ei tid tilbake, men eg vil tru dei har slengt med ein svær neve EKG på slutten av koketida / som tørrhumle - akkurat slik du nemner. Samstundes ser eg av nemnte tråd at erfarne bryggarar spekulerer i "Centenneal" som humletilsetting 15 minutt før kokeslutt.
 
Eg har tenkt å prøve meg på noke av det samme, og er og nyskjerrig på hvilken humletype når? Tenker i utgangspunktet Centennial til bitter og EKG til smak og aroma.

Hvordan gikk den med trådstarter? Hvar gjorde du, og ble det bra?
 
Har lyst til å prøve å brygge denne. Har søkt litt på nettet etter oppskrift, men ikke funnet annet enn ingrediensene: Maris Otter- and crystal malt, Centenneal and E K Golding hops. Noen som har forslag til mengder og humleskjema tilpasset beer brew 30? (ca 25 liter)
 
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=N%F8gne%20%D8%20Bitter&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
 
Takker. Ser det er 150 g cara amber i oppskriften over, som det ikke er i nøgne ø sin. Hvilket bidrag gir dette?
 
Jeg har lite erfaring med øltypen Bitter og vet at jeg er på tynn is her, men likavel:

Har brygget en ordinary bitter, som jeg ble sånn passe fornøyd med. Prøvde å lage mest mulig typeriktig, med passe lavt britisk humlepreg og lav karbonering, altså litt daff og doven. Den ble ganske døllt. Kjøpte så en Nøgne Ø Bitter for å sammenlikne (eneste de har i butikken). Den hadde masse kullsyre og sprut og godt humlet. Veldig godt øl (mye bedre enn min:(), men er det slik en bitter skal være? Nå er det selvsagt ulike typer - ordinary/ESB etc, men dog.

Noen synspunkter?
 
Sist redigert:
Mnja, Nøgne Øs bitter er god, men kanskje ikke så typeriktig. Prøv om du kan få tak i Fullers eller Bombardiers, evt. en Spitfire selv om den sistnevnte ikke er veldig spenstig.
 
Mnja, Nøgne Øs bitter er god, men kanskje ikke så typeriktig. Prøv om du kan få tak i Fullers eller Bombardiers, evt. en Spitfire selv om den sistnevnte ikke er veldig spenstig.

Nøgne Øs bitter er definitivt god, men litt ulik mange andre bitterøl.

Er det London Pride fra Fullers du sikter til?
Jeg er veldig glad i ølet fra Fullers, men det er vrient å få tak i i Norge. Finnes det butikker som selger butikksvake Fullersøl utover London Pride?
 
Karboneringen av flaskeøl er forresten en god del hardere enn for cask ale. Men Nøgne er gjerne «litt mer av alt».
 
God aften, i helgen ble det laget en klone av Nøgnes Ø Bitter, og jeg brukte Whirfloc i den, som ikke sto i oppskriften, og som jeg husker er den ganske uklar. Men jeg ser jo nå mens den koser seg i bøtta at den klarner godt opp, vil det si at det er en liten ulempe med den type øl, og isåfall burde jeg tørr humle litt, for å få henta litt inn igjen det kom går tapt ?



Takk.
 
Tilbake
Topp