Nøytral ale tørrgjær til pilsbase?

Vil prøve å brygge pilsen til Holmetoppen med en tørr ale gjær istedenfor 34/70. Hvilke erfaringer har dere med noe slikt? Blir det godt?

Er det fremdeles US05 som anbefales til slikt eller er det andre som kan brukes? Hvilken temperatur?
 
Vil prøve å brygge pilsen til Holmetoppen med en tørr ale gjær istedenfor 34/70. Hvilke erfaringer har dere med noe slikt? Blir det godt?

Er det fremdeles US05 som anbefales til slikt eller er det andre som kan brukes? Hvilken temperatur?
Gjæren bestemmer øltypen, så det blir en ale, ikke en pils. Men slett ikke ille; jeg brygger noe lignende. Det er en light-versjon av Kinns Bygdeoriginal. Den er en av husets favoritter.

Vil du komme så nær en lager som mulig uten å brygge en lager, er sikkert K-97 et greit alternativ, som @Skjelstad anbefaler. Eller Lallemands Kølsch, men det er et vanskelig øl å få godt. Det blir lett som en pils med tydelig esterpreg, noe som ikke akkurat er noe å stå etter.

En del alegjær gir et temmelig reint resultat på lave temperaturer, f.eks. Nottingham, som @Pål Heide Kielland nevner. Jeg bruker mye den skotske alegjæren (wlp028 eller andre tilsvarende. Alle stammer visst fra McEwans.) men det er jo ikke en tørrgjær. Men vil du ha alepreg, bør du jo gjære opp mot 20 grader.
 
Hva er det egentlig lager gjær gir som ikke ale gjær har?
Er det rett å slett bare spørsmål om hvor "rent" resultatet blir? Og hva menes med "rent"?
Uten "smak"?
 
Og lagergjær har mer eller mindre av disse i forhold til f.eks us-05?
Jeg personlig syntes us-05 gir «cleanere» øl en de fleste lager gjær jeg har prøvd
Mindre. Jeg bruker ikke 05 - eller andre nærbeslekta varianter - men den er vel ikke kjent for å være fri for å produsere estere, egentlig? Men den produserer kanskje ikke så mye som vi oppfatter som usmaker, og det er muligens en grunn til at opplever vi den som rein?

Jeg bruker mye imperial A31 Tartan, og jeg gjærer et øl som med unntak av en ørliten dose carafa special har 100% pilsnermalt, og som humles med Tettnanger, med den på 14 grader. Det gir et ganske reint øl, men det har en distinkt ale-karakter, sånn at det er vanskelig å selge det til intetanende sjeler som pils. Og det er den reineste vanlige alegjæren'en jeg har erfaring med. (Et mulig unntak er wlp029, men den er visstnok egentlig en lagergjær.)

Kilden min til påstanden om at lagergjær generelt produserer mindre estere/fenoler er forøvrig denne podcasten, som er ganske ny: https://beersmith.com/blog/2022/03/30/lager-yeast-with-randy-mosher-beersmith-podcast-254/
 
Jeg ville brukt US-05. Den gir et nøytralt øl uten overraskelser. Har et par øl der den er førstevalg, og det blir alltid bra. K-97 er ikke min favoritt. Det blir godt øl, men det er verdens dårligste gjær til å flokkulere. Mange synes det er greit, men jeg føler det blir litt feil i et slikt øl.
 
Jeg ville brukt US-05. Den gir et nøytralt øl uten overraskelser. Har et par øl der den er førstevalg, og det blir alltid bra. K-97 er ikke min favoritt. Det blir godt øl, men det er verdens dårligste gjær til å flokkulere. Mange synes det er greit, men jeg føler det blir litt feil i et slikt øl.
Mener å huske at man fant ut at det var en dårlig ide å bruke den på lavere temperaturer, som tidligere blei anbefalt, fordi den da produserte merkbart med fersken. Jeg trur Fermentis endra temperaturanbefalingene på et tidspunkt pga det der. Nå sier de 18-26 grader, og om jeg husker riktig sa de tidligere at en kunne gå veldig lavt med den. Kan det stemme?

Det er jo mange gjærtyper som kan gjæres ganske lavt og da gi et reinere resultat - som f.eks. McEwans gjæren (wlp028 etc.), som jeg nevnte ovenfor her, og Nottingham. Men det er altså muligens en dårlig ide å satse på det med 05. (Og så er det sjølsagt ei nedre grense du ikke bør gå under, fordi gjæren da begynner å bli alvorlig stressa, og produserer usmaker. Mener jeg har opplevd det med kølschgjær på 12 grader.)

Hvilken temperatur gjærer du den på?
 
Mener å huske at man fant ut at det var en dårlig ide å bruke den på lavere temperaturer, som tidligere blei anbefalt, fordi den da produserte merkbart med fersken. Jeg trur Fermentis endra temperaturanbefalingene på et tidspunkt pga det der. Nå sier de 18-26 grader, og om jeg husker riktig sa de tidligere at en kunne gå veldig lavt med den. Kan det stemme?

Det er jo mange gjærtyper som kan gjæres ganske lavt og da gi et reinere resultat - som f.eks. McEwans gjæren (wlp028 etc.), som jeg nevnte ovenfor her, og Nottingham. Men det er altså muligens en dårlig ide å satse på det med 05. (Og så er det sjølsagt ei nedre grense du ikke bør gå under, fordi gjæren da begynner å bli alvorlig stressa, og produserer usmaker. Mener jeg har opplevd det med kølschgjær på 12 grader.)

Hvilken temperatur gjærer du den på?
Nja, det er vel noen anekdoter her på forumet. Kan ikke huske å ha sett noe mer solid grunnlag for at US-05 skulle gi fersken ved lave temperaturer. Kommer du over noe, er det selvsagt meget interessant. Selv ser jeg ikke noe grunn til å bruke den spesielt lavt. Da er det jo mange andre meget gode alternativer. Bruker den i et lyst gressklipperøl (en av sett-bestselgerne) – og det får mye skryt. Selv gjærer jeg det på 17 til 20 grader omtrent. Og i noen APAer selvsagt. Der er den perfekt.
 
Det er jo vanskelig å sammenligne dataarkene til Fermentis og Lallemand, men hvis man ser på BRY-97, som også er fra Chico-stammen – er den ganske nøytral. Den har en antydning til tropisk frukt, som Nottingham mangler. Det er kanskje innslaget av fersken (eller var det aprikos) som noen har nevnt? Så må man jo spørre seg om mer nøytral er bedre enn en mer fruktig gjær. Det er nok et spørsmål om personlig smak. Selv synes jeg f.eks. at de få trykkgjærede ølene jeg har fått servert har vært nokså pregløse. Om det er pga. manglede smaksbidrag fra gjæren er selvsagt usikkert :rolleyes:


BRY-97-Flavor-Wheel-300x269.pngNottingham-flavor-wheel-300x268.png
 
Nja, det er vel noen anekdoter her på forumet. Kan ikke huske å ha sett noe mer solid grunnlag for at US-05 skulle gi fersken ved lave temperaturer. Kommer du over noe, er det selvsagt meget interessant. Selv ser jeg ikke noe grunn til å bruke den spesielt lavt. Da er det jo mange andre meget gode alternativer. Bruker den i et lyst gressklipperøl (en av sett-bestselgerne) – og det får mye skryt. Selv gjærer jeg det på 17 til 20 grader omtrent. Og i noen APAer selvsagt. Der er den perfekt.
Det er nok mer enn noen anekdoter her på forumet. Og jeg er rimelig sikker på det med at temperaturanbefalingene blei endra på et tidapunkt. Poenget mitt var forsåvidt bare å formidle at det antakelig ikke er sånn med 05 som med en del andre gjærtyper at du får et reinere resultat ved å gå til en lavere temperatur enn anbefalt av produsenten. Det sier vel sitt at Fermentis oppgir øvre grense til 26 grader. Her er "sonen" paralellforskjøvet en del sammenligna med de fleste andre aletyper.
 
Tilbake
Topp