Nok en nybegynner(e) søker hjelp.

Eh, jo.

Vi er to gutter fra Fredrikstad som har lyst til å prøve å brygge øl.

Here goes, Vi har en kjele som er designet til vannvarming/snøsmelting på hytter. Med tappekran i bunn. Er det mulig å koke brygget i den, la det gjære i den, og tappe det fra tappekrana? Holder det å vaske kjelen etterpå med såpe og vann?

Går det an å få øllet på fat (leste noe om corneliusfat her) for en stakkars nybegynner?

Alle tips om ølbrygging mottas med takk!  :)  :godtoel:
 
Hei! Jeg vet ikke hvor stor kjelen er men den er helt sikkert brukbar til brygging. Om det derimot er mulig å gjøre alt du nevner i den våger jeg å betvile. Man trenger nok en gjæringsdunke og annet utstyr, avhenging av hvilke bryggemetoder dere foretrekker.

Kanskje dere kan lese http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=223.0 der en annen begynnende brygger har stilt noen spørsmål om å begynne med å brygge, og hvis du har flere spørsmål så er det bare å spørre de andre i forumet her  :biersmile:.

Å få ølet på fat er forholdsvis enkelt, men man trenger noe ekstrautstyr, som en CO2-flaske (med avsagt stigerør), manometer og trykkminsker.

Enda mer info forresten er å finne her: http://norbrygg.no/Main/intro.htm
 
Vi har en vinballong hjemme har jeg funnet ut, og jeg tror jeg kan få tak i en vannlås og.

Så da er det bare å helle vørteren over i ballongen (hvordan?) og la det gjære der?

Jeg tenker på å bestille "moderne hjemmebrygging" - boka på petit agentur, sammen med noen korker en sånn korkepåsetter-dings.

Trenger jeg en hevert?
 
En hevert trenger du nok, og boken er anbefalt :). Det finnes altså forskjellige måter å brygge øl på, og den måten du velger setter kravene for utstyret. Hvis du 'legger' øl, med sånne ølsett, så trenger du stortsett bare det du allerede har samt noen korker og en sånn 'korkepåsetter-dings' :) fra bl a Petit Agentur eller Europris.

Det er en grei start på hobbyen, og når du utvider utstyret og bytter til ekstraktbrygging eller maltbrygging vil du få resultater som du kan styre nøyere. Og husk, det blir godt øl av hjemmebrygging!  :brygging:
 
HAr bestilt boken, hevert og et ølsett (nut brown ale) :)

Er det en ide å kjøpe vaskemidler ? (Kom på det nå)

Får håpe det blir godt øl  :godtoel:
 
Det er smart å ha noen vaskemidler. Såpe anbefales ikke siden såperester kan påvirke ølet negativt (dårlig skum/smak). Rengjøring er noe som diskuteres mye blant hjemmebryggere og det finnes mange forskjellige måter å rengjøre og sterilisere bryggeutstyret på. Du kan gjerne kjøpe rengjørings- og steriliseringsmidler hos Petit eller prøve deg frem med sodakrystaller (fåes i lignende forpakning som Plumbo).
 
Du får krystallsoda i vanlig butikk.

Sterkrens og stoutrens fra petit er også meget gode produkter, de er også ganske drøye i bruk.
 
Nå er ett "nut brown ale" sett fra petit fint stående i gjæringsdunken  :)

Hvor lenge pleier det å ta før det begynner å ploppe? :)
 
En dag som regel. Sjekk om det har begynt da. Har en gang hatt et brygg som tok 2,5 døgn, da begynte jeg å bli litt nervøs men det ble bra likevel.
 
Nut brown ale'n ble godt ! :D

Nå har jeg ett annet sett (golden ale) i flasker.

Jeg har algt til sukker (sukkerbiter i flaskene) og latt det gjære, men det har ikke gått kullsyre i ølet ! :s

Noen ideer om hvorfor?
 
Det kan hende at sukkeret bare ligger i bunnen. Prøv å blande ut sukkeret ved å røre flaskene litt. Og så skal flaskene stå ved romtemperatur i noen dager slik at gjæren kan gjøre jobben sin ved å omdanne sukkeret til alkohol og den så sterkt ønskede kullsyre.
 
De har stått i romtemperatur og det er bunnfall :/

Kansje helle alt over i ett kar og prøve å få det til å gjære en gang til hvis det ikke kommer kullsyre i det? (Og røre ut sukkeret den gangen her xD)
 
Tilbake
Topp