Nøgne Ø God Jul oppskrift

Jeg er veldig glad i dette øllet, og jeg kunne tenke meg å brygge noe tilsvarende. Nå er det blitt litt snakk om hvordan man komponerer oppskrifter, derfor hadde det vært gøy å se hva vi sammen kunne komme fram til.

Det er ganske mye info på flasken:

Malt:

Sjokoldemalt.
Lagermalt.
Munchnermalt.
Pale Crystalmalt
Svartmalt.
Røkmalt.

Humle:

Columbus
Chinok
Cascade
E.K.Golding

Generelt:
30IBU og 19`Plato.   Alkoholstyrke 8,5%

Det står ikke hvilke gjær de har brukt. Kan sikkert ringe å spørre de, men det er kansje ikke nødvendig?
 
Bumper denne opp igjen. Jeg er også nysgjerrig på om noen har prøvd seg på en "God Jul" klone.
 
Kan jo forsøke å sende dem en mail for noen hint. De er nok ikke like rundhåndete med informasjonen som Mike angående Lucky Jack, men det er jo verdt et forsøk om ikke annet.
 
Odland skrev:
Kan jo forsøke å sende dem en mail for noen hint. De er nok ikke like rundhåndete med informasjonen som Mike angående Lucky Jack, men det er jo verdt et forsøk om ikke annet.

Du skal ikke se bort ifra at de gir ut oppskriften. De er ikke særlig hemmelighetsfulle. Men det kommer nok an på hvor mye tid de faktisk har til å svare.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Det hadde vært snadder å få frigjort den oppskriften. Mitt absolutte favorittøl i juleøl-sjangeren.
 
Hei Jonas

Du kan starte med 50% lys Munchenermalt.
Så må du ha 10% lys melanoidinmalt og like mye hvete.
8-10% krystallmalt er likt fordelt mellom bygg og rug.
Dessuten er det lys rugmalt og sjokolademalt og lys sjokolademalt og lys kaffemalt og noe skotsk torvrøkt malt og litt roast barley, og en slant Maris Otter.

Lykke til!

Kjetil


Humlen er chinook, columbus, og centennial @ 30IBU noen formeninger om "humleskjemaet"?
Gjæren regner jeg med er WLP007, men hvilken FG ligger dette ølet på sånn ca?
 
Ramsvatn skriver at ølet skal være på 19 plato og ha alkoholprosent på 8.5
19 plato er vel OG 1079. For å ende på 8.5 prosent trenger en da FG på ca 1015.
 
Jonask skrev:
Hei Jonas

Du kan starte med 50% lys Munchenermalt.
Så må du ha 10% lys melanoidinmalt og like mye hvete.
8-10% krystallmalt er likt fordelt mellom bygg og rug.
Dessuten er det lys rugmalt og sjokolademalt og lys sjokolademalt og lys kaffemalt og noe skotsk torvrøkt malt og litt roast barley, og en slant Maris Otter.

Lykke til!

Kjetil


Humlen er chinook, columbus, og centennial @ 30IBU noen formeninger om "humleskjemaet"?
Gjæren regner jeg med er WLP007, men hvilken FG ligger dette ølet på sånn ca?

Tipper at Chinook er bitterhumle, som i IPA. Har hørt i et Jamil-intervju at Kjetil er glad i columbus-smaken/aromaen (noe som overrasket meg, anså den som bitringshumle), så tipper den kommer seint inn.
 
Jonask skrev:
Hei Jonas

Du kan starte med 50% lys Munchenermalt.
Så må du ha 10% lys melanoidinmalt og like mye hvete.
8-10% krystallmalt er likt fordelt mellom bygg og rug.
Dessuten er det lys rugmalt og sjokolademalt og lys sjokolademalt og lys kaffemalt og noe skotsk torvrøkt malt og litt roast barley, og en slant Maris Otter.

Lykke til!

Kjetil

Kommer til 12 ulike maltsorter, eller tar jeg feil? :)
 
Jonask skrev:
Humlen er chinook, columbus, og centennial @ 30IBU noen formeninger om "humleskjemaet"?
Gjæren regner jeg med er WLP007, men hvilken FG ligger dette ølet på sånn ca?
Regner med at de 30 IBUene kun er fra bitterhumla? De regna i alle fall ikke med noe bitterhet fra sene humletilsetninger i IPAen, men er kanskje ikke så mange humletilsetninger sent koken ved juleøl at det har så mye å si.
 
12 sorter var litt voldsomt... Prøver meg på en forenklet versjon tilpasset tilgjengelige ingredienser samt 20liter speidel. Setter stor pris på innspill og tips :ilike:


OG: 1079
FG: 1016
Farve (beregnet): 84 EBC
Beregnet bitter: 42 IBU, med formel 'Tinseth'.
Volum: 20 liter

Malt & sukker
3100 gram 48 % münchener          7 EBC
600  gram 9 % Melanoidin        70 EBC
600  gram 9 % Hvete              3 EBC
500  gram 8 % Crystal          145 EBC
250  gram 4 % Chocolate        900 EBC
250  gram 3 % Smoked             6 EBC
500  gram 8 % Rye Malt           6 EBC
200  gram 3 % Roasted Barley  1100 EBC
500  gram 8 % DME                8 EBC

tot 5900 gram malt + 500g DME

Mesk:
60 minutter 64 °C
30 minutter 68 °C
15 minutter 78 °C

Humle
30 gram Chinook  11 %-alfa 60 min
10 gram Chinook  11 %-alfa 15 min
10 gram Chinook  11 %-alfa  5 min

Gjær
WLP007 ihht mrmalty
 
For å snu litt på flisa..

Noen som har peiling på hva som befinner seg i aass sin premium juleøl? Evt en oppskrift?
Dette var en høydare for min del av fjorårets juleøl.
Tror ikke denne har like mye mørke malter som nøgne sin..
 
Nidveg skrev:
Tipper at Chinook er bitterhumle, som i IPA. Har hørt i et Jamil-intervju at Kjetil er glad i columbus-smaken/aromaen (noe som overrasket meg, anså den som bitringshumle), så tipper den kommer seint inn.

Ingen juleøl, men brukte Columbus som tørrhumle i APA i sommer med veldig godt resultat  :)
 
Har du prøvd oppskriften du satte opp Jonask? Den er vel kanskje ikke ferdig enda?

Har satt opp et forslag med utgangspunkt i din variant. Største forskjellen er at den bruker malt i stedet for DME og jeg har forsøkt å få med litt flere av humlene. Noen som vil mene noe?  :)

Boil Size: 35.48 l
Post Boil Volume: 31.20 l
Batch Size (fermenter): 26.00 l  
Bottling Volume: 25.00 l
Estimated OG: 1.079 SG
Estimated Color: 90.0 EBC
Estimated IBU: 33.3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 65.00 % (Vi har slitt litt med å få opp effektiviteten…)
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                                                     %/IBU        
5.04 kg               Munich Malt (17.7 EBC)                                    1        48.0 %        
1.05 kg               Melanoiden Malt (39.4 EBC)                            2        10.0 %        
0.94 kg               Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)                              3        9.0 %        
0.84 kg               Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett)           4        8.0 %        
0.84 kg               Rye Malt (6.0 EBC)                                          5        8.0 %        
0.73 kg               Caramel/Crystal Malt - 60L (130.0 EBC)            6        7.0 %        
0.42 kg               Chocolate Malt (Thomas Fawcett) (1000.8         7        4.0 %        
0.31 kg               Roasted Barley (Thomas Fawcett) (1199.7         8        3.0 %        
0.31 kg               Smoked Malt (5.4 EBC)                                    9        3.0 %        

25.39 g               Chinook [13.00 %] - Boil 60.0 min        Hop           10       23.9 IBUs    
15.00 g               Goldings, East Kent [5.00 %] - Boil 30.0 Hop           11       4.2 IBUs      
0.50 tsp              Yeast Nutrient (Boil 10.0 mins)          Other         12       -            
15.00 g               Columbus (Tomahawk) [14.00 %] - Boil 5.0 Hop           13       3.0 IBUs      
25.00 g               Columbus (Tomahawk) [14.00 %] - Boil 2.0 Hop           14       2.1 IBUs      
1.0 pkg               Dry English Ale (White Labs #WLP007) m/starter         15       -            


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 10.49 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time    
Mash In           Add 25.18 l of water at 73.7 C          65.0 C        60 min        

Sparge: Batch sparge with 2 steps (3.07l, 17.74l) of 75.6 C water
Notes:
------
http://www.nogne-o.com/seasonal-beers/god-jul.html GOD JUL 19 °P (1079), 30 IBU, 8.5 % ALC/VOL
A dark ale brewed specially for the Christmas season, with a rich, complex taste of caramel.
This is a strong, dark and rather sweet Christmas Beer, just the way we think a Christmas beer should be.
Recommended serving temperature 12°C/53°F. Great with cheese or nuts.
Ingredients:Lager, Munich, caramel, black, and chocolate malt; Chinook, Columbus, and Centennial hops; English ale yeast,
and our local Grimstad water.
-------------------------------------------------------------------------------------
 
Tilbake
Topp