Nybegynner med BB30

Har laget en Pale Ale med min nyanskaffede BB30. Vørter er helt over på gjæringskar som står i stua (i varmen...) Det er mye snakke om OG og FG osv. Hva er dette? Skal jeg gjøre noe nå annet enn å vente?
 
Håper du kasta oppi litt gjær sammen med den, samt rista litt på bøtta.
OG er sukkermengden i vørteren etter kok, FG er sukkermengden i vørteren (da øl forhåpentligvis) etter gjæring. Dette bestemmer alkoholprosent, og utgjæringsgrad. Det måles med et hydrometer som du får kjøpt billig i din lokale/nettbaserte ølbrygge-butikk.

Jeg ville satt vørteren på det rommet i kåken som er nærmest 20 grader, helst litt under. Jeg måtte nylig kaste 20 (mulig 40) liter øl pga at det ble alt for varmt.
 
Nå vet jeg ikke hva temperaturen i stua di er om dagen, men hos meg er det i hvert fall alt for varmt for gjæring av Pale Ale :) Ville satt gjæringskaret et sted som sikrer at temperaturen på ølet ditt holder ca 19 grader C (husk at temperaturen øker under gjæring pga aktiviteten i gjæringskaret).

OG - Original Gravity
FG - Final Gravity
SG - Specific Gravity

Gravity refererer til den relative tettheten i vørteren sammenlignet med vann, og måles på forskjellige stadier under bryggingen. OG måles gjerne når vørteren overføres til gjæringskar, mens SG-målinger tar man underveis i gjæringen for å sjekke gjæringsprosessen. FG er punktet der gjæren ikke lengre klarer å omdanne sukkerarter til alkohol+CO2 (altså ølet er ferdig utgjæret).
 
Takker for svar.

Litt varmt i stua om dagen så jeg setter det i kjelleren tror jeg. Hadde i gjær når jeg tappet. Det har begynt å "svette" litt i gjæringskorken...
 
Etter 1 uke er det fortsatt kun svetting i gjæringslåsen... Har det skjært seg eller må jeg bare vente?
Låsen skal vel ikke fylles med noe?
 
Etter 1 uke er det fortsatt kun svetting i gjæringslåsen... Har det skjært seg eller må jeg bare vente?
Låsen skal vel ikke fylles med noe?

Du bør fylle gjæringslåsen med vann/starsan/sprit.

Du bør forøvrig måle for å se hvis det går riktig for seg der nede. Hvis du har hatt skum, og forhåpentligvis ei skumkake på toppen så har iallefall noe skjedd der nede.
 
Har kjøpt hydrometer.. Noen som kan fortelle meg hvordan d skal brukes?? Skrekkelig nybegynner her altså...
 
Se i bruksanvisningen om hvilken temp det er kalibrert for. Sjekk så om det flyter på 1.000 i rent vann med den tempen. Så er det forskjell på hvordan det leses av. Overflatespenningen gjør at væske kryper oppover glasset. Noen leses av i overflaten, andre der væska har krøpet opp.
Så er det bare å tappe ut vørter og sjekke tempen og lese av. Pleier å følge med korreksjonstabell for temperatur. Det beste er å kjøle/varme vørteren til riktig temp.
 
Takk for svar! Har nå kjøpt et sett APA fra Bryggselv.no. Vet du om dette skal lages på samme måte som slettene fra ølbrygging.no? Er det med gjær i dette?
 
Takk for svar! Har nå kjøpt et sett APA fra Bryggselv.no. Vet du om dette skal lages på samme måte som slettene fra ølbrygging.no? Er det med gjær i dette?

Ja det følger med gjær i disse også, MEN om du ikke har spesifisert tørrgjær på bestillingen, så er sjangsen høy for at du får ferskgjær. Da bør det lages gjærstarter. Vi har enda ikke satt oss inn i dette, men det blir øl av å riste rørene og helle det i vørteren også :)
 
Takker. Da må d lese litt skjønner jeg... Men jeg syns boksen fra bryggselv var så liten i forhold til de store sekkene fra ølbrygging..
 
Du må på død liv ikke bruke gjærstarter, selv om det er høyest anbefalt. Som fersk brygger er det masse andre ting å tenke på.

Les på gjærpakka eller røret nøye der hvor det står når den er produsert, og gå inn på mrmalty.com og putt inn dataene der. Har du to rør/pakker med samme produksjonsdato så har du altså dobbelt så mange gjærceller som ett rør som utgangspunkt.
 
Har du to rør/pakker med samme produksjonsdato så har du altså dobbelt så mange gjærceller som ett rør som utgangspunkt.

Kjapt spørsmål ang dette. Normalt har vi fått 1pk US-05 på bryggesettene fra en leverandør, mens Brygg Selv legger ved 2pk. Brukte 2 på forrige brygg, og da var gjæringen mye kjappere i gang enn de vi har hatt 1pk oppi, da gikk det nærmere 1døgn før aktivitet. Er det normalt å bruke 2?
 
Tilbake
Topp