Ny speidel eier med spm ang omgjøring av oppskrifter i beercalc/ brewmate

Hei alle sammen.
Jeg har akkurat fått speidel 20 L  og maltmølle i hus i dag.
Den er jo beregnet til og ta maks 6 kg malt.
Så her kommer noen spm:

Kan jeg gjøre om hvilken som helst oppskrift i beercalc/brewmate til det volumet jeg vil ha feks myra wit og sette den fra 87 liter vørter til 23 liter ferdig vørter i stedet?


hva bruker dere med speidel 20 liter og sette opp som ferdig vørter  og hvor mye bruker dere i innmeskingsvann?
 
Ja det kan du avhengig av effektiviteten i Speidelen din og de utstyret du brukte før. Jeg bruker BeerSmith og den skalerer oppskriften direkte for meg.

Jeg bruker 23 liter til inn mesking og 20 liter ut i standardoppsettet, og det fungerer bra.
 
Jeg bruker også 23 liter, og 6 liter skyllevann (som er noe mindre enn det Beersmith sier jeg skal bruke). Ender opp med 21-22 liter øl.

Beersmith er genialt til skalering og justering av oppskrifter. Du kan til og med legge inn prosentandel på malttypene, og ønsket OG, så kommer vektene automatisk-
 
Roger skrev:
Ja det kan du avhengig av effektiviteten i Speidelen din og de utstyret du brukte før. Jeg bruker Beersmith og den skalerer oppskriften direkte for meg.

Jeg bruker 23 liter til inn mesking og 20 liter ut i standardoppsettet, og det fungerer bra.
OyvindEG skrev:
Jeg bruker også 23 liter, og 6 liter skyllevann (som er noe mindre enn det Beersmith sier jeg skal bruke). Ender opp med 21-22 liter øl.

Beersmith er genialt til skalering og justering av oppskrifter. Du kan til og med legge inn prosentandel på malttypene, og ønsket OG, så kommer vektene automatisk-

Da kan jeg bare legge inn 20 liter ut  på standardoppsettet og meske inn med 23 liter så får jeg automatisk opp hvor mye malt/humle jeg skal bruke og hvor mye vann jeg skal skylle med for og treffe den OG/IBU som er i den opprinnelige oppskriften jeg bruker, for og treffe 20 liter ferdig vørter?
 
Definer Speidelen som ditt ønskede bryggeutstyr med nevnte mengder og feks effektivitet på 75%.

Så tar du den resepten du ønsker å brygge og skolerer ned den til Speidel. (Dette er BeerSmiths løsning). Sikkert tilsvarende løsning i de Programmene du nevner.
 
Tilbake
Topp