Nordengelsk brun

erikraude

Norbrygg-medlem
Siden både @Finn Berger, @Christer N og @[Daniel] (og jeg) skal brygge nordengelsk brun i disse dager aner jeg en trend. Jeg håper selvsagt at tida for ipa i alle tappekraner overalt er over, og at mørkere tider er her for å bli, men det var egentlig ikke poenget. Jeg var nysgjerrig på hvordan dere hadde satt sammen oppskriftene deres. Min kommer, jeg vil bare få tråden opp og gå, så kan dere skrive mens jeg leiter fram min. :)
 
Har ikke satt sammen noen oppskrift ennå, men tenkte å gjøre det enkelt med Maris Otter, én eller to typer krystall og kanskje en liten dæsj sjokolademalt.
EKG blir nok humlen.
 
Det viser seg at jeg faktisk HAR laget en oppskrift i BeerSmith tidligere.

Den ser slik ut:

OG: 1.052 SG FG: 1.013 SG
IBUs: 30.0 IBUs Color: 38.3 EBC

87.5% Maris Otter
5% krystall 120 EBC
5% krystall 275 EBC
2.5% sjokolademalt 600 EBC

EKG 1 g/l 15 min
Bitterhumle til 30 IBU
WLP028 gjær

Gammel oppskrift, så ikke garantert at den blir slik. Tar gjerne mot tips og forslag.
 
Skal vi se. Jeg gikk for:
Maris oter - 74,1%
Victory - 9,3 %
Caramel München - 5,6 %
Mørk München - 5,6 %
Pale chocolate - 5,6 %

Magnum til 28 IBU
EKG på 30 min, 20 g skulle gi 7,7 IBU til.

Wlp028.

Estimatene tilsier OG på 1054, FG på 1014, ABV på 5,2 %, bitterhet på 35,8 IBU og farge på 41,1 EBC.

Meskes på 67 grader i en time.

Når jeg ser på det nå ser jeg at denne egentlig var tenkt å brygges med chaga. Den versjonen var med brambling cross, og noe lavere bitterhet fra humla for å gi plass til chagaen. Den dagen den blei brygga var jeg ikke i bryggeriet, så designavdelinga fikk ansvar for gjennomføring. Katastrofal feil. Designavdelinga er en del av den kreative divisjonen, og det gjenspeiles i sluttresultatet. To liter granskuddsirup havna i koken, og resultatet blei... spesielt.

Denne gangen skal jeg ha stålkontroll på gjennomføring så vel som planlegging.

Kjenner jeg er litt usikker på oppskrifta, da. Vil så mye pale chocolate dominere for mye? Den er god, men ganske markant.
 
Siden både @Finn Berger, @Christer N og @[Daniel] (og jeg) skal brygge nordengelsk brun i disse dager aner jeg en trend. Jeg håper selvsagt at tida for ipa i alle tappekraner overalt er over, og at mørkere tider er her for å bli, men det var egentlig ikke poenget. Jeg var nysgjerrig på hvordan dere hadde satt sammen oppskriftene deres. Min kommer, jeg vil bare få tråden opp og gå, så kan dere skrive mens jeg leiter fram min. :)

OG 1.050, FG 1.012, ABV 5%, 75% tilsynelatende utgjæring, 21 IBU, SRM/EBC 16/32. Meskeeffektivitet 82%. Meske på 66 og 72. Batch sparge.
Malt til 25 liter ferdig øl
3,5 kg Maris Otter
1,0 kg Vienna
0,5 kg Carabrown
0,2 kg Pale Choco
0,2 kg Crystal 100
0,2 kg Dark Crystal
Humle
30 gr East Kent Golding @ 60
25 gr East kent Golding @ 15
10 gr East Kent Golding @ 2
Gjær
Wyeast 1318

Denne er drikkeklar nå, og jeg er veldig fornøyd. Vakker rødbrun farge, fin maltsmak, med et lite hint av sødme. (Bruk en annen gjær hvis poenget er et helt tørt øl. Min favoritt er da wlp013, men det er mye å velge i.)

Ser at den ikke er helt ulik Austmanns, som er litt kraftigere og mørkere. Men det er noe likt i ideen.
 
Sist redigert:
Skal vi se. Jeg gikk for:
Maris oter - 74,1%
Victory - 9,3 %
Caramel München - 5,6 %
Mørk München - 5,6 %
Pale chocolate - 5,6 %

Magnum til 28 IBU
EKG på 30 min, 20 g skulle gi 7,7 IBU til.

Wlp028.

Estimatene tilsier OG på 1054, FG på 1014, ABV på 5,2 %, bitterhet på 35,8 IBU og farge på 41,1 EBC.

Meskes på 67 grader i en time.

Når jeg ser på det nå ser jeg at denne egentlig var tenkt å brygges med chaga. Den versjonen var med brambling cross, og noe lavere bitterhet fra humla for å gi plass til chagaen. Den dagen den blei brygga var jeg ikke i bryggeriet, så designavdelinga fikk ansvar for gjennomføring. Katastrofal feil. Designavdelinga er en del av den kreative divisjonen, og det gjenspeiles i sluttresultatet. To liter granskuddsirup havna i koken, og resultatet blei... spesielt.

Denne gangen skal jeg ha stålkontroll på gjennomføring så vel som planlegging.

Kjenner jeg er litt usikker på oppskrifta, da. Vil så mye pale chocolate dominere for mye? Den er god, men ganske markant.

Mener det skulle gå greit med sjoko'n. Jeg har noe mindre (3,5%), men så har jeg til gjengjeld ca 9% carabrown.
 
Mener det skulle gå greit med sjoko'n. Jeg har noe mindre (3,5%), men så har jeg til gjengjeld ca 9% carabrown.
Håper det. Det var jo en tanke bak når jeg satte det sammen. Litt overraska over at jeg ikke finner victory/biscuit I flere enn min oppskrift. Jeg ville tenkt det var ganske naturlig å putte i en sånn øl. Kanskje det bare er meg.
 
Jeg planlegger en Imperial Brown snart
blir noe slikt

OG rundt 1.080, krystal, amber og en eller flere typer sjokko + muscovado
også blir det no amerikansk humle, men har ikke helt bestemt meg ennå
 
Håper det. Det var jo en tanke bak når jeg satte det sammen. Litt overraska over at jeg ikke finner victory/biscuit I flere enn min oppskrift. Jeg ville tenkt det var ganske naturlig å putte i en sånn øl. Kanskje det bare er meg.

Ølet skal jo ha et tyngdepunkt i røstet/toast/kjeks. Jeg tenker at helheten av MO, Vienna, Carabrown (som ligger midt mellom amber og brwon) og pale choko tar vare på det - men din kombinasjon av MO, Victory og pale choko gjør vel det, også, bare på en litt annen måte. Men jeg har Vienna som et favorittmalt for tida, og så mener jeg Carabrown er veldig godt og anvendelig.
 
Ølet skal jo ha et tyngdepunkt i røstet/toast/kjeks. Jeg tenker at helheten av MO, Vienna, Carabrown (som ligger midt mellom amber og brwon) og pale choko tar vare på det - men din kombinasjon av MO, Victory og pale choko gjør vel det, også, bare på en litt annen måte. Men jeg har Vienna som et favorittmalt for tida, og så mener jeg Carabrown er veldig godt og anvendelig.
Hehe, hadde jeg skrivi denne oppskrifta nå hadde nok jeg også brukt wienermalt, antakelig på bekostning av mørk München og noe av victoryen. Men jeg ville nok fortsatt hatt en del victory oppi der.
 
Vår oppskrift på 50 liter ser sånn ut:
9kg maris otter
1kg special roast
0,6 kg crystal
0,6 kg victory
0,4 pale chocolate
60g EKG @60 min
40g EKG @5 min
Gjær wlp028



OG: 1.052 FG: 1.014 IBU:25 EBC:41, vørteren smakte lovende, så gleder meg til den er klar.
 
Min brownale som skal til pers er som følger:
(Northie/Northumberland malt bill, men justert for at dette er en nosparge mesk, så noe høyere andel basemalt)

5,5kg Crisp Maris Otter Malt, 5,5 EBC
500 g Fawcetts Pale Crystal Malt,
75 EBC
500 g Fawcetts Dark Crystal Malt,
275 EBC
300 g Fawcetts Amber Malt, 125 EBC
300 g Fawcetts Brown Malt, 180 EBC
200 g Pale Chocolate Malt, 600 EBC
100 g Crisp Chocolate Malt, 1000 EBC

En eller annen humle til 22IBU på 60min
30g EKG eller Tettnang på 5min

Gjæres med vossakveik på opp mot 38grader.

Vurderer også splitbatch med wyeast 1318, men har mer lyst å bruke gjæringsskapet på en black IPA, dwn også med nevnte gjær.










Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Min brownale som skal til pers er som følger:
(Northie/Northumberland malt bill, men justert for at dette er en nosparge mesk, så noe høyere andel basemalt)

5,5kg Crisp Maris Otter Malt, 5,5 EBC
500 g Fawcetts Pale Crystal Malt,
75 EBC
500 g Fawcetts Dark Crystal Malt,
275 EBC
300 g Fawcetts Amber Malt, 125 EBC
300 g Fawcetts Brown Malt, 180 EBC
200 g Pale Chocolate Malt, 600 EBC
100 g Crisp Chocolate Malt, 1000 EBC

En eller annen humle til 22IBU på 60min
30g EKG eller Tettnang på 5min

Gjæres med vossakveik på opp mot 38grader.

Vurderer også splitbatch med wyeast 1318, men har mer lyst å bruke gjæringsskapet på en black IPA, dwn også med nevnte gjær.










Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Vossakveik i en brown ale, du. Veit ikke om appelsin ville vært mitt førstevalg til den maltbasen, men det kan bli artig å høre åssen det blir.
 
Håper appelsin og sjokolade skal skape en ny dimensjon.

Ikke at jeg på noe tidspunkt har tenkt at brown ale har manglet noe, men hodet mitt klarere ikke legge det fra seg.

Noen som vet noe om utgjæringsgraden til vossekveiken? Er jo en del spesialmalt, så mesketemp er jo ganske avgjørende?





Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Håper appelsin og sjokolade skal skape en ny dimensjon.

Ikke at jeg på noe tidspunkt har tenkt at brown ale har manglet noe, men hodet mitt klarere ikke legge det fra seg.

Noen som vet noe om utgjæringsgraden til vossekveiken? Er jo en del spesialmalt, så mesketemp er jo ganske avgjørende?





Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Jeg har bare brukt den en gang, og da syns jeg den gjæra ganske bra ut, men da brygga jeg på bål, så jeg har ingen tall på mesketemperatur. Vil tro noen andre har mer presise notater.
 
Tilbake
Topp