"Ny" humle fra 2012 ...

Kjøpte Bramling Cross hos BryggSelv. Kommer hjem og ser at den er høstet i 2012! Og jeg som venter på 2014-versjonen ... Er ikke humle fra 2012 litt gammelt? Vi snakker Bramling Cross her, som er kjent for å ha veldig dårlige lagringsegenskaper.

Den er tett vakumpakket, så den har vel vært utsatt for lite O2 og lys, men likevel ... Lurer på om jeg skal bare droppe den pakka og kjøre på med en annen humle for sikkerhets skyld.

Noen erfaringer?
 
Lukter den godt?

Det er noe jeg også lurer på. Tok nemlig en opprydning i fryseren forleden og hentet ut "årgangshumle" fra 2011-2012. Det var Northern Brewer, Saaz og Cascade. Alle luktet ok, men jeg ville legge de til side for å bruke de senere i "belgiske prosjekter". Oppbevarer de i papirposer og det tok ikke mange dagene før det bredde seg en ganske distinkt "gammel-ost-aktig" odør i relativt grei radius fra disse posene.

Er det da sånn at disse humlene ville gjort seg dårlig direkte fra frys til kok/tørrhumling, eller hadde det gått bra så lenge de ikke ble opptint i mellomtiden?

Hadde aldri brukt de til "ordinære" øl selv, men lurer litt på hvordan de gjør seg utslag i vørteren direkte fra frys.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Godt spørsmål.

Ting som er fryste lukter det jo relativt lite av, jeg antar at det faktisk også vil gjelde en hundebæsj.

Men. Jeg søler ofte humle idet jeg veier opp og lar det ofte ligge frem til støvsugeren kommer innom. Det pleier å lukte god humle selv om det ligger noen dager. Men humle jeg vet var gammel og dårlig oppbevart har fått denne ostelukten med en gang den har blitt tint opp.
 
Takk for feedback.

Humlen lukter godt nok, den. Knuser pellets mellom fingrene og det lukter litt solbær og masse gress og humle. Kan ikke kjenne noen harsk lukt.

Men jeg er mer bekymret for at kvaliteten har gått merkbart ned, og har tenkt at dette merker man til dels først etter brygging. Dette vil jeg jo evt finne ut om 4 uker ... Kanskje det er feil.

Jeg kommer nok til å bruke humlen.
 
La meg bemerke at forrige gang jeg kjøpte BC fra BryggSelv var den høstet i 2013, og dette er ett år siden... Det fikk meg til å tenke.
 
Tilbake
Topp