Nøgne Ø God Jul, stikke om?

Hei!

Er nybegynner og Nøgne Ø God Jul er min 3. batch med hjemmebrygg. Bryggselv skriver på sine sider at de anbefaler å stikke om etter 10 dager før eikechips tilsettes. I oppskriften derimot står det ingenting.

Hva anbefaler de mer erfarne her? Bør jeg stikke om, eller droppe det? Er selvfølgelig klar over faren for å oksidere ølet.
 
Jeg stakk om. Tror jeg ville latt være neste gang. Hvis du brygget denne på 007, så ligger den jo uansett limt fast til bunnen på dette tidspunktet..

Jeg marinerte mine eikechips i en blanding av Caol isla og jameson (hadde ikke nok Caol, så det stod mellom å spe på med jameson eller gin). Frykter alltid oksidering. Spesielt da mye av ølet mitt har hatt noe kortere holdbarhet enn ønsket..

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Du kan kjøre eikechips i alufolie i stekeovn på varmluft innstilling i 170c i 15 minutter, uten varmluft ville jeg økt tiden eller tempen betraktelig. Da dør alt. Men pass på, eikesmak/aroma kommer meget fort med chips. Etter 24 timer med 40g på 25l så er smaken allerede kraftig og hvis du ikke skal lagre på flaske i 1 år så ville jeg vært forsiktig og smakt underveis.
 
Tilbake
Topp