Nøytral ølgjær

Hei, eg lurar på om nokon har tips til nøytrale Ale-gjær, og nøytrale Lager-gjær. Eg har ikkje brygga min første batch med øl endå, så eg tenker det hadde vore greit med litt nøytral gjær for å eksperimentere litt.
 
Ale: WLP001, evt Wyeast 1056, Fermentis Safale US-05 i tørrgjærform
Lager: WLP830/840, Fermentis Saflager W-34/70 i tørrgjærform
 
Dersom du ikke har brygget din første batch ennå er ikke lagerbrygging stedet å starte... US-05 er fin. Lett å få tak i, holder seg lenge siden det er tørrgjær og funker på en rekke øltyper og er ganske tolerant for ulike gjæringstemperaturer.

For å brygge lager er det greit å ha litt erfaring siden feil blir veldig tydelige i øl som skal være rent og ha lite smak, samt at det er essensielt med temperaturkontroll da gjæringen skal skje på lave temperaturer, typisk lavere enn man har det noe sted i en normal bolig. Som et alternativ er det greiere å begynne med Kölsch - gjær. Kölsch er lett, friskt og lettdrikkelig, men gjæren jobber ved høyere tempertaur enn hva som er tilfelle for lager.
 
Jeg bruker Nottingham (Danstar) tørrgjær hvis jeg vil ha en litt reinere alekarakter - uten at det blir helt kjønnsløst. Kan gjæres ganske kjølig. Fin til cider, også:).
 
Takk til mange gode svar! Er det lurt å bevare gjæren i kjøleskap, eller holder det seg best i romtemperatur?
 
Den holder seg best i kjøleskap uten tvil! Har aldri hørt om noen som lagrer gjær i romtemperatur.
 
Tilbake
Topp