Ny Beersmith bruker med noen spørsmål

HansV

 
Jeg har brukt Beercalc i ett par år men ønsker å begynne med Beersmith for å få litt bedre kontroll på bryggingen. Beercalc er kjempefint men har en stor ulempe, at det ikke er mulig å legge inn nye humle og malttyper. Er litt lei nå etter å ha rotet bort ett bar bra oppskrifter hvor jeg ikke vet hva slags malttyper jeg faktisk brukte.
Jeg har noen spørsmål om Beersmith som jeg regner med at noe her kan gi meg svar på:
- Kan jeg justere meskeeffektiviteten noe sted, eller er det kun brygghuseffektiviteten som lar seg justere? Jeg synes det er meskeeffktiviteten som er det interessante parameteret som vil variere mellom ulike brygg, svinn har jeg kontroll på.
- Er det mulig å sette opp ingrediensene i ønsket rekkefølge og flytte de opp og ned etter at de er lagt inn? Tåpelig at malt, humle, gjær og tilsetninger kommer hulter i bulter og ikke i den rekkefølgen det skal opp i brygget.
- Kan jeg sette opp en meskeprofil uten skylling der jeg kan sette vann/malt forholdet i hovedmesken manuelt og få vannmengden til utmeskingen beregnet automatisk? Jeg får bare beregnet dette hvis jeg velger BIAB og infusion, og da får jeg ikke justert vann/malt forholdet.
- Hvorfor blir beregnet bitterhet høyere i Beersmith enn i Beercalc når begge bruker Tinseth?
- Fungerer Android og Apple appene bra? Litt av grunnen til at jeg har holdt igjen med Beersmith var at jeg ikke ville være avhengig av PCen for å justere oppskrifter og logge under bryggingen? Fikk laget Vault bruker og det så ut til å virke.

Ellers tror jeg at jeg har satt opp det meste riktig. Har laget profil som passer med utstyret mitt og egen meskeprofil. Men jeg er glad for at jeg ikke har begynt rett på Beersmith. Da hadde det ikke vært så lett å skjønne alle parameterene som når jeg har gjort det manuelt og med Beercalc først.
 
Såvidt jeg vet kan du ikke forandre meskeeffektivitenen. Den blir regnet ut ifra alle andre parametre. Men hvis du setter 0 tap, så burde vel meskeeffektiviteten gjenspeile brygghuseffektiviteten.

Meskeeffektiviteten er egentlig bare et tall du får i etterkant. Du må plotte inn data som OG, svinn og antall liter i bøtte for å få et korrekt tall. Hvis du vet effektiviteten din kan du manipulere disse andre tallene til å gi deg forventet effektivitet.

Det høres veldig kronglete ut, men etter at du har trukket ut nok data fra noen brygg så stemmer det veldig bra.

Jeg har dillet endel med BS så hvis det er noe du lurer på som jeg kanskje vet så kan du sende meg en PM så slipper vi å spamme ned tråden med enkeltting.
 
Hei. Jeg har ikke svar på alle spørsmålene dine, men:

1. Jeg bryr meg heller ikke så mye om brygghuseffektiviteten så jeg har bare justert denne til jeg ser at meskeeffektivitet blir riktig. Om det er den best mulige løsningen vet jeg ikke

2. Dersom du markerer oppskriften i oppskriftslistenlisten vil du få en forhåndsvisning på hvordan den ser ut på utskrift på nederste del av skjermen. På denne visningen er tilsetningene sortert etter tid.
 
Ikke så nøye med effektiviteten, det er bare ulike måter å se det på.
Fant ut hvorfor beregnet bitterhet ble høyere. Beersmith bruker +10% hop adjustment for pellets. Er dette "korrekt" eller er det like greit å fortsette å beregne dette uten tillegg for pellets?
Hva blir det mest korrekte meskeoppsettet når jeg bruker kjøleboks med silbunn, mesker med ca. 2.5:1 vann/malt og fyller på resten av vannet for utmesking før jeg resirkulerer og tapper? Ser at jeg ikke kan bruke BIAB mash oppsettet, siden det ikke legger til for dødrommet under silbunnen. Kan ikke helt se hvordan det skal gjøres enkelt for no sparge mesking som ikke er BIAB. Ellers må jeg bare justere mengden vann til utmeskingen manuelt, men det virker litt unødvendig.
 
Sist redigert:
- Kan jeg justere meskeeffektiviteten noe sted, eller er det kun brygghuseffektiviteten som lar seg justere? Jeg synes det er meskeeffktiviteten som er det interessante parameteret som vil variere mellom ulike brygg, svinn har jeg kontroll på.

Gå inn i utstyrsprofilen din og sett alle tap til 0. Da sitter du igjen med meskeeffektivitet lik brygghus-effektivitet.
 
Fant ut at hvis jeg satte trub loss og fermeter loss til null vil brewhouse effektivitet være lik meskeeffektivitet. Så er det bare å sette batch size til volumet jeg ønsker etter koking. Da blir det slik jeg vil ha det:) Du kom meg i forkjøpet, Bjarte;)
Det neste spørsmålet nå er hvorfor beregnet temperatur på meskevannet ser ut til å være feil. Den ligger en grad under temperaturen jeg får med Palmer sine formler og i andre mash kalkulatorer, som har vist seg å stemme godt før. Det kan ikke være korrigeringen for meskeboksen som gjør det, denne har veldig liten varmekapasitet og stjeler lite varme. Bruker beersmith annen varmekapasitet på malten?
 
Du kan justere varmekapasiteten til meskekaret i utstyrsprofilen og for malten i avanserte innstillinger. Vil egentlig tro at det er varmekapasiteten til meskekaret som gir forskjellen her.
 
Beersmith beregner ikke samme temperatur for infusion vanntemp i meskeskjemaet på oppskriften som den gjør med Infusion tool selv om jeg bruker de samme parameterene. Er det bug en plass i programmet?
 
Beersmith beregner ikke samme temperatur for infusion vanntemp i meskeskjemaet på oppskriften som den gjør med Infusion tool selv om jeg bruker de samme parameterene. Er det bug en plass i programmet?

Neida, det er bugs mange steder. Godt mulig du har funnet en av dem. Rapporter gjerne til Smith, så får et høflig takk og forsikringer om at dette skal utbedres.
 
Godt å høre at det ikke bare er meg:) Skal sende bug report.
Det er uansett snakk om avvik på en halv grad for min del, så det kommer innafor det jeg må korrigere for mitt utstyr uansett. Jeg liker bare å se at beregningene stemmer så utgangspunktet blir så riktig som mulig.
En ting til som jeg har funnet er at korringen av vannvolum ved koking (+4%) gjør at mengden vann til utmesking ikke stemmer når jeg måler opp kaldt vannet. Programmet korrigere mengden vann før koking og beregner alt meskevannet ut fra det, så jeg fikk en liter for mye i oppskriften. Jeg satte denne korrigeringen til null side jeg måler opp vannet før jeg varmer det, så får det heller bli litt feil mengde jeg har i kjelen før koking.
 
Nå fikk jeg prøvd Beersmith for Ipad også. Litt skuffende hvor dårlig det fungerte og hvor begrenset det var. Men jeg kommer nok bare til å bruke det til småjusteringer og logging på bryggedagen, og de funksjonene ser greie ut.
Ellers fikk jeg ett høflig svar fra supporten etter å ha sendt bug report om at jeg tok feil og produktet deres var feilfritt. Ja, ja.......
 
Tilbake
Topp