Ny Brygger med et par spørgsmål

Bo Pedersen

Norbrygg-medlem
Hej til alle i dette forum !!!

Har lest litt om ølbrygging i det sidste og det har resulteret i at jeg i dag har sat mit første bryg  :godtoel:..(Scottish Export fra Geordie) I den anledning har jeg et par spørgsmål

1. Skal den lille hette som var på gærlåsen sidde mens det gjærer eller skal den ikke ??

2. Er 17 gr. god nok temperatur at gjærer i ?? Eller bør jeg få temperaturen opp et par grader ??

3. Skal det stå mørkt mens det gjærer ??

4. Er der nogen der ved om butikker i Fredrikstad/Sarpsborg området der selger ingredienser og utstyr for denne herlige hobby ??


Hilsen
Bo Pedersen
 
Hei Bo, og først & fremst velkommen til forumet!

Jeg skal bare brase løs på spørsmålene dine med en gang, siden det er litt sent nå:
1: dersom fluene (spesielt bananfluene) virrer rundt. Like greit å bare sette på hetten uansett.
2: nesten litt for kaldt. 17 gr skal gå, men prøv heller å komme deg litt nærmere 20 for å være på den sikre siden
3: helst, lys kan ødelegge øl. Dekk til med et håndkle eller noe lignende.
4: meg ukjent, kanskje noen annen her på forumet kan svare på den? Men hvis du bor så nærme grensen lønner det seg sikkert å bestille fra www.humle.se og få det levert til nærmeste svenske postkontor 'poste restante', slik at du kan dra dit og hente, uten å måtte fortolle (dersom du holder deg under 3000/6000 kr).

Lykke til, og la oss vite hvordan det går med brygget ditt! :)
 
Tak for svaret !!

Har allerede justert temperaturen til 19-20 gr. der er ikke direkte sollys på brygget men legger alligevel et håndklede over det ...

Grunnen til at jeg spurgte om butikker er at jeg gerne vil se varene før jeg køber dem....  har litt dårlig erfaring med at handle varer som jeg ikke kender noget til.....

Hilsen Bo
 
Utstyr er litt kult å kunne se ja, men med ingredienser er som regel det samme. Sjekk ellers hjemmesiden til humle.se, petit-agentur.no eller brouwland.com der du kan klikke på bilder for å få et bedre inntrykk av hva det er du kan kjøpe.
 
har bestilt på beerkits.dk da jeg er i den heldige situation at få besøg fra min danske famile i neste uge så de tager det med op.....    var litt billigere der og så tog jeg chancen uden at have set det først....

Nu popper det godt i brygget bag mig ??? glæder mig som et lille barn til at smage på de gyldne dråber..... !!!!

Hilsen Bo

p.s. ca hvor mange gange i minuttet bør det poppe når det er i fuld gang
 
Dersom vi går ut ifra et brygg på rundt 23 liter med et vanlig vannlås, så skal det være en del plopp. Når det er nede til 1-2 plopp i minuttet er som regel brygget nesten ferdiggjæret.
 
Det vil poppe fra meget hurtig til rasende i gjærlåsen når gjæren er mest aktiv Alt etter temperaturen. Hvis du har brukt sukker i ekstrakten vil du bli skuffet. Da du er nybegynner med denne hobbyen anbefaler jeg deg å lese mer om ølbrygging  :lese:
 
Har brugt rørsukker i denne min første omgang.... men har allerede købt spraymalt dark til mit neste bryg (stout)

Det popper bare 3-5 gange i minuttet på nuværende tidspunkt efter ca 29 timer, er det normalt eller burde det have poppet mere nu  ??

Hilsen Bo
 
Det er ikke mye, nei, men det ligger ikke stille heller. Det kan hende at det tar seg opp litt i morgen. Pass på at brygget ikke blir for kaldt om natten, det kan gjøre at gjæringen drøyer.
 
Der er sat op en 1,5 kw olieradiator op nede i rummet den står i så temperaturen burde være rimelig stabil. den ligger akkurat nu på 20 grader ! bør jeg vurdere at få temperaturen opp endnu et par grader ??

Hilsen Bo
 
Der er nu gået 48 timer og det popper stadig kun 2-3 gange pr minut....  Kan gjæren være for dårlig....    kan jeg evt. tilsette en ny portion gjær ???

Hilsen Bo
 
2-3 ganger er litt lite. Ristet du i oksygen inn i vørteren etter nedkjøling? Det er nødvendig for å få gjæringen fort igang. Etter så lang tid som 48 timer bør du derimot ikke tilsette oksygen i det hele tatt, siden det sannsynligvis vil gi vond smak. Om du oksiderte rikelig og vannmengden i låsen er passelig kan det være dårlig gjær, ja, og du kan godt tilsette nytt. Ellers tar det nok bare litt lengre tid.
 
kallimalli skrev:
Der er nu gået 48 timer og det popper stadig kun 2-3 gange pr minut....  Kan gjæren være for dårlig....    kan jeg evt. tilsette en ny portion gjær ???

Hilsen Bo

Har du sjekket at lokket sitter tett på (om du bruker spann)?
 
Ølbart skrev:
2-3 ganger er litt lite. Ristet du i oksygen inn i vørteren etter nedkjøling? Det er nødvendig for å få gjæringen fort igang. Etter så lang tid som 48 timer bør du derimot ikke tilsette oksygen i det hele tatt, siden det sannsynligvis vil gi vond smak. Om du oksiderte rikelig og vannmengden i låsen er passelig kan det være dårlig gjær, ja, og du kan godt tilsette nytt. Ellers tar det nok bare litt lengre tid.

Ja jeg prøvde at få inn oxygen men er jo ikke sikker på at det var nok da jeg er helt nybegynner på dette....   

Hilsen Bo
 
Det er ikke så voldsomt mye oksygen som skal til. Personlig pisker jeg bare litt inn og slepper vørteren ned i vinballongen via en trakt, så den plasker litt. Gjæren kan også være litt tregere om du drysser tørrgjær rett i vørteren. Det er lurt å rehydrere den først i en kopp rent, lunkent vann (kokt og nedkjølt til romtemperatur): Dryss gjæren i vannet og la den ligge i et kvarter før du rører den ut, og tilsett den så til vørteren.
 
Ølbart skrev:
Det er ikke så voldsomt mye oksygen som skal til. Personlig pisker jeg bare litt inn og slepper vørteren ned i vinballongen via en trakt, så den plasker litt. Gjæren kan også være litt tregere om du drysser tørrgjær rett i vørteren. Det er lurt å rehydrere den først i en kopp rent, lunkent vann (kokt og nedkjølt til romtemperatur): Dryss gjæren i vannet og la den ligge i et kvarter før du rører den ut, og tilsett den så til vørteren.

Jeg rehydrete gjær først og hadde pisket med et piskeris nede i spanna i ca 2 min ..
det var nok gjæren som var dårlig for jeg tilsatte en portion gjær mere ved 17.00 tiden i dag og allerede nu er det blevet mere aktivt i gjærlåsen 3-4 gange i minuttet...

Hilsen Bo
 
Det tar seg nok opp, og hvis ikke så er det bare å forsøke på nytt. Har du målt OG (original gravity eller °P) før og under gjæringen?
 
Tilbake
Topp