norske malterier

ja jeg lurer litt på hvorfor det ikke finnes flere eller i heltatt noen malterier i Norge når tilgjengligheten på råvarer for noen, (bønder) er så lett.
Har letet litt rundt en stund nå, utstyr og info om det her er vanskelig å finne. Virker som det er noen store malterier som stort sett dominerer makedet, skulle jo tru at som med mikrobryggerier finnes det også mikromalteri!
Malt brent og produsert på norsk korn er ikke det å ettertrakte for norske hjemmebryggere?
er det noen her som har erfaringer med lignende, eller evt. vet om noen infosider?
 
Sikkert noen som har gode svar på dette, men jeg syns å huske at Kjetil hos Nøgne Ø snakket litt om dette på hjemmebryggerdagene del 1.
Nå sier jeg det sikkert helt motsatt av hvordan det var, men jeg mener å huske at bøndene gjerne vil ha korn med høyt protein innehold, mens det kornet som egner seg best til malting skal ha lavt innehold.. et var ihvertfall ikke mange bønder som var interessert i å produsere korn for malting, og så er det nok ikke så lett å få det til heller. Er jo ganske ustabilt vær i detta landet.
 
God kveld. Det er nok dessverre riktig at det ikke er noen store malterier igjen, men det er en del som lager malt selv til eget bruk. Jeg gjør det selv, og er meget godt fornøyd med resultatet. Noe dårligere utbytte pr kg malt enn kjøpt malt, men fortsatt mye bedre øl enn det man får kjøpt. Har du tilgang til korn er det mye bra info å lese her http://home.online.no/~knufi/page02.htm

Bare å prøve seg frem.

Lars Erik
 
Det finnes en kornbonde på Hadeland som driver med urkorn. Faktisk Norges eneste genbank for over 40 gamle kornsorter.

http://risvikmedia.no/default.asp?page=324
Mulig de malter kornene hvis man sender en bestilling? eller følger linken til Lars Erik og gjør det selv.
Kunne vært artig å brygge noe på urkorn som emmer eller Dala lanthvete  :yes:
 
:jaha:
Tøft!
Det må da være mulig å få kjøpt korn noen steder.
Har masse humle i hagen, så å brygget øl av egnproduserte  råvarer hadde jo vært konge.
Kanskje det lille potetlandet mitt blir "kornåker"?  >:D

Dette forumet har den egenskapen at det planter mange snodige ideer i hodet mitt. ;D
 
gustavf skrev:
Trond.A skrev:
Det må da være mulig å få kjøpt korn noen steder.

Jeg tror ordet du leter etter er "Felleskjøpet", "kornsilo" eller "bonde".

Gikk bare inn på, Felleskjøpet i Bobø og kjøpte en sekk 40 Kg. såkorn.
Såkorn kan ikke brukes til mat (beiset) så det må såes.
Fi8kk 450 gram fra min ca 1,2 m2 åker. :) så har du 1 mål til rådighet skulle det begynne å holde for ett år med øl.
 
Skrekkscenariet er at landbruksmyndighetene leser denne tråden
og bestemmer seg for at alt korn til malting skal være norsk
og maltes her. Da blir det nok variasjon og utvalg!

På verdensbasis brukes faktisk 16% av all byggen til øl...
 
jeg var innom felleskjøpet i Tromsø for et par år sia og spurte etter ubeisa såkorn.
Svaret var at det er mulig å bestille i 40 kilos sekker.
Ubeisa såkorn kan brukes til mat og drikke.
Altså kan det maltes.

Egil B.
 
Korn i Norge er primært avlet fram for mat/mel produksjon og har et høyt protein innhold. Det egner seg derfor lite til ølbrygging. Urkorn kan kanskje være et alternativ men det er få bønder som driver med slikt er jeg redd.
 
Det var norsk malt og få kjøpt for noen år siden. Det var 2 rads bygg som var dyrket i skjåk. Men det var maltet i sverige. Maltet var vel ok, men det var noe lavere utbytte en på importert malt.
Da jeg begynte og brygge var det ikke tilatt og brygge med kjøpt malt, det blei da importert som grisefor fra finnland, da gikk det greit. Det blei og importert fra mutons i england som grisefor, men en forsendelse blei oppdaget og hele kontaineren vart konfiskert av tollen i bergen, da var det krise noen månder :)
 
I Trøndelag er det svært mange som melter og tørker eget malt (røykmalt) selv. Bare i Stjørdal kommune vil jeg anta at det er mellom femti og hundre personer som gjør dette. Selve tørkingen skjer i egne røykehus (såkalte såinhus). Det benyttes ulike sorter og enkelte produserer spesifikt til malting. Det produseres ikke noe særlig for salg, men det er nok mulig å få kloa i noe. Hognesaunet såinnhuslag leverer noe malt til Arcus. Dette maltet benyttes som krydder i Akevittene Skipper Worse og Steinvikholm

Mye informasjon her tiltross for slapp oppdatering de siste åra: http://www.forn.no/maltol/

Legg merke til "Tester finsk maltbygg" under "Alle artikler" og rapporten; Maltbyggdyrking i Norge, En vurdering av aktuelt sortsmateriale av MAURITZ ÅSSVEEN 1998 under "forskning"
 
Jeg har et forsøk underveis med malting, men det store problemet er å få tak i en bygg sort egnet til malting. I 2006 ble et forsøk med malting avsluttet her i Skjåk med konklusjonen at det neppe kunne bli lønsomt. men jeg er sikker på at det var noen store feil med det forsøket, blandt annet gjorde det svenske malteriet som ble benyttet en svert dårlig jobb. dette malteriet er nå nedlakt. Det ble også satt i gang et forsøk i vestfold med tanke på større norske bryggerier men det forsøket ble stoppet grunnet liten interesse fra bryggeriene. Malting i stor skala kommer nåk ikke til å lønne seg i norge, men det skulle la seg gjøre å lage malt til et par små bryggerier eller til hjemme bryggere/tradisjons bryggere.

Jeg har nå maltet to typer hvete (Dala hvete og Fram) Svedja rug og en bygg sort kalt Olve. Jeg har enda ikke brygget med malten. Men jeg lavde litt krystall malt av alle sammen. Byggen er nok bare å glemme den gav kun litt sødme, en svak tyggegummi effekt (mye protein) men ellers god smak. de to hvete sortene gav mye sødme, noe tyggegummi effekt. aromaen var meget interesang Dala hveten gav en krystall malt som luktet nydelig av jordbær, Fram har en mere normal karamel/maltaktig aroma. Det kan være en liten forskjel i prosessen som har gitt denne aroma forskjellen, jeg må malte flere runder for å finne ut det. Svedja rugen gav også mye sødme lite tygge gummi effekt og god intens karammel aroma. Denne har jeg brukt en mindre mengde av i mit siste brygg med lovende resultat. Jeg planlegger å brygge en hvete øl og en rug øl snarest, der jeg skal bruke ca 35% pale rug og pale hvete malt og 8% krystall av rug og hvete, resten blir en blanding av gulvmaltet pilsner malt (fra kølster materi/brygeri i danmark) og Vienna malt. Jeg skal brygge disse bryggene side om side, og bruke en protein rest og 90 min koking, sikter på ca 13 IBU med Hallerrtau mittlefrueh som eneste humle tilsat ved 30 min og 10 min.


Jeg er fremdeles på utkikk etter en eller flere byggsorter egnet til malting og har muligens fåt tak i noen få kilo med Domen og Saana. Domen er en Norsk sort fra ca1950 og er godt egnet til malting Sana er en finsk sort og var den sorten de brukte hær i Skjåk i 2006. Tilgjengelig het av egnede sorter er det størst problemet resten er bare prøving og feiling og mye tolmodighet, maltingen i segselv er ikke vanskelig selv om det er mange prosseser som skal gjøres riktig for å få et godt og forutsigbart resultat.
 
Selve spireprosessen er vel bare satt på vent i maltet korn, så man kan vel bruke det som såkorn? Selvfølgelig ikke de som er varmebehandlet, men basismalt bør vel kunne brukes, eller er spiringen stoppet permanent?

Da kan man jo så sitt eget og malte det selv, om man har plass naturligvis...
 
Jacob skrev:
Jeg har hatt relativt gode resultat med malting av både Tiril og Edel (6-rads bygg)

Man kan selvføgelig malte alsags bygg, har hørt at enkelte har hat gode resutater med Tyra, men andre har hatt svært dårlige resultater. planlegger man å bruke en for sort bør den gjødsles noe mindre en anbefalt for å ikke få for mye protein. Det anbefales desuten å bruke 2-rads bygg da disse har bedre smak og større korn. men det brukes mye 6-rads bygg i USA da disse sortene har høyere Diastatic styrke og kan omdanne stivelse fra u-maltet korn osv.

RasKa
Når det gjelder om maltet korn kan dyrkes er svaret nei, ikke etter tørking og kilning. da er kornet dødt, det eneste som lever på kornet da er bakterier osv. det er foreksempel plenty med laktobasilus på malt.
 
Hmm,,  :jaha:
To-rads, 6-rads? og det betyr? :roedme:
Og hvor stort areal trengs for å høste 1 kg korn?
 
Det betyr akurat det det høres ut som 2-rads byggen har en rad med korn på hvær side av akset og 6-rads byggen har 6 rader på akset. 6-rads bygg gir større avling og er mere hardfør og er derfor mere populer å dyrke i Norge. de har noen forskjelige egenskaper som større korn på 2-rads byggen og høyere diastatik(ensym virksomhet) styrke hos 6-rads byggen osv.

Angående mengde korn på dyrket areal, så varierer det sterkt fra sort til sort. Jeg fikk ca 7 kilo svedjarug på mitt felt i fjor som er ca 5*15 meter, det tilsvarer ca 100 kilo på målet som er normal avling for den rug sorten. Med Domen bygg mener min rådgiver at jeg kan få ca 15 kilo på samme felt, noe som tilsvarer ca 300 kilo på målet. til samenligning fikk min far et utbytte på ca 700 kilo på målet med en tysk rug sort for to år siden(vestfold) og for bygg har han ofte rundt 500 kilo på målet eller mere. Dette varierer med klima, sort, jordsmon, gjødsel osv....

Såmengde ligger på rundt 19 kilo pr mål
 
Gode svar og ideer her! Jeg tok over gården for tre år siden og dyrker ca. 300 da. med bygg, havre og hvete i Vestfold, men er altså på utkikk etter litt andre produksjoner ved siden av. Å få tak i såkorn med lav protein% er noe i samarbeid med felleskjøpet eller strand ikke store problemet.  Lurte litt på det her med produksjonen av malt, om noen vet noe om mellomstore anlegg til f.eks som salg til hobby bryggere!
Jeg sår til våren 190 da. med bygg altså ca. 90 tonn ferdig høstet i august om noen har lyst til å malte hjemme med noe av dette må du/dere  komme innom å hente noe, det sees på som forsøk av byggsorter til malting.
 
Jeg har hatt relativt gode resultat med malting av både Tiril og Edel (6-rads bygg)
Jeg har maltet Odel med bra resultat, og jeg vet at Helium også er maltet med hell. Som noen nevner får man lavere utbytte, og må bruke mere malt enn kjøpt malt, men som regel har man mer enn nok. Jeg fikk hjelp/tips fra både "Jacob" og "Iffwer", og det er bare fantasien som setter grenser for utformingen av utstyret :amen: Jeg tørker det med varmluft fra en byggtørker, og siste finpuss gjøres i varmluftsovnen. Til lager typer duger det iallefall meget godt, og ikke minst er det stas og servere øl av eget korn.
 
Tilbake
Topp