Ny Igloo meskekar og noen spørsmål

Tim

 
Jeg har nettopp fått en ny Igloo kjøleboks hvor jeg har montert en mashmanifold fra Homebrewstuff:
http://www.homebrewstuff.com/mash-manifold-60-qt-igloo.html

Det jeg lurer på er om det er et problem med meskingen fordi jeg nå under testing med vann opplever at det renner temmelig sakte ut?
Det er helt klart at "flaskehalsen" er selve manifolden.

Litt bekymret om det vil renne enda tregere eller stoppe helt med malt i.


Lurer også på om det kreves større flow om jeg skal prøve kontinuerlig skylling?
Kjøpte også denne: 
http://www.homebrewstuff.com/sparge-manifold-60-qt-igloo.html
 
PICT3302_zps5b2ef49a.jpg
 
Spørsmålet er jo hva du mener med temmelig sakte. Hvis du får ut fra en halv til en liter i miniuttet holder jo det. Jeg har ikke testet en slik manifold slange selv. Men hvis du vil være sikker på å slippe noe problemer, lager du bare en kobberrørmanifold med en gang. Det er fort gjort og koster ikke mange kronene.
 
Ja det renner tross alt raskere enn det, dumt jeg ikke tok tiden.
Kjøpte denne fordi jeg hadde tro på disse etter å ha sett dem på bryggevideoer på nettet,
tenkte kanskje disse var enda bedre enn kobbermanifold.

Vel vel er vel bare en ting å gjøre, prøve å meske i helga!
 
Testa igjen nå og tok tiden, det tappes ut litt under 2 liter pr min når boksen er ganske full,
og ned mot 1 l/min ved nesten tom.  Så det er vel greit da.
Tror jeg skal kline til og prøve kontinuerlig skylling/fly-sparge mesking i morra.  :yes:
 
Hei igjen, skal meske nå med 7 kg malt.  Tenker å starte med 28 liter vann på 65 grader.
Og så skylle med nødvendig mengde vann på 78 graderfor å få 28 liter vørter til kok.

Men ble plutselig i tvil om jeg oppnår riktig temperatur i mesken når jeg skyller kontinuerlig med 78 grader?
Noen som kan hjelpe?  Burde jeg ha skyllevannet enda varmere?
 
Nei begynte med 70 grader, mesken holder nå nøyaktig 65 :)

Det jeg nå ble usikker på er om det bare er å kjøre på med 78 grader skyllevann med flysparge
når mesken har stått en time  :jaha:
 
Tim skrev:
Nei begynte med 70 grader, mesken holder nå nøyaktig 65 :)

Det jeg nå ble usikker på er om det bare er å kjøre på med 78 grader skyllevann med flysparge
når mesken har stått en time  :jaha:

Ville økt tempen. Jeg skyller med 85 grader.
 
Svein Erik skrev:
Så bra da! Fikk du den OG en du siktet inn mot?
Jeg havna litt lavere enn ventet, siktet på 1.066 (ifølge Beercalc) men havnet på 1.060.
Hvis jeg har forstått det med effektivitet riktig blir det 68%?  Det var vel litt lite.

Lurer på om den kontinuerlige skyllingen bør suppleres med en partiskylling imellom.
Kanskje det ble noen lommer i mesken nå.  Jeg rørte ikke i mesken underveis, det kunne kanskje hjulpet.

Men den manifolden fungerte hvertfall perfekt, ingen antydning til stuck mash og klar og fin vørter  :)
 
Rutof skrev:
Tim skrev:
Nei begynte med 70 grader, mesken holder nå nøyaktig 65 :)

Det jeg nå ble usikker på er om det bare er å kjøre på med 78 grader skyllevann med flysparge
når mesken har stått en time  :jaha:

Ville økt tempen. Jeg skyller med 85 grader.
Ahh, var redd for å ødelegge noe ved å bruke så varmt.  Da skal jeg prøve 85 neste gang, takker  :)
 
85 grader er for mye. Hold deg mellom 75-78 grader på utskylling. Du bør for øvrig også passe på at vørteren du tar ut ikke er under 1020.
Begge disse kriteriene er for å unngå tanniner i ølet.
 
Tilbake
Topp