Ny personlig rekord i sein gjæring

Satte et ekstraktbrygg med WLP029 German Ale/Kölsch fra Whitelabs for et par dager siden. OG var 1,061, og jeg gadd ikke å lage gjærstarter.

Det tok over to døgn (!) før det begynte å boble. I morges, åtte timer seinere, sto gjærlåsen nesten ikke stille, og det gjærer såpass kraftig at alt slammet som tidligere lå på bunnen nå er jevnt fordelt i dunken.

Tror det lengste ventetida jeg har vært borti før er 15-16 timer, jeg hadde nesten gitt opp håpet. Kan tydeligvis lønne seg med litt tålmodighet :)

-- Anders
 
Var egentlig ingen krise, jeg hadde en tube til av samme gjæra som jeg kunne lagd starter av og putta oppi, men det hadde jo vært litt irriterende.

Var egentlig bare tilfeldig at jeg ikke gjorde det noen få timer før det til slutt starta...
 
Heisann!

Eg veit at honning og malt ikkje oppfører seg likt  :lessmile:, men eg kan jo likevel fortelja om seine gjæringsstartar i mjødbrygging: Med norsk blomsterhonning og humle (Northern Brewer, Styrian Golding og Saaz) og krydder (nellik og kanel) som om det var juleøl og OG 1,078 blei mosten så sur (pH 3,3) at gjæren (dry cider frå Wyeast) brukte tre dagar før gjæringa satte i gang. Men som de seier - den som ventar lenge får skikkelig kraftig gjæring, så dunken stod nestan og vibrerte i tre veker... Eg var sikker på at brygget var blitt surt, men etter endt gjæring smakte det ikkje så verst, så eg reknar med at det ikkje blir verre av 6 månader lagring.

Eg kan forresten anbefala denne gjæren til mjød og cider - viss du er på jakt etter eit knusktørt produkt. Sjølve med OG 1,078 blei FG -0,004! Elles plar eg bruka ale-gjær for å få meir ester-smak, men då kjem eg sjeldan under FG 1,018.

mvh
Heming (ekstrakt- og mjødbryggar)
 
Tilbake
Topp