Nybegynner med Bratberg Gen 2

Jomfru jeg . men nærmer seg brygg#1 , en 25 liters batch med IPA som skal brygges på Bratberg kompaktbrygger gen2. Mulig jeg henger meg opp i uviktige ting her, men før jeg begynner lurer jeg på MYE :

1. 6,6 kilo malt, tenkte ha i 22 liter vann, dette utgjør ca 16,5liter inne i maltrøret ( 2,5 liter pr kilo inne i røret og 3,3 liter pr kilo totalt i bryggeren ) Høres det greit ut ? Kan event ha varmet klart vann utenom om det skulle bli for lite ?

2. Temperatur! 67 grader. Hva er best praksis? Bør jeg ha 67 grader på vannet, så tilsette malt, for så å varme opp til 67 igjen, eller bør jeg ha litt høyere temp slik at det ikke tar så veldig lang tid å få blandingen opp i 67 igjen ? Grunnen til at jeg spør er at jeg leser at de fleste meske prosesser er egentlig helt ferdig etter 15 minutt. At det værste er å utsette malten med for høy temperatur, og at alt mellom 62 og 68 grader er "innenfor".

3. Tenker at jeg pumper mest mulig , og helst hele tiden. Men hvordan løser dere dette på Bratberg ? Vil jo gjerne se at ikke maltrøret renner over pga for dårlig gjennomstrømning ned gjennom malten, men pumping er jo konstruert slik at lokket må være på.

4. Skylling 75-78. Skal vørteren varmes opp til 75-78 før og under skyllingen ?

5. Koking. Leser at det er problematisk å følge bruksanvisningen - koke med maltrøret. Greit å bare tilsette pellets rett oppi, og hel humle i poser ?

6. Skal jeg la vørteren få falle ned (plaske) i gjæringskaret? Eller skal jeg unngå dette ? Bør jeg sile vørteren med et dørslag el.l ? Skal de 2-3 litrene som står under kranen i bryggeren kastes? Eller med i gjæringskaret ?

7. Regner ut at max merket i bryggeren er 28,95l L langt fra 35 jaL 23 inne i maltrør, ikke 26 og hver cm i bryggeren utgjør ca 0,7 liter.

Har lest MYE, mest inne på dette forum, men håper det er ok at jeg spør, for lurer fortsatt.
 
1. helt innafor
2. Vannet bør være ca 72gr, om den tørre malten er ca 20gr varm. Skaff deg et bryggeprogram. det vil beregne tempen
3. Prøv deg frem, du må ha ventil på utløpet fra pumpa for å justere flowen. Pass på at det ikke renner over da får du masse skall I koken og påfølgende tetting av pumpe og astringens smak I øllet.
4. Vørteren varmes opp til 76-78gr før skylling. Dette tar gjerne 45min, sirkuler hele tiden og mål temp I mesken.
5. Ikke kok med maltrøret. Pelletsen rett oppi...
6. Plask inn mest mulig luft. Trenger ikke sil (kan event bruke sil når du åpner og når du tapper siste rest). Noen tar med alt, selv lar jeg det meste av trubben være igjen I kokeren (ikke så nøye).
7. Ja ca max er 29l til kok...

Lykke til, første runde blir sikkert lettere kaotisk, moro og lærerikt :)
 
Takk for svar
2. har BeerSmith2, men finner ikke denne beregningen :) ?

Kanskje noen som har Bratberg gen 2 oppsettet til BeerSmith ?
 
Takk for svar
2. har BeerSmith2, men finner ikke denne beregningen :) ?

Kanskje noen som har Bratberg gen 2 oppsettet til BeerSmith ?

Infusion tool, under tools.

Hvis du plotter inn alt riktig, malt-temperatur, mengde, type kjele, temp på kjele etc så har du det også i mash vinduet i oppskriften din.
 
Infusion tool, under tools.

Hvis du plotter inn alt riktig, malt-temperatur, mengde, type kjele, temp på kjele etc så har du det også i mash vinduet i oppskriften din.
Det var den kalkulatoren ja :) Var "mash tun weight", "Mash tun specific heat" & "infusion water to add" som gjorde at jeg ikke trodde dette var rett kalkulator :) Har mye å lære ja. "Infusion water to add" setter jeg vel bare til null. "Mash tun weight" & "Mash tun specific heat" får jeg lese meg pop på når jeg får tid. Det samme med hele det programmet :) Skal nok få brygget uten det til å begynne med. Men fant en formel for "vanntemeratur før malt" : Tw=(0,41/R)*(T2-T1)+T2.
 
Lykke til, første runde blir sikkert lettere kaotisk, moro og lærerikt :)

Kaotisk førstebrygg ja , mildt sagt. MISLYKKET BRYGG #1 ?

Ekstremt høy O.G. !!!!!!!! 0,015 for høy!!! Generaltabbe. “tett” maltrør, slangebrudd til kjøleren, koker over 4-5 ganger, slår ut sikringen x antall ganger . Blææææ.


IPA 25 liter på Bratberg Gen2

Startet med 22 liter på bryggeren, dette utgjør “bare” 14,5 l inne i maltrøret over rista, men tør ikke ha mere da jeg er redd for å få for lite skyllevann. ( 2,2 liter/kg inne i maltrøret, 3,3 liter/kg totalt i bryggeren )

Tilsetter malten(6,6kg) ved 74 grader på Bratberg instrument, og 71 grader manuelt. Havner på 66 grader, 1 under mesketemperaturen.

Får tilnærmet ingen gjennomstrømmning i maltrøret og rører mye i 15-20 minutt uten at det bedres nevneverdig. Nivået i maltrøret er på max og i bryggeren blir det svært lavt. Sirkulerer hele tiden, men siden maltrøret er nesten tett så mest på yttersiden av maltrøret, av og til vender jeg sirkuleringen til maltrøret for å fylle det opp samt prøve holde jevnere temp. Vanskelig siden veskenivået i bryggeren er veldig lavt og maltrøret er fullt og nesten tett, skal vise seg å være ennå værre å få jevn oppvarming til 76grader senere. Før kok måler jeg S.G. til 1,022-1,024. Som er svært lavt siden O.G. skal ende på 1,060. WOW! Kaos! Regner med at utbyttet er så lavt pga at jeg slet under meskingen og regner ut at (gram tilgjengelig DME x 0,00036)/liter = skal øke med 0,015 slik at jeg havner litt nærmere. Tilsetter DME(lys spraymalt) under koking. Etter kokingen er O.G. 1,075. WAF!, Hadde jeg ikke juksa med DME hadde O.G vært perfekt. Hva skjedde? Har ikke målt feil på egenvekten før kok, har fortsatt prøven stående og den viser 1,022-24 ( har 3 målere ) Men prøven ble tatt i toppen av bryggeren, så det er vel der feilen ligger???? Kokte av 1,7 liter, så det er i alle fall ikke det som har økt egenvekten fra 1,022 til 1,065(+0,015 DME). Nå var jeg kjempelur å fortsatte å skylle maltrøret til en kjele etter at jeg var ferdig å skylle, dette (8liter)kokte jeg samtidig som jeg kokte vørteren, siden jeg hadde så høy egenvekt tilsatte jeg et par liter av dette i bryggeren før nedkjølingen, uten at dette gjorde noen malbar endring. Var ikke fullt så lur siden jeg ikke tilsatte alt. Får ned egenvekten(O.G). til 1,060 med vann. Mye vann og DME ble det. Spørs om det blir noe øl det her .

Har ingrediensene til en Kølsch klart, 3 trinss mesk ….. Spørs bare om jeg ikke bør vente med den til jeg har kontroll på dette. Spes med tanke på maltrøret .
 
Høres ut som et normalt jomfrubrygg :) Det vil alltid sirkulere sakte gjennom maltsenga, så bruk ventil på utløpet av pumpa for å justere flowen.
Temp økningen tar også tid, opptil en time til utmesk. Du kan eventuelt korte ned på mesketrinnene med å gjøre 2 trinns infusjonsmesk, dvs starte med litt mindre vann og tilsette 5-6l 90gr vann ved trinn 2, og så benytte varme elementet de siste par gradene for å nå neste trinn.
Mål SG før kok ca 2-5min etter at det har begynt å koke, da vil du få rett preboil SG.
 
Når du tar SG måling etter at du skylling uten å røre om/blande vil du få feil måling. Vann er lettere enn vørter.
Resultatet blir nok bedre enn hva du forventer nå.
 
Høres ut som et normalt jomfrubrygg :) Det vil alltid sirkulere sakte gjennom maltsenga, så bruk ventil på utløpet av pumpa for å justere flowen.
Temp økningen tar også tid, opptil en time til utmesk. Du kan eventuelt korte ned på mesketrinnene med å gjøre 2 trinns infusjonsmesk, dvs starte med litt mindre vann og tilsette 5-6l 90gr vann ved trinn 2, og så benytte varme elementet de siste par gradene for å nå neste trinn.
Mål SG før kok ca 2-5min etter at det har begynt å koke, da vil du få rett preboil SG.

Vedr ventil: tror det blir t stykke og 2 kraner, et utløp til maltrør og ett til ytterbarrel, Alternativt en "falskbunn"/sil montert på toppen av maltrøret(vingemutter). Om det kan være en ide? Da kan pumpa levere så mye den bare orker og malten vil ikke kunne renne over.

Stegmesk: Denne Kølschen skal ha 55,65 og 77. Så da kan jeg vel sikkert starte med lite veske på 55, øke til 65 med å tilsette varmt vann+ element, siste trinn er jo samme temp som utmesk, tar jo litt tid å komme dit uansett meskemetode.
Har jeg forstått det riktig : en trinnmesking kan man erstatte med en 1 trinns på 67 ? og fortsatt få godt øl.

Ja å måle SG av skyllevannet ( fra toppen ) rett etter skylling var generaltabbe :)
 
Bruker selv toløps arr som du beskriver med en slange loop (med mange hull) som ligger oppå senga for at mesken skal fordele seg jevnt.
Falskbunn på toppen ;høres ut som du er på vei til speidel :)
Bryggselv kølschen gorde jeg som du har beskrevet (3 stegs med delvis 2stegs infusion....) det gikk helt greit og øllet blei veldig bra, funker sikkert greit som en stegs også...
 
Har bare fått stuck mash i maltrøret 1 gang. Det var en hveteøl, hvor det ofte kan være et problem. Har vel ca. 10 brygg på den nå uten dette problemet. Ber alltid om medium kværning av malten hos Bryggselv. Kan det ha vært for fint kværnet malt?
Jeg bruker som regel også bare ca. 2,5 l vann pr. kg malt totalt i bryggeren. Som regel 18-19 L. Dette har fungert bra for min del og kan derav skylle med ekstra mye.
 
neste brygg er 5,5 kilo malt, x 2,5liter = 13,75 liter totalt i bryggeren. Syns det hørtes veldig lite ut ?

Hvis malten trekker til seg 1 liter/kg har jeg ”bare” 8,25l veske igjen å ”arbeide med” (sirkulere/ettervarme).


Nå var nok ikke maltrøret tett, men heller jeg som syns det rant alt for sakte gjennom. Dog har ikke jeg noen erfaring til å kunne si verken det ene eller det andre . Det var en del finknust malt i ”melform” i posen, men det skal det sikkert være?

Startet altså med 3,3 liter pr kilo totalt i bryggeren. Dette utgjør ”bare” 27cm/2,2 liter/kg vann inne i maltrøret over rista/sila. Maltrøret er 23,6 liter. Så når maltrøret var fullt under sirkulering var det tilnærmet ingen veske i ytterkjelen. Brukte 500w elementet for å ettervarme, men temperaturen ut av sirkuleringen spratt opp veldig kjapt, mens den ble tilnærmet uforandret i maltrøret.


Kanskje jeg skal prøve slik du foreslår på neste brygg.( kun 2,5l/kg) Og kanskje heller konsentrere meg å beholde et visst nivå utenfor maltrøret enn å hele tiden kjøre på med fullt maltrør, det gjør vel ingenting om malten ikke er helt dekket med veske hele tiden?

Så kan jeg kanskje helle på varmt vann til ”ytterkjelen” for å nå neste meske trinn raskere. (for eksempel 2,75liter som tilsvarer en økning til 3liter/kg)


Liten stein kan velte stort lass. Alt som gikk ”galt” med første brygget mitt var egentlig at jeg fisket opp en preboil SG prøve fra helt feil plass på helt feil tidspunkt. Når alt kom til alt hadde jeg jo truffet perfekt på utbyttet ihht oppskrifta.


Utstyr i hus, så nå blir det stc-1000 kontrollert gjærskap og modding av Bratbergen her. (2 utløp av pumpa med ventiler på )
 
Okei. Blir kanskje feil å si jeg kjører 2,5 l konsekvent. Tror jeg ville startet med 18 L med 5,5 kg malt uansett og skylt med resterende. Blir nok ofte litt "mel" i posen ja. Men prøv gjerne grovere kværnet. Tror du bør strebe etter at all malten er dekket med vann, men det bør ikke være noe problem med 5,5kg og 18 liter. Du må derimot passe på å strupe pumpen såpass at du har bortimot samme høydenivå på vørter i maltrør og kjele. Om du pumper for fort, eller det renner for sakte gjennom silen, vil du få nivåforskjell og det kan renne over. Kan være lurt å røre litt forsiktig i bunnen, for å løsne opp maltesengen ett par ganger underveis eller ved behov.
 
Spennende og lærerikt for en som fikk tilsendt en eske Lucky Jack allgrain forleden og har en Bratberg som kan hentes på posten i morgen. Den store spenningen er vannet som pumpes opp fra ca 70 meter. Smaker godt,,men skummer dårlig.
 
Spennende og lærerikt for en som fikk tilsendt en eske Lucky Jack allgrain forleden og har en Bratberg som kan hentes på posten i morgen. Den store spenningen er vannet som pumpes opp fra ca 70 meter. Smaker godt,,men skummer dårlig.
anbefaler et dypdykk I artikkelen om vannjustering (for medlemmene).... Lykke til....
 
Tilbake
Topp