Ny bryggedag...mange nye spørsmål

Arcticjan

Norbrygg-medlem
Jeg er på #16, andrimnes saison ver 2, brygger i dag og har som vanlig mange nybegynnerspørsmål, håper noen har tid til å hjelpe meg litt :). :
-er munich og munchener det samme?
-jeg brukte crystal gold istedet for vanlig crystal, noen meninger om hvordan det påvirker smaken?
-når humlen har annen aa enn oppskriften, har jeg skjønt hvordan jeg omregner mengden på bitterhumlen.... MEN hva med aromahumlen som skal i på 15min og 2 min? Skal mengden gjøres om da ettersom det er forskjell på aa, eller skal jeg bruke samme mengde som i oppskrift?

I tillegg 2 spørsmål mer generelt:
-jeg har 120 liter ale stående på gjæring, sikringen hadde gått en natt, så da jeg kom om morgenen var tempen ned på 10 grader... Stormgjæringen og ploppingwn hadde sluttet helt dagen før, men vil dette tempfallet ødelegge for den resterende gjæringen?
-jeg får relativt mye teub på hver brygging, 7-10 liter. Men kan jeg ikke ta vare på dette for å bruke ved andre anledninger (enten til gjærstarter eller aom vørter til neste brygg) ved å dekantere det? Og hvordan skal jeg i såfall lagre denne vørteren (i kjøleskap eller i frys )?
 
Sist redigert:
1. Ja

2. Hvilken produsent kommer crystal gold fra og hvilken EBC-verdi har maltet?

3. Bruk samme mengde på 15 og 2 min som i oppskriften men juster mengden bitterhumle for å justere til rett IBU.

4. Nei, det går nok bra.

5. Hvis du sparer på vørteren bør du fryse den i passe de porsjoner og koke den på nytt før bruk.
 
1. Ja

2. Hvilken produsent kommer crystal gold fra og hvilken EBC-verdi har maltet?

3. Bruk samme mengde på 15 og 2 min som i oppskriften men juster mengden bitterhumle for å justere til rett IBU.

4. Nei, det går nok bra.

5. Hvis du sparer på vørteren bør du fryse den i passe de porsjoner og koke den på nytt før bruk.

Jeg brukte castle crystal gold, 45L
 
Tilbake
Topp