Nøytral kveik – finnes det?

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Jeg ble møtt med en påstand på et annet forum om at det finnes flere kveiker som er like nøytrale som US-05. Etter hva jeg tidligere har hørt, lest og smakt virker dette lite troverdig.

Endel sier at ”Oslo” (er det strengt tatt en kveik?) skal være temmelig nøytral. Mannen med påstanden nevnte også ”Midtbust”, men hadde ikke flere konkrete tips.

Kunne godt tenkt meg å splitte en batch med 4-5 kandidater, men da trenger jeg navn. Er det noen av kveik-veteranene som kan bidra?

Kjøper alle kommersielle kveikøl jeg kommer over, men har enda til gode å finne noe jeg virkelig liker. Tar gjerne i mot tips her også.
 
Solid pitch med Skare kanskje?

Har ikkje heilt skjønt kvifor det er so monge som er ute etter en heilt nøytral kveik, er det kun pga at det går fort unna ?
 
Solid pitch med Skare kanskje?

Har ikkje heilt skjønt kvifor det er so monge som er ute etter en heilt nøytral kveik, er det kun pga at det går fort unna ?
Ja, det er mange rundt om som gjerne vil ha ferdig øl på 7-14 dager. Da er det ofte snakk om fest-drikke, og som kjent er den jevne øldrikker mest komfortabel med nøytrale smaker.
 
Er det slik at en raus pitch og lavere temperatur gir mer nøytral smak? Og lengre gjæringstid? Jeg er helt blank.
 
Drikker en råøl nå, var satt til gjæring for 168 timer siden. Hatt 3 bar i 24 timer og 1 bar i 48 timer. Nydelig! Nøytral? Ja, vil påstå det. Smaker ørlite grønt, men mye mye bedre enn f. eks. US-05 etter ei uke karbonering. Saure / Sykkylven kveiken.
 
Jeg ble møtt med en påstand på et annet forum om at det finnes flere kveiker som er like nøytrale som US-05. Etter hva jeg tidligere har hørt, lest og smakt virker dette lite troverdig.

Endel sier at ”Oslo” (er det strengt tatt en kveik?) skal være temmelig nøytral. Mannen med påstanden nevnte også ”Midtbust”, men hadde ikke flere konkrete tips.

Kunne godt tenkt meg å splitte en batch med 4-5 kandidater, men da trenger jeg navn. Er det noen av kveik-veteranene som kan bidra?

Kjøper alle kommersielle kveikøl jeg kommer over, men har enda til gode å finne noe jeg virkelig liker. Tar gjerne i mot tips her også.

Har ein «lager øl» gjære med Oslo. Malten er kun norsk pale malt. Eg trenger Denne vil har potensialet til å lage ein ganske nøytral øl.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Hva er grunnen til at kveiken kalles Oslo? Det er vel ingen kveik som har historisk tilknytning til Oslo?
 
Solid pitch med Skare kanskje?

Har ikkje heilt skjønt kvifor det er so monge som er ute etter en heilt nøytral kveik, er det kun pga at det går fort unna ?
Skal selv split-batche Skare og Oslo på et av de kommende bryggene. US-05 er da ikke så nøytral?

Jeg er en av dem som er ute etter nøytral gjær. Jeg har ikke kjøleskap, kun varmekilde for temperaturstyring. Det en nøytral kveik gir mulighet for er en bekymringsfri gjæring i høysommertemperaturer.
 
Skal selv split-batche Skare og Oslo på et av de kommende bryggene. US-05 er da ikke så nøytral?

Jeg er en av dem som er ute etter nøytral gjær. Jeg har ikke kjøleskap, kun varmekilde for temperaturstyring. Det en nøytral kveik gir mulighet for er en bekymringsfri gjæring i høysommertemperaturer.

Det er selvfølgelig eit godt poeng :)
 
Skal selv split-batche Skare og Oslo på et av de kommende bryggene. US-05 er da ikke så nøytral
Jo, vil da mene det. Jeg vet i hvert fall ikke om noe mer nøytralt enn disse chico-strainene (om vi begrenser til ale-gjær). Hvilke andre tenker du på?

Skal legge til at dette fersken-preget noen nevner ikke er noe jeg har merket. Holder døra oppe for at det evt. kan dukke opp ved lave temperaturer/underpitching.
 
Jo, vil da mene det. Jeg vet i hvert fall ikke om noe mer nøytralt enn disse chico-strainene (om vi begrenser til ale-gjær). Hvilke andre tenker du på?

Skal legge til at dette fersken-preget noen nevner ikke er noe jeg har merket. Holder døra oppe for at det evt. kan dukke opp ved lave temperaturer/underpitching.
Vel, US-05 er ganske nøytral om den holdes i optimalt temperaturvindu, men jeg foretrekker W-34/70 ved ale-temperatur om jeg skal ha en lys, frisk øl uten mye humleinnslag. US-05 fungerer dog nesten alltid godt sammen med smak og aroma fra sitrushumler.

Men dette har vi vel diskutert før uten å bli helt enige... ;)
 
Samme hvilken gjær som er brukt så vil den vel aldri smake nøytralt så lenge den ligger i suspensjon. Den kan sikkert smake mindre, men nøytralt er vanskelig å se for seg (meg) da man sitter og smaker på solids så lenge den er suspensjon.
 
Tilbake
Topp