Nybegynner med sitt første brygg.

Hei,
For ca. 14dager siden satte jeg mitt første brygg, en NISSE NEIPA allgrain sett.
I beskrivelsen er OG oppgitt til 1.057 og FG 1.010.

Jeg målte OG til 1.056 og nå målt FG over et par dager med samme resultat, 1.016.
Hva er er grunnen til at jeg ikke får ned FG til ønsket verdi? og er det en ulempe at den ikke kommer ned ? Vil det utgjøre noe på ølen?

Takk for svar :)
 
Hei,
For ca. 14dager siden satte jeg mitt første brygg, en NISSE NEIPA allgrain sett.
I beskrivelsen er OG oppgitt til 1.057 og FG 1.010.

Jeg målte OG til 1.056 og nå målt FG over et par dager med samme resultat, 1.016.
Hva er er grunnen til at jeg ikke får ned FG til ønsket verdi? og er det en ulempe at den ikke kommer ned ? Vil det utgjøre noe på ølen?

Takk for svar :)
Det kan det være flere grunner til, men prøv å sette karet litt varmere og rygge litt på det så gjæra kommer seg opp fra bånn. Det trengs gjerne en økning av temperatur mot slutten av gjæringa.
 
Hei,
For ca. 14dager siden satte jeg mitt første brygg, en NISSE NEIPA allgrain sett.
I beskrivelsen er OG oppgitt til 1.057 og FG 1.010.

Jeg målte OG til 1.056 og nå målt FG over et par dager med samme resultat, 1.016.
Hva er er grunnen til at jeg ikke får ned FG til ønsket verdi? og er det en ulempe at den ikke kommer ned ? Vil det utgjøre noe på ølen?

Takk for svar :)

Jeg støtter i første omgang rådet til @erikraude , men om det ikke funker:

Det er ikke helt urimelig om den ikke kommer lenger ned. Med mesking på 67 grader - og særlig hvis du har klart å ligge litt i overkant - skal en ikke vente så høy utgjæringsgrad som oppskrifta oppgir. Det er jo en kvartkilo laktose der, også, og den er ikke gjærbar.

Om det er en ulempe om du ikke kommer lenger ned, avhenger av hva du liker. Jeg synes ikke det er OK med en veldig tørr NEIPA, så jeg hadde vært helt lykkelig med 1.016. Det er faktisk hva jeg sikter mot å få til:).

Mesketemperaturen kan være viktig som forklaring. Når du går over 67 grader, starter utgjæringsprosenten å synke med 4 poeng for hver grad temperaturen økes. Jeg veit ikke hva slags utstyr du brygger på, men om du har en bryggemaskin og stoler på termostatstyring, ville jeg sjekka virkeligheta i mesken opp mot det displayet forteller. Og om du - som meg - stoler på manuell styring, må du stole på termometeret ditt. (Det må du jo når du skal sjekke om termostatstyringa gir riktig resultat, også:).)

Jeg burde vel si at jeg ikke har noen erfaring med noen av de to gjærtypene som oppskrifta anbefaler. De skal gi middels til høy utgjæring. 81%, som oppskrifta sier du skal få, er høy utgjæring.
 
Tilbake
Topp