NØTTESMAK

Hei.
Sitter med en Naglfare fra Ægir. Har også vært borti noen andre øl med nøttesmak. Noen som vet hva som gir nøttesmaken. Kan selfølgelig hive oppi en pose nøtter på 15 minutter men tror jeg bommer der.

Anyone?
 
Jeg har ikke smakt Naglfare, men Maris Otter pale malt kan gi et svakt nøttepreg, selv i lyse øl. Men i dette tilfellet kan du jo se på oppskriften her, og det som stikker seg frem er Brown Malt.
 
"Brent rosin" - de der som ligger i overflaten på rosinbollene? Jeg synes Special X er litt skummel, i alle fall. Jeg har brent meg - for å si det sånn - på å bruke for mye av den. Jeg er litt redd for brown malt, også. Men jeg har kjøpt Carabrown fra Weyermann, som er litt lysere, og skal være "mildere". Det er jeg litt spent på virkningen av. Tenkte jeg skulle prøve meg på en amerikansk brown ale med mye av det for å teste det ut.
 
Special B som jeg har har i alle fall en fantastisk fin karamellsmak. Brukte litt i en pils, fantastisk godt! Blei litt mye farge, så reduserte den på neste batch. Tabbe!
 
Jeg holder en finger på Brown malt som kilde til nøttesmaken. Special B er som flere sier mer karamell og tørket frukt. Fantastisk godt øl forøvrig, og den oppskriften her på forumet gir deg mer eller mindre nøyaktig det samme ølet, selv med Special B (i stedet for special w).
 
Hvor mye brukte du?
Ser ut som den oppskrifta er vekk. Ikke i bryggeloggen, fordi dette var egentlig laga som en "gjærstarter" for brygging av 160 liter. La det nok inn i beersmith, men måtte reinstallere PC'en og litt gikk tapt. Men mener jeg brukte ca 300g sammen med pilsnermalt på en 15 liter slump.
Er gått bort fra vanlige startere. Gjæringskaret vårt nå er en 300 liter konisk, så erlenmeyer og magnetrører er ut..
Hovedbatch på 160 liter var 34 kg pilsner, 2 kg Carapils, 0,5kg Special B. Antydning til samme smak, men dessverre litt for lite.
Har to startere på gang nå, ca 50 liter hver. Pale og Special B med WLP029 og 530. Skal ta prøver senere.
 
Jeg holder en finger på Brown malt som kilde til nøttesmaken. Special B er som flere sier mer karamell og tørket frukt. Fantastisk godt øl forøvrig, og den oppskriften her på forumet gir deg mer eller mindre nøyaktig det samme ølet, selv med Special B (i stedet for special w).
Enig med Brown malt som nøttekilde; kom i skade for å bruke "litt" for mye av den i en ESB, det ble veeeldig mye nøtter, toffee og brødskorpe...
Brukt med måtehold gir den nydelige nøttetoner i bittere, brown ales og portere, er min erfaring.
 
Jeg tror det har noe med hvor mye man bruker av det, og sammen med hvilken annen malt. Hvis man hiver en neve i munnen så husker jeg at jeg fikk mer mørk kjeks/knekkebrød/og over i noe søtlig nøtt av special w. Kanskje jeg måtte mesket den i munnen for å få mer av dette plommepreget.
 
Ser ut som den oppskrifta er vekk. Ikke i bryggeloggen, fordi dette var egentlig laga som en "gjærstarter" for brygging av 160 liter. La det nok inn i beersmith, men måtte reinstallere PC'en og litt gikk tapt. Men mener jeg brukte ca 300g sammen med pilsnermalt på en 15 liter slump.
Er gått bort fra vanlige startere. Gjæringskaret vårt nå er en 300 liter konisk, så erlenmeyer og magnetrører er ut..
Hovedbatch på 160 liter var 34 kg pilsner, 2 kg Carapils, 0,5kg Special B. Antydning til samme smak, men dessverre litt for lite.
Har to startere på gang nå, ca 50 liter hver. Pale og Special B med WLP029 og 530. Skal ta prøver senere.
Lager der startere til starterne da? Eller har dere nok gjær til 50 liters startere?
 
Lager der startere til starterne da? Eller har dere nok gjær til 50 liters startere?
Brukte nok på denne. Brukte litt i underkant av "nok" på den neste. Samme vørter og humling, en med WLP028, en med WLP530, og en slump med WLP099 som jeg har hatt stående altfor lenge.. (virka den óg).
Interessant å smake forskjellen på 3 brygg med samme vørter og forskjellig gjær. Målte, og smakte i helga. Utgjæra fra 1054 til 1011 på 029, 1010 på 530, og 1008 på 099. Fantastisk forskjellig smak! Mye frukt i den belgiske, nøytral litt crispy på tyskeren, og endel stout smak på 099. Tyskeren smakte masse banan tidligere i gjæringen.
 
Tilbake
Topp