nybegynner i ølprosjekt

"Rissa Utvikling ønsker i samarbeide med lokale aktører åpne for et mikrobryggeri som en del av et økologisk utbud (Rissa är en sk foregangskommune på økologisk - det finnes allerede økologisk is, en akvavit er på gang och nå har turen kommet til ølbryggning.)  Besøkende, turister och lokalbefolkning på spisesteder och lokale arrangemang er målgrupper. Till å begynne med vil vi prøve å utvikle en eller to med ca 4,6% och helst en uten alkohol eller type lettöl i tillegg.  "

ja, vad som har hent er at jeg har gått inn som pådrivare i ølprosjektet for å få det å komme igang og jeg er den som kommer å sette opp det hele. Planerna er å få til et litt större omfang innen et år eller så og fram til dess prøve oss fram på et litet hembryggerset på 20-25 liter(Speidel) . Lokal finnes for å kjøre større senare.  Så var det detta med økologisk som vi vil satse på.. Vi har fått en oppskrift och bestilt råvarer fra Humlegården som en start.
Før påske var jeg till Jørn Andersen på Tautra -Klostergårdens Bryggeri og fikk en første smak på hva det innebærer detta som jeg - helt uten erfaring men med god entusiasme og vilje - gett meg inn på.  men jeg behøver mer kunskap.  Er det noen her som kan stille som mentor? Kanksje og noen i Trondheimsområdet/Fosen kan ta seg en tur hit å gi råd og tips på hva som mangler og hvor fallgruvene er.
 
Det høres kjempespennende ut!

Jeg er sikker på at det er flere som er interessert i å være samarbeidspartnere - i det minste diskusjonspartnere for å spille inn idéer. Jeg er i alle fall interessert, selv om jeg nok ikke har midler til å spytte inn i et mikrobryggeri, men jeg kommer gjerne dit ut og stiller gjerne som mentor/rådgiver. Det er i alle fall potensiale i grenselandet mellom økologisk råvarer, lokale råvarer og tradisjonelle oppskrifter/råvarer, gjerne koblet mot lokal identitet og turisme.
 
Hvordan går det med dette prosjektet? Liker veldig godt at dere satser på økologisk øl (og kanskje kortreist?), det er et fåtall av bryggeriene som lager det. Tommel opp! Har også vært på kurs hos Jørn nylig, bra fyr.
 
Har dere fått laget noe øl. Jeg bor i Rissa og ønsker å bli med å se hvordan dere produsere øl.
Er like før jeg kjøper meg eget utstyr til produksjon, men vik bli med å se på og lære litt.
Er det noen andre jeg kan bli med å lære hos i begge trøndelagsfylkene  kanskje. 
 
Tilbake
Topp