nybegynner hjelp!

Hei! Jeg fikk meg ett nybegynner brygge sett til bursdag,pluss ingredienser og en "oppskrift" på B akke Brygg's pale ale 25L. Style: American pale ale. Men jeg har ingen aning på hvordan man leser en slik oppskrift! Er det noen som kunne i korte trekk beskrevet framgangsmåten enkelt for en som aldri har gjort dette før?
 
hva med å legge ved oppskriften så vi ser hva vi har å hjelpe deg med? :)

og hvilket utstyr starter du med her nå, kort og godt.

om ikke annet:

1. du tapper vann i kjelen, f.eks 2,5ltr pr kg malt
2. varm det opp til mash-in temperatur, skal du ha 68 grader celsius kan du ha i malten når tempen er ca 72 grader
3. la dette stå i den gitte tiden og meske på samme temp, overvåk temperaturen og reguler så den holder seg, lokket kan godt ligge på kjelen
under hele meskeprosessen. ta deg ett ekstra 5-min på 78 grader før du ender mesken. står det mesk 60min på 68grader er det enkelt og greit å holde den tempen så lenge fra og med gitte temp er nådd i kjelen. :)
4. etter endt mesk (78 grader i 5.min er såkalt utmesk) fjernes malten fra kjelen og du fyrer opp til kok.

NB: når mesken er endt vil det forsvinne ca 1.1ltr vann pr kg malt, dvs har du 6kg malt som gir 6 * 2,5 ltr vann, totalt: 12,5ltr vann, må du beregne at 6-6.6ltr vann forsvinner med malten, da skal du skylle med ca 23.1 ltr vann med god temp, helst opp mot 78 grader. dette vannet kan du godt skylle malten med dersom du bruker biab, spenn posten over gjærkaret ditt og skyll i og la det renne utav posen mens du setter på tempen mot kok på kjelen, da får du bedre utbytte av malten din og. men ikke skyll mer enn en omgang da du ikke har mulighet til å måle avrenningen.

5. så har du vel noe humle som skal tilsettes f.eks ved 60min kok av totalt 60minutters koketid, dvs tilsettes når dette
begynner å koke, 15min tilsetninger tilsettes når det er 15 min igjen av koken sammen med klarningsmiddel som f.eks protafloc,
whirfloc, eller hva du har eller ikke har og gjærnæring såklart.

NB: lokket bør ikke være på kjelen under kok, benytt heller ett rom med avtrekk / vindu som åpnes mens du holder på. fungerer greit. er stoffer som må få fordampe utav kjelen.


6. 10 min igjen av kok: sett kjøleren din oppi kjelen så den blir desinfisert i siste 10 min av kok
7. endt kok: start kjølingen.
9.når tempen er ca 18-19 grader kan du ta ut kjøleren og la kjelen stå i 30min med lokk på vel og merke, før du fører rolig over på
gjærkar.
10. rist gjærdunken som om det var livet som sto på spill, eventuelt bruk beluftningsutstyr til å få luft inn i vørteren.
11. ha vann i gjærlåsen, og gjær i vørteren som er i gjærdunken, sett gjærlåsen i lokket og lokket på dunken.
12. lurt å sette dunken på en plass med rundt 18grader konstant.

Jeg gjærte i starten på ett toalett med mulighet for å regulere luft temperaturen, dette ga greie nok resultater :)
fra med dag 4-5 kan du øke temp på dette rommet til 19-20 og holde tempen der de siste 10 dagene.

lykke til! Kjøp deg gjerne en bryggebok, der finnes det hjelp i å lese oppskrifter, forstå seg på utstyr å ruste
deg godt til å lage deilig godt hjemmelaget øl! :)
 
Sist redigert:
Jeg vil anbefale å se litt på videoer også, finnes mange gode videoer på Youtube! Her er en fin video som omhandler BIAB metoden:


Lykke til!
 
Tilbake
Topp