Norsk malt

Ja, egentlig er det interessant å jobbe med litt begrensninger av og til, også. Hva kan man f.eks. få til når man.er begrenset til pilsmalt, pale malt, en type cara malt og sjokomalt? (Som vel er maltsortene vi snakker om her).
 
Pilsnermaltet fungerte fint da jeg testet det. Fikk tips av Arne om at maltet er undermodifisert, så det gode, gamle proteinsteget på 50-ish grader kom til heder og verdighet igjen.
 
Har akkurat satt en saison med norsk malt. Pilsner og en dæsj karamellmalt samt et innslag av belgisk hvetemalt. På BB30 fikk jeg 73 % effektivitet, noe lavere enn vanlig. Litt usikkert om det er maltet eller kverninga. Kvernet for første gang selv.
Og har gjort som @Sarge tenker og kjøpt inn et lite lager med pale, pilsner og karamell
 
Gjenoppliver denne gamle tråden. Dette var veldig interessant, synes jeg:

https://brewshop.no/butikk/ravarer/malt/norsk-malt

Noen som vet hva slags holdbarhet malt har, sånn generelt? Jeg har til nå kun kjøpt inn fortløpende per brygg, men har nylig skaffet kvern, så da blir det jo noen muligheter...

Basismalt har en holdbarhet på minst et år, mørkere malt vesentlig lengre (2-3 år).

Men i praksis kan du antakelig bruke mye eldre malt enn det der uten at du vil merke det - ut fra hva jeg leser. Umaltet behandlet korn skal du vel være mer skeptisk til om det har ligget en stund. Og særlig flaket mais skal visst helst være så fersk som mulig.
 
Tilbake
Topp