Ny speideleier

runet

Norbrygg-medlem
Har gått til innkjøp av en Speidel 20L og første brygg er unnagjort. Mer eller mindre vellykket. Først og fremst har jeg nok kværnet malten for fint (ca 1.1mm) da gjennomstrømmingen av vørter var ganske lav. Rørte x antall ganger. Utbyttet ble sånn omtrent som forventet, bortsett fra at jeg endte opp med 20L istedetfor 25 som planlagt. Noe som resulterte i en OG 10 poeng over forventet.

Ser mange lar være å benytte skyllevann. Vurderer også dette først og fremst fordi det er vanskelig å kontrollere at skyllingen ikke kommer under 1010SG. Hvordan kan man kontrollere dette?

En ide jeg har er å istedetfor å benytte skyllevann, heller vanne ut mesken på slutten av mesketiden. Ved utmesk, slik at man uten skylling oppnår ønsket volum. Bare helle 78C varmt vann ned langs siden til ca ønsket sluttvolum. (Forutsetter da at man vet mengden vann man har benyttet og sånn ca hvor mye vann malten trekker til seg). Burde man ikke da oppnå et litt høyere utbytte enn ved no-sparge, samtidig som man unngår å komme under 1010 og trekke ut tanniner av mesken?
 
For ikke å risikere å komme under 1010 og trekke ut tanniner/usmaker. Vanskelig å kontrollere dette i speidelen er det ikke?
 
Om jeg skal være ærlig, så har jeg ikke tenkt så mye på akkurat det, og ikke merket noe til tanniner eller andre usmaker forbundet med det. Ellers, så kan du fortsette med å knuse malten på 1,1mm, hvis du fukter malten litt, hvis ikke må du øke åpningen en smule. Røring er uansett lurt å gjøre når man brygger med Speidel.
 
Takk. Forsøker 1.2mm neste gang og ser om jeg kan holde utbyttet oppe.
Har brygget en del på 3kjelers oppsett tidligere og opplever ofte på øl som ikke er alfor sterke (OG ca 1050) at siste del av skyllingen kommer ned på 1010. Stopper da og eventuelt etterfyller med rent vann. Ikke opplevd tanniner selv (som jeg vet om). Heller ikke sikker på viktigheten av denne 1010 regelen men har sett Gahr har skrevet om dette ved flere anledninger, og når Gahr sier noe, da lytter man :)
 
Er dette et problem spesifikt for speidel? Det skal litt skylling til for å komme under 1.010 - det er i hvert fall min erfaring fra partiskylling i kjøleboks og sirkulering og skylling i Beerbrew 30.
Er det mulig å få lurt ut en prøve av skyllevannet på en speidel? I så tilfelle er det vel bare å teste for å se når sg går under 1,010.
 
Jeg har målt siste avrenning og har ikke kommet under 1.015, selv med store mengder vann. Tror ikke du skal være bekymret for det. For å skaffe deg egne erfaringer kan du sette maltrøret over en bøtte/kar ved endt skylling. Det kommer som regel litt mer og dette kan du måle. Effektiviteten går ned mye uten skylling. Neste gang du havner for høyt kan du tilsette kokt vann. Mengde du trenger å tilsette finner du på bryggekalkulator.no
 
Nei, er nok en generell regel dette. Grunnen til jeg spør er bare at jeg ser det kan være vanskelig å kontrollere dette på speidelen uten å skylle i et separat kar. Kommer raskere ned mot 1010 dess raskere jeg skyller har jeg erfart. Pleide derfor å skylle sakte på slutten for å unngå dette (på 3 kjelers oppsettet).
 
Jeg har målt siste avrenning og har ikke kommet under 1.015, selv med store mengder vann. Tror ikke du skal være bekymret for det. For å skaffe deg egne erfaringer kan du sette maltrøret over en bøtte/kar ved endt skylling. Det kommer som regel litt mer og dette kan du måle. Effektiviteten går ned mye uten skylling. Neste gang du havner for høyt kan du tilsette kokt vann. Mengde du trenger å tilsette finner du på bryggekalkulator.no

Er det forresten viktig at vannet er kokt dersom man tilsetter rent vann? Meskevannet i seg selv er jo ikke kokt...
 
Når jeg skyller, så bruker jeg å ha maltrøret hengende på bøylen, for at det sikke skal skylle igjennom for fort, som jeg har erfrart med at det har gjort ved å ta røret over i egnet kar for skylling.
 
Jeg tilsetter kokt vann ved justering etter kok. Under kok tilsetter jeg kokende vann slik at speidelen ikke får temperaturfall og pauser klokka. Før kok kan man velge såklart, men kokende vann hjelper jo på å få raskere kok.
 
Nei, er nok en generell regel dette. Grunnen til jeg spør er bare at jeg ser det kan være vanskelig å kontrollere dette på speidelen uten å skylle i et separat kar. Kommer raskere ned mot 1010 dess raskere jeg skyller har jeg erfart. Pleide derfor å skylle sakte på slutten for å unngå dette (på 3 kjelers oppsettet).

:) Jeg lurte mest på om det var noe spesielt med Speidel som tilsa at skyllevannet fort kom ned på SG 1.010. (Ekstremt effektiv resirkulering...)

Er det forresten viktig at vannet er kokt dersom man tilsetter rent vann? Meskevannet i seg selv er jo ikke kokt...

Det kommer an på når det tilsettes:

Før kok: spiller ingen rolle.
Etter kok: noen er redd for infeksjon, men tror de fleste er enige om at kaldt vann fra springen er rent nok - i tillegg får du bonus-oksygen som ikke er kokt bort
Etter gjæring: Ja, vannet må kokes og nedkjøles - for å unngå oksygen i ølet.
 
:) Jeg lurte mest på om det var noe spesielt med Speidel som tilsa at skyllevannet fort kom ned på SG 1.010. (Ekstremt effektiv resirkulering...)



Det kommer an på når det tilsettes:

Før kok: spiller ingen rolle.
Etter kok: noen er redd for infeksjon, men tror de fleste er enige om at kaldt vann fra springen er rent nok - i tillegg får du bonus-oksygen som ikke er kokt bort
Etter gjæring: Ja, vannet må kokes og nedkjøles - for å unngå oksygen i ølet.

Takk, det høres jo logisk ut ja.

Vil tro skyllevann helt over etter at maltrøret er hevet renner fort gjennom, men man kan jo helle over skyllevann før heving også når jeg tenker meg om. Da vil det jo gå saktere gjennom. Som sagt har bare ett brygg bak meg på speidel og ikke smakt på resultatet enda. :)
 
Takk, det høres jo logisk ut ja.

Vil tro skyllevann helt over etter at maltrøret er hevet renner fort gjennom, men man kan jo helle over skyllevann før heving også når jeg tenker meg om. Da vil det jo gå saktere gjennom. Som sagt har bare ett brygg bak meg på speidel og ikke smakt på resultatet enda. :)

Vil ikke si at skyllevannet går så raskt igjen bruker fort 30-45 min på skylling jeg når jeg skyller. Jeg bruker også eget kar å skylle i da jeg gjerne vil ha bedre kontroll på mengde vann jeg får til kok og sg på avrenningen.. Og ikke minst så blir pakningen på maltrøret løsere med tiden og greit å få fisket den ut fra speidelen før det koker. Jeg setter speidelen på kok med engang jeg har fått lettet opp maltrøret.

Bruker forresten 1.2 mm på kverninga da jeg har funnet ut at det funker best for meg.

Laget vel ca en 10-12 batcher før jeg følte at jeg hadde god kontroll på alt.. Er også forundret over speidel sin måte å gjøre ting på, blant annet ingen skylling som for meg medfører altfor lav SG, jeg må skylle for å treffe både på mengde og SG..

Men nå er det endel andre ting som ikke er det samme i virkligheten som speidel vil at det skal være, blant annet at hvis en vil skylle så kan en bruke kaldt vann (svar fra speidel på deres eget forum) og oppskriftene deres på blant annet pils hvor det er nok med 1 pk tørrgjær på 50l ??

http://www.speidels-braumeister.de/en/brewing-recipes/pilsner.html

Sendte email til speidel om det var feil i oppskrift og fikk til svar at dette stemmer og det var bortkastet å bruke mer penger på gjær når det var nok i en 11.5 g pakke ??
Har ikke testet dette for i mitt hodet så går ikke dette. Hadde vært artig å testet det for å
så å sende email tilbake at det ikke funket med en pakke ..

Easybrew
 
Tilbake
Topp