Nybegynner innkjøp

Da er tiden inne for å ta skrittet fra ekstrakt til all_Train. Spørsmålet er hva man skal gå for. Viva, brewster, Beer brew eller hva kan anbefales? Speidel er dessverre utelukket. Setter pris på at ting virker Når det skal brukes. Ellers er turen på fyllinga kort. På forhånd takk for innspill.
 
Jeg råder alle til å starte med en skikkelig kjele og BIAB (brew in a bag). Hvis du har råd, kan du gå for en Boilermaker med silbunn. Den er et glimrende meskekar hvis du velger å utvide systemet etterhvert.
 
Gahr skrev:
Jeg råder alle til å starte med en skikkelig kjele og BIAB (brew in a bag). Hvis du har råd, kan du gå for en Boilermaker med silbunn. Den er et glimrende meskekar hvis du velger å utvide systemet etterhvert.

+1 - Jeg anbefaler alltid folk å begynne med BIAB, selv om jeg aldri har prøvd det sjøl. :)
 
Aleks skrev:
Speidel er dessverre utelukket. Setter pris på at ting virker Når det skal brukes.

Speidel er ikke så fleksibel, men den fungerer alltid slik den skal etter min erfaring. Mulig de to setningene dine ikke hadde noe med hverandre å gjøre...

Er ikke så vanskelig å få til mesking i kjølebag, kan bare ta litt mye plass. Ellers så ser BIAB ut som en fin metode å starte med.
 
Takk for innspill. Hvorfor boilermakeren? I og med at det faktisk er en kjele, er det ikke en utfordring å holde en stabil mesketemperatur? Kjeler med falskbunn og termometer ser jeg og ganske rimelig på ebay, noen motforestillinger mot å handle derfra?
 
Boilermakeren har en helt  fantastisk silbunn, jeg bruker den selv og kommer ikke til å bytte til noe annet med det første.
Det er ingen problem å bestille utstyr fra USA, men jeg vil også råde deg til å begynne med BIAB, da kan du heller bruke litt penger på en O2 løsning til bryggeriet ditt, samt en magnetrører og en temp kontroll til gjæring.
Disse tingene er utrolig mye viktigere enn hvordan du henter ut sukker fra kornet mtp reultat.
 
Hvis du vil ha et lavere varmetap fra Boilermakeren kan du isolere den. Det ser kanskje ikke så flott ut, men det funker. Du kan selvsagt også justeere varmen underveis. Jeg kommer heller ikke til å bytte ut Boilermakeren min med noe annet! (Med unntak av et kommende 2000-liters bryggverk på 7 Fjell, da...)
 
Kjøleskap, STC 1000, varmeelement samt deler til DIY magnetrører er bestilt. Kom totalt på under 1000:) Så uavhenging av maltløsning skal jeg klare å få godt øl? (Etter at jeg har bæsja på leggen noen ganger selvsagt).
Klarer jeg å koke opp innholdet i en 50 L boilermaker på en vanlig platetopp da? hadde vært knall å slippe gassbrenner O.L

Mange takk for hjelpen:)
 
Aleks skrev:
Klarer jeg å koke opp innholdet i en 50 L boilermaker på en vanlig platetopp da? hadde vært knall å slippe gassbrenner O.L

Nei, det blir for voldsomt med mindre du har veldig mye tålmodighet.
 
Tilbake
Topp