Ny humle - HBC 369

Heisann humlehoder

Neste uke får Bryggselv inn en helt ny humletype - HBC 369. Humla er avlet fram av Select Botanicals Group som også gav oss Simcoe.

Humlen har allerede fått plass i diverse brygg, blant annet Happy Hops fra Russian River og Savor Flowers fra Dogfish Head/Boston Brewing Company.

Humla beskrives som både floral og fruktig med toner av blant annet aprikos, fersken, mango og blåbær. Alfasyrenivået vil ligge på mellom 10 og 12%.

Undertegnede synes iallefall dette høres spennende ut og kommer nok til å lage en single hop-variant med denne humla.
 
Så kommer piraten og ødelegger en ellers utmerket tråd. Noen som kan spa opp en oppskrift på en slik Black IPA?

Sorry....

Sabeltann
 
jeg fikk veldig lyst til å gjøre som odland her å lage en single hop ipa med gamlis humla,
har allerede en på gang med nelson inspirert av oddis
 
Sabeltann skrev:
Så kommer piraten og ødelegger en ellers utmerket tråd. Noen som kan spa opp en oppskrift på en slik Black IPA?
Tenkte å basere meg på O'dark 30 oppskriften som er i Brew your Own (Mai-Juni utg. 2011).
Bytter ut humlen som brukes i O'dark med kun HBC 369.

Grainbill:
5,00 kg Pale Malt
0,68 kg Hvetemalt
0,31 kg Carafa II

OG= 1,060
FG= 1,012
IBU = 70
SRM= 25
ABV= Ca. 6-6,5%
 
Takk så langt. Har du humlekart og meskeskjema og så blir du tatt med i aftenbønnen min. Basert på 25 l. Og hvilken gjær?

Tørst Sabeltann
 
Sabeltann skrev:
Takk så langt. Har du humlekart og meskeskjema og så blir du tatt med i aftenbønnen min. Basert på 25 l. Og hvilken gjær?

Oppskriften jeg ramste opp er for 5 gal/18,9 liter.

Når det kommer til humlekart og meskeskjema er det dette som er gøy, gjør som du vil :D
Det er jo dette som gjør at samme grunnoppskrift blir forskjellig fra brygger til brygger.

Men jeg tenker å tilsette humle 4 ganger. Bitter, smak, armoa og tørrhumling. Gjerne at bitterhumlen blir FWH. (begynner å like dette).
Når det kommer til mengde, aner jeg ikke, det finner jeg utav når jeg leker meg med Beersmith.

Ang. mesking er det anbefalt 67 °C i en time. Selv skal jeg brygge på min kommende BB30, og skal stegmeske. (Noe jeg er totalt ukjent med).
 
Mange gode navneforslag. Humre.
Som sykepleier som har arbeidet i geriatrien noen år, foreslår jeg Old Spice :)
 
Takk Aleksander B.... Mye sant i det du sier der. Sitter og surrer litt med oppskrift nå. Tente litt på denne da jeg har hatt æren av å fortære en del flasker: Thisted Bryghus Black Ale. Det er kålsvart og rundhåndet hummlet. Skal til DK neste uke og da skal man ha med denne og noen Limfjordsportere fra samme bryggeri hjem.... Og mye sansynlig noen Jule Stenøl.... Også fra TB

Sabeltann
 

Similar threads

P
Svar
0
Sett
2K
Per Øyvind Arnesen
P
Tilbake
Topp