Nottingham temperatur

ost

 
Har nettopp satt eit ekstraktbrygg (medium ekstrakt, Hallertauer Mittelfrüh humle), og tenkte å prøve meg på lager. Brukte (etter anbefaling..) 2 pakker nottingham tørrgjær. Men vart plutslig usikker når eg fann på heimesida at nottingham går ned til 14 graders gjæringstemperatur. Dette er vel før høg temperatur for undergjæring? nå ligger temperaturen på rundt 10 grader, og ingen bobling..
 
Ja, Nottingham er egentlig en alegjær (selv om den tåler temperaturer ned mot 14 C), så 10 grader blir for lavt. Derfor ingen bobling. Du bør derfor øke tempen til minst 14 grader... Hvis ikke det heller gir resultater, bør du opp i romtemperatur og slå deg til ro med at du får en ale og ikke en lager. Har ikke prøvd det selv, men  kan uansett ikke tenke meg at nottingham gir noen autentisk lagerkarakter selv om den gjæres på ca 14 grader, bare en rentsmakende ale. Så for en ekte lager bør du bruke ekte lagergjær ved lagertemperaturer (iallefall 12 C eller lavere). Flytende gjær anbefales absolutt fremfor tørket lagergjær. Men selv da er det vanskelig å få til den ekte lagersmaken, ref. tidligere diskusjoner på norbryggs epostliste.
 
Nottingham fungerer hvertfall ned til 12 grader. Dette vet jeg av erfaring... Varmeovnen i kjelleren, som holdt nogenlunde stabil temp på 16 grader, ga opp den første natten brygget sto til gjæring. Om ølet hadde blitt en lagertype hvis det hadde fått gjæret ferdig ved 12 grader vet jeg ikke, men sannsynligvis ikke. Jeg satt det opp i stua på ca 18 grader og lot det gjøre seg ferdig der.

Dette var forøvrig det rareste og mest duftrike ølet jeg noengang har brygget; det stinket råtne egg når det stod ved 12 grader, og når jeg stakk om til fat luktet det kraftig salmiakk. Etter noen uker på fatet var alt bra ;-)
 
Takk for svar! Skrudde opp termostaten og nå er boblinga komt skikkelig i gang! Det ligg no stabilt på 14 grader, blir nok liggende der:) Er det forresten nokon som har efraring med kor lenge eit slikt brygg, ved 14 grader, bruker på å gjære? Har før kun brygga ved ca 18 grader, og det tok om lag ei veke..
 
Du kan også bruke SafLager tørrgjær, dersom du vil lage undergjæret øl med tørrgjær. Har greie erfaringer med det.
 
Råtne egg er jo en typisk aroma fra gjæringen av lager, så da er det kanskje mulig at ølet hadde blitt ganske lageraktig ved utgjæring på rundt 12 grader likevel....? Uansett er det tydelig at 12 grader er helt på grensen for om det gjærer eller ikke, iom at det ikke gjærte på 10 grader, mens du fikk den til å gjære på 12. Produsenten har sikkert oppgitt min.temp. med litt slingringsmonn, og så kan det jo være en grad eller to i feilmargin mellom forskjellige termometere.
 
Jeg har selv satt to brygg med Notthingham gjær.
Det ene stod i boden og gjæret på 17 grader, har nå stått og lagret i litt over 1 mnd. Smakte på den første flaksen her om dagen og opplevde at ølet var litt søtt. (Målte ikke OG og FG, men burde være utgjæret når det stod på dunk i 2,5 uke)
Det andre brygget var "American Dynamite Ale" fra Moderne hjemmebrygging (bare med spraymalt), her var OG 1.055 og FG 1.010, dette ølet har bare stått og lagret i 1 uke men opplevde dette ølet også som ganske søtt.
Er dette slik ølet vil bli med denne gjæren?

Har satt to beerkits tidligere og brukte da original gjæren som fulgte med fra muttons og cooper og disse ble ikke så søte, og vil si jeg har gjort en mer grundig jobb med de to siste bryggene.

Nå prøver jeg mitt første brygg med flytendegjær (3068 Weihenstephan Weizen Yeast.) veldig spent på dette resultatet :)
Er det noen som har flytende/tørr alegjær å anbefale som skal gi forholdsvis tørt øl?
 
Frehovl: Det andre brygget var "American Dynamite Ale" fra Moderne hjemmebrygging (bare med spraymalt), her var OG 1.055 og FG 1.010, dette ølet har bare stått og lagret i 1 uke men opplevde dette ølet også som ganske søtt.
Jeg har tenkt å bruke samme oppskrift på amrican dynamite ale men med unntak av jeg vil bruke medium uhumlet ekstrakt. Det at brygget ble for søtt kan kanskje ha sammenheng med at du brukte spraymalt i stedet. men hva med å gjære det ned enda litt lenger? ???
 
ost skrev:
Har nettopp satt eit ekstraktbrygg (medium ekstrakt, Hallertauer Mittelfrüh humle), og tenkte å prøve meg på lager. Brukte (etter anbefaling..) 2 pakker nottingham tørrgjær. Men vart plutslig usikker når eg fann på heimesida at nottingham går ned til 14 graders gjæringstemperatur. Dette er vel før høg temperatur for undergjæring? nå ligger temperaturen på rundt 10 grader, og ingen bobling..

Nottingham klarer å gjære lager under 10grader. Har gjordt det selv.
Det går, men er ikke optimalt. Selv laget jeg en god starter, som jeg siden hadde oppi vørteren. Masse god gjær :)
FG 1008

Når man lager lagerøl er det lurt å huske på at kald vørter holder på mye CO2 før det blir fart på gjæringslåsen, i forhold til ale som gjæres på høyere temperatur. Visuelle tegn på gjæring kommer senere, og roligere. Dette kan være grunnen til at det ikke bobblet
 
Drikker nå på lagerne nevnt over.
Ikke så mye å utsette på den, men den har en anen karakter en feks de typiske lager gjærstammene, som petit selger fra Wyeast. Men det er fult mulig å lage lager øl med nottingham.
 
Tilbake
Topp