Norbrygg Oslos flaskekonkurranse høsten 2023. Tema: Belgisk

Finn Berger

Moderator
… så den Belgiske angret du Bittert på, og Bitteren hadde smak av en Belgisk Dobbel.
Har du vurderte å kutte ned på drikkinga mens du brygger ?
Klem M
Nja - kanskje jeg skulle slutte å brygge mens jeg drikker?

Sannheta er faktisk - tru det eller ei:) - at jeg aldri drikker mens jeg brygger. Og jeg brygger heller aldri mens jeg drikker. Dette er krevende å få til, men med litt tight time management går det.

loebrygg

Norbrygg-medlem
Nja - kanskje jeg skulle slutte å brygge mens jeg drikker?

Sannheta er faktisk - tru det eller ei:) - at jeg aldri drikker mens jeg brygger. Og jeg brygger heller aldri mens jeg drikker. Dette er krevende å få til, men med litt tight time management går det.

Så du bruker altså hele tia på å enten brygge eller drikke? :D
Jeg syntes det er veldig koselig med ‘en øl mens jeg brygger, og tror det hjelper, men venter til etter meskinga

Finn Berger

Moderator
Så du bruker altså hele tia på å enten brygge eller drikke? :D
Jeg syntes det er veldig koselig med ‘en øl mens jeg brygger, og tror det hjelper, men venter til etter meskinga
hehe - noen er gode på kunsten å lese mellom linjene;).

Greia er at jeg surrer nok når jeg er edru - så jeg trenger ikke å jekke opp det nivået med en øl:).

loebrygg

Norbrygg-medlem
Da er neste OM-runde innleda. Her skal ting gjøres ordentlig fra starten av, for jeg vil nødig få så mye deprimerende lesestoff i fanget en gang til:(. Så altså: Jeg har dehydrert (!!!!) en pose Lallemands Abbaye (ja, innholdet i den, altså) og satt en starter på den, og så har jeg kverna malt til en halv batch med det som har alle utsikter til å bli verdens beste øl.

Du har ikke tenkt at du kanskje behandler gjæra di litt for godt til belgisk og gjærer for lavt,- jeg mener hvis tilbakemeldingene er for lite fenoler /belgisk preg?..

Finn Berger

Moderator
Du har ikke tenkt at du kanskje behandler gjæra di litt for godt til belgisk og gjærer for lavt,- jeg mener hvis tilbakemeldingene er for lite fenoler /belgisk preg?..
Nei, jeg har oppfatta at det heller er sånn at du forskyver balansen mot fenoler når du gjærer lavt. Og jeg kan ikke fordra det alkoholstikket mye belgisk øl har, og det kommer fort snikende med høyere temperatur. Men jeg kunne jo prøve med en delt batch.
Jeg enig med @Finn Berger i å dele opp Lys sterk belgisk i Tripel og Golden strong. De er såpass forskjellige at det er på tide
Jeg veit ikke om jeg har ment å dele opp typen. De overlapper såpass mye at jeg ser grunnen til å slå dem sammen. Det jeg tenkte på, var at når man har slått dem sammen, så blir det ganske breie spektre av noen parametere. Så da håper jeg dommerne tenker på det. For å sitere fra det BJCP skriver om bruken av retningslinjene deres : Guidelines ... are not meant to be rigorously-applied specifications that are used to punish slightly unusual examples. They are suggestions, not hard limits. Allow for some flexibility in judging so that well-crafted examples can be rewarded.

loebrygg

Norbrygg-medlem
Nei, jeg har oppfatta at det heller er sånn at du forskyver balansen mot fenoler når du gjærer lavt. Og jeg kan ikke fordra det alkoholstikket mye belgisk øl har, og det kommer fort snikende med høyere temperatur. Men jeg kunne jo prøve med en delt batch.

Jeg tenker på det du selv har skrevet om den gjæra du bruker, at du får den veldig clean og kan til og med brygge IPA med den. Da er det kanskje noe "mer" dommerne søker..?

Finn Berger

Moderator
Jeg tenker på det du selv har skrevet om den gjæra du bruker, at du får den veldig clean og kan til og med brygge IPA med den. Da er det kanskje noe "mer" dommerne søker..?
I en IPA/NEIPA er det veldig mye humle som skygger over gjærkarakteren, mens den får dominere i en lys belgier. Så jeg har ingen vanskeligheter sjøl med å identifisere de belgiske ølene jeg har brygga med B48 som belgiske - men de er ganske snille belgiere, for å si det sånn:). Og det tenker jeg at en belgier må få lov til å være.

Topp