Nybegynner med EKSTRAKT øl

Heisann, God kveld.
Ble medlem for ca 2minutter siden og tenkte å spør litt om noen hadde litt tips og triks til meg.
Har begynt å brygge for meg selv og prøvd 1-2 ganger nå, og det har hvert "okay"

Når det er sakt bruker jeg ekstrakt (metallboks og vann) med tanke på at jeg er ny syns jeg det er greit å lære alt det basice først.

Første gang jeg brygget gikk det rett i dass, var en start pakke fra Nøgne Ø. Brygg nummer to var bra, bare ikke akkurat min smak i type øl. Tydeligvis liker jeg ikke øl med hint av karamell.

Uansett, denne gangen tenker jeg å brygge et litt lysere øl, så jeg tokk kontakt med Bryggeland.no om noen spørsmål de ville at jeg skulle prøve

Coopers Canadian Blonde
http://bryggeland.no/olsett/ekstrakt/coopers/coopers-canadian-blonde.html

Og de ville at jeg skulle kjøpe meg med en pakke med
Coopers Brew Enhancer 1
http://bryggeland.no/coopers-brew-enhancer-1-1kg-1843.html

Så her kommer spørsmålene:

- Hva er egentlig Coopers Brew Enhancer?
- Jeg skal bare hive blande ut enhanceren med varmvann, så tilsette ekstrakten som etter oppskrift?
- Trenger den å gjære noe spessielt mer hvis jeg bruker enhancer?
- Går det greit hvis jeg bruker 2 bokser ekstrakt + 2 poser med enhancer? (slik det blir ca 15++ Liter)
- Og hvis jeg bruker 2 bokser med ekstrakt, skal jeg dermed bruke 2 poser med gjær som følger med hver boks eller blir det for mye? til ca 20-25L, siste brygget kjente jeg at det var litt mye gjær smak.


Håper på svar, Mvh Stian

Takk ! :)
 
Sist redigert:
Brew Enhancer er i prinsippet en spesiell type spraymalt (tørket malt-ekstrakt), med andre ord sukker (det er ikke det samme som spraymalt, men ganske likt - det tilfører litt fylde og styrke).
Enhanceren kan tilsettes når som helst i kok.
Du trenger ikke å gjære "mer", hvis det er tid du tenker på.
Det går fint å mutiplisere ingredienser i brygging.

Lykke til med bryggingen, og velkommen.
 
Glemte siste spørsmålet. Jeg tør ikke svare på om det blir for mye gjær (aka overpitch), da jeg ikke vet hva slags gjær som følger med.
Sannsynligvis vil ikke det være noe problem, men husk å rehydrere gjæret ditt, og å lufte vørteren som best du kan!
Gjærsmaken du kjente vil bli borte over tid (har brygget ett coopers-sett for lenge siden, og mener at 4-6 uker på flaske fjernet all gjærmsak og lukt.
 
Tusen takk for for svar, har bare et follow up spørsmål. hva vil det si å rehydrere gjæret når gjæren er tørr? Vel for vel kanskje spare på de karamell ølla og se hva det blir etter en stund, får ta turen opp til Nøgne Ø å kjøpe meg noen flasker (bor 2min unna :D )
 
Det bør ikke prøves, det bør alltid gjøres ;)
Rehydrering av tørrgjær (og eventuelt bygging av en starter for tørr- og våtgjær), er noe av det enkleste man kan gjøre for å få opp kvaliteten på gjæringsprosessen.
Det, og å lufte vørteren godt før gjæringen begynner.
 
Hei,

brewenhancer består av 50% dry malt extract dvs tørka malt og 50% dextrin og maltodextrin som begge er ulike sukker forbindelsar. Dvs at du har hatt oppi ein masse sukker i ølet. Ein viktig regel ved ølbrygging er: Ikkje ha oppi sukker!
istaden for bør du kjøpe rein maltekstrakt (f eks http://bryggeland.no/tilsetningsstoffer/spraymalt-sukker/spraymalt-ekstra-lys-500g-muntons.html). Du får då meir fylde og smak og betre øl.
I tillegg kan du f eks kjøpe god gjær som f eks:
http://bryggeland.no/ol-gjaer/ale-gjaer-overgjaer/nottingham-olgjaer-11g-bbf-feb-2016.html

Til sist vil eg sei at det er ingen fare, du får sikkert drikkbart øl med det du no evt har kjøpt så lenge du steriliserar og er nøye med reinhald men utan sukker og med ein god gjær så vert det betre.
Og viktig LES DENNE:http://norbrygg.no/2007/04/14/bedre-instrukser-for-brygging-fra-olsett/
 
Hei,

brewenhancer består av 50% dry malt extract dvs tørka malt og 50% dextrin og maltodextrin som begge er ulike sukker forbindelsar. Dvs at du har hatt oppi ein masse sukker i ølet. Ein viktig regel ved ølbrygging er: Ikkje ha oppi sukker!

Dette kan nok være et godt råd til en nybegynner med ekstrakt-kit, men det er definitivt ikke en generell regel! Sukker er en viktig ingrediens i enkelte typer øl.
 
Tusen takk for så mange svar :) Har bare et lite ekstra spørsmål når det gjelder tapping på flasker med sukkermengde. har hørt at

6g pr L er fint, noen som noen formening om det ?
 
Dette kan nok være et godt råd til en nybegynner med ekstrakt-kit, men det er definitivt ikke en generell regel! Sukker er en viktig ingrediens i enkelte typer øl.

Jo, men i ølsett så er det vel ingen av dei som har sukker som ingrediens for å få eit typeriktig øl, spesielt ikkje ein blonde ale, så derfor så forenkla eg bodskapen litt.
 
Legger ut video med en kar som har brygget med Coopers i 25 år. Delte meninger om teknikkene (og om mannen) blant norske bryggere. Jeg synes han har en avslappa tilnærming til brygging, og han viser flere framgangsmåter med både ekstrakt, ekstrakt+korn og all-grain i videoene sine. Og det er mange.

 
Legger ut video med en kar som har brygget med Coopers i 25 år. Delte meninger om teknikkene (og om mannen) blant norske bryggere. Jeg synes han har en avslappa tilnærming til brygging, og han viser flere framgangsmåter med både ekstrakt, ekstrakt+korn og all-grain i videoene sine. Og det er mange.


haha det er han der jeg har sett en del på. Han virker så utrolig korselig ^^
Og med tanke på at han har brygget i 30år + eller no og han liker sitt eget øl er det vel det som teller uansett hva folk flest vil mene og si :)
 
Sist redigert:
- Hva er egentlig Coopers Brew Enhancer?
Blanding av spraymalt og dextrose, som andre har nevnt.

Jeg ville heller tilsatt 1.5kg lys maltekstrakt: http://bryggeland.no/tilsetningsstoffer/maltekstrakt.html og så vanlig sukker fra butikken hvis du vil ha mer alkohol.

- Jeg skal bare hive blande ut enhanceren med varmvann, så tilsette ekstrakten som etter oppskrift?
Alt som ikke er vakuumpakket bør kokes i noen minutter for å ta knekken på evt mikroorganismer.

- Trenger den å gjære noe spessielt mer hvis jeg bruker enhancer?
Det meste av ales har godt av å stå i gjæringsbøtta 14 dager før tapping. Fortrinnsvis 3-4 grader under anbefalt gjæringstemp den første uka.

- Går det greit hvis jeg bruker 2 bokser ekstrakt + 2 poser med enhancer? (slik det blir ca 15++ Liter)
En boks ølsett + 1-2 kg ekstra "sukker" (spraymalt, farin, osv..), holder oftest til 23L i gjæringskaret!

- Og hvis jeg bruker 2 bokser med ekstrakt, skal jeg dermed bruke 2 poser med gjær som følger med hver boks eller blir det for mye? til ca 20-25L, siste brygget kjente jeg at det var litt mye gjær smak.
Riktig gjæringstemp, lang nok lagring kaldt etter karbonering og forsiktig behandling av/helling fra flaska er vel viktigst her.

Legger ut video med en kar som har brygget med Coopers i 25 år. Delte meninger om teknikkene (og om mannen) blant norske bryggere. Jeg synes han har en avslappa tilnærming til brygging, og han viser flere framgangsmåter med både ekstrakt, ekstrakt+korn og all-grain i videoene sine. Og det er mange.
Han viser at det er lett å få til noe bra fra ekstraktsett, ja.

Angående fremgangsmåte så ville jeg gjort følgende endringer:
-Kok evt spraymalt og sukker i 3-5 minutter.
-Greit å unngå kokende vann alene i plastbøtta, selv om den skal tåle det. Hell i litt kaldtvann først. Har uansett ingen tro på at han fikk varmebehandlet brew enhanceren sin bra nok.
-Rehydrer gjæren i rent vann på 35c, ellers dreper du over halvparten av innholdet i pakka.
-Dropp røresleiva. Jo mindre håndtering, jo mindre er sjansen for infeksjoner. Gjæren sørger uansett for plenty av sirkulasjon i bøtta, og finner alt sukkeret selv om det ligger på bunnen. Du får riktignok ikke målt OG, men hvor viktig er det egentlig å vite nøyaktig alkoholinnhold..?
 
Sist redigert:
Blanding av spraymalt og dextrose, som andre har nevnt.

Jeg ville heller tilsatt 1.5kg lys maltekstrakt: http://bryggeland.no/tilsetningsstoffer/maltekstrakt.html og så vanlig sukker fra butikken hvis du vil ha mer alkohol.


Alt som ikke er vakuumpakket bør kokes i noen minutter for å ta knekken på evt mikroorganismer.


Det meste av ales har godt av å stå i gjæringsbøtta 14 dager før tapping. Fortrinnsvis 3-4 grader under anbefalt gjæringstemp den første uka.


En boks ølsett + 1-2 kg ekstra "sukker" (spraymalt, farin, osv..), holder oftest til 23L i gjæringskaret!


Riktig gjæringstemp, lang nok lagring kaldt etter karbonering og forsiktig behandling av/helling fra flaska er vel viktigst her.



Han viser at det er lett å få til noe bra fra ekstraktsett, ja.

Angående fremgangsmåte så ville jeg gjort følgende endringer:
-Kok evt spraymalt og sukker i 3-5 minutter.
-Greit å unngå kokende vann alene i plastbøtta, selv om den skal tåle det. Hell i litt kaldtvann først. Har uansett ingen tro på at han fikk varmebehandlet brew enhanceren sin bra nok.
-Rehydrer gjæren i rent vann på 35c, ellers dreper du over halvparten av innholdet i pakka.
-Dropp røresleiva. Jo mindre håndtering, jo mindre er sjansen for infeksjoner. Gjæren sørger uansett for plenty av sirkulasjon i bøtta, og finner alt sukkeret selv om det ligger på bunnen. Du får riktignok ikke målt OG, men hvor viktig er det egentlig å vite nøyaktig alkoholinnhold..?

Tusen takk for mange flotte svar, men med tanke på OG er ikke akkuratt så viktig for meg nå, så lenge jeg kan merke noe er det helt greit, haha. Men det vil jeg nokk vite og finne ut mer om senere hvis jeg forsetter å brygge mer etterhvert :)
 
Nå er brygget godt i gang, stått nå i ca 24timer og den bobbler fint vei, veldig mye mer enn det den gjorde sist når jeg bare strødde gjæren på. Men nå har jeg merket at det har kommet litt skum oppi gjærlåsen, burde jeg bytte eller er det ikke så farlig, luft kommer gjennom, bare ser litt skummelt ut. haha, takk !
 
Tilbake
Topp