Nybegynner med noen spørsmål

Hei alle,

Jeg har nå laget mitt første hjemmebrygg en Stout som jeg gjæret på 19 grader, så jeg har noen spm med tanke på att jeg skal flaske det til helgen.

Bør eller skal sukkerlaken som brukes til primingen kjøles ned før man blander den med vørteren?
Og hva er den mest ideielle måten og blande sukkerlaken og vørteren før flasking?
 
1. Nei det trenger du ikke. Du blander den med x antall liter på 19 grader så tempen synker raskt da.

2. Jeg tapper ølen fra gjæringskaret over i et tomt, rent og sterilisert gjæringskar via en slange. Mens jeg tapper over så heller jeg sukkerlaken i dette rene gjæringskaret. Hvis du har en slange som er lang nok til at du kan legge den i en kveil langs bunnen i flaskekaret så får du rotasjon i ølen når du tapper over. Det hjelper deg til å blande inn sukkerlaken. Når jeg har tappet over alt (utenom gjærkaka og evt hummlerester) så rører jeg forsiktig med en sterilisert rørepinne. Så tapper jeg på flasker...
 
Kan jeg ha i sukkerlaken først og gjøre legge slange som en sirkel og røre forsiktig med en steril rørepinne etterpå eller tappeslangen?
 
Det som er viktig er at sukkerlaken blir godt blanda uten at du plasker for mye i ølen sånn at den blir oksidert.

Jeg mener at jeg leste en gang at det var vanskeligere å få blanda inn sukkerlaken hvis du kasta denne oppi før du begynnte å tappe, men det går sikkert bra ;-)

Bare vær sikker på at det har blitt blanda uten at du har piska ølen rundt.
 
Sukkerlake først eller sist er hipp som happ regner jeg med. Å få rotasjon ved tapping krever en bra dimensjon på heverten.
Jeg har i sukkerlaken etter at jeg har tappet 3-10 liter  ;D
Når mesteparten er hevlet over bruker jeg en dessinfisert rustfri stekespade som jeg rører forsiktig og jevnt med til alt er kommet over.
Etterpå har jeg på lokk og bærer den fra gjæringsskapet og dit jeg fater/flasker. Da er det ihvertfall blandet  ;D
 
magne1972 skrev:
Sukkerlake først eller sist er hipp som happ regner jeg med. Å få rotasjon ved tapping krever en bra dimensjon på heverten.
Jeg har i sukkerlaken etter at jeg har tappet 3-10 liter  ;D
Når mesteparten er hevlet over bruker jeg en dessinfisert rustfri stekespade som jeg rører forsiktig og jevnt med til alt er kommet over.
Etterpå har jeg på lokk og bærer den fra gjæringsskapet og dit jeg fater/flasker. Da er det ihvertfall blandet  ;D

Jeg har bare en hevert fra Europris, så den er ikke så stor. Hvis jeg velger og kjøle ned sukkervannet før jeg heller det over vørteren. Bør lokke stå på kjelen under hele  kjøle prosessen, før jeg heller det i vørteren?
 
Jeg får minne om alternativ nr to, nemlig å koke sukkerlake og bruke en sprøye (uten spiss) til å fordele nokså eksakte mengder sukker i hver flaske.
 
Tilbake
Topp