Nybegynner og "opplevd bitterhet".

Selv om jeg har drukket mine liter øl opp gjennom, er jeg nybegynner når det kommer til "ikke kommersielle" (forstå meg rett)  øltyper og brygging. Takket være en dyktig brygger-nabo så er en BB30 bestilt, og i kveld "varmer jeg opp" med noen IPA. Først ut var Nøgne Ø sin IPA, og den opplevde jeg som rimelig bitter. Etterpå prøvde jeg Flying Dog sin Dog Snake IPA, og selv om de har samme IBU (60) så oppleves den langt mindre bitter. Er det jeg som er ute på tur, eller er ikke dette uvanlig?

Begge smakte forøvrig nydelig, og for meg leder Flying Dog med et hundehode. ;)
 
Hadde omtrent samme erfaring når jeg fikk øynene åpnet for "craft beers".

Men det er nok noe i det du sier og opplever; Nøgne Ø IPA har en ganske "røff" bitterhet i forhold til mange andre IPAs.

Noen liker sine IPAs røffe, andre liker de mer aromatiske og smaks-sterke med mindre bitterhet.

Som hjemmebrygger kan du lage din IPA akkurat slik du vil! 8)
 
Kan være så mangt, men en faktor kan være alder. Snake Dog er nok mye eldre enn Nøgne IPA og bitterheten avtar etter etter tid.
 
Takker for svar. :)  Mye å lære i denne hobbyen gitt. Koser meg med en Gleipner fra Midtfyn akkurat nå. Denne oppleves også mindre bitter enn Ø sin IPA. Godt man er i pappaperm med så mye godt i kjøleskapet. ;)  Dette er ikke vanlig mandagskost. Var litt rart å stille på Polet grytidlig en mandagsmorgen.  ::)

Gleipner er den beste til nå, men jeg er usikker på om det er promillen som etterhvert gjør at "den neste" er den beste....
 
Ferskheten har mye å si, og humle er vanedannende - du skal se at om du fortsetter IPA smakingen en stund blir du overrasket over hvor langt du er villig til å gå med egne hjemmebrygg i forhold til økt humlemengde  :)
 
Mener at jeg hørte på "The Jamil show" at Kjetil Jikun sa at de kun beregnet IBU etter bitterhumlen og at alt annet er en bonus til kundene. Tror det var "Can you brew it - #100".
Mulig at jeg husker feil alså, men det er jo isåfall en plausibel forklaring. Smakshumle bidrar vel med noe bitterhet, om ikke annet humlepreg.
 
At humle er vanedannende har jeg rukket å erfare. Min eminente brygge-nabo hjalp meg med å sette en Pilsner for noen uker siden, og den lukten da vi kokte var bare helt fantastisk. For hver slurk jeg tar av IPA-ene i kveld,  må jeg ha et solid magadrag for å nyte humlen. Blir vanskelig å gå tilbake til vanlig Pilsner etter dette....  IPA er en herlig erfaring. Litt farlig å ikke kjenne så godt til at det er dobbelt alkoholprosent. IPA er bestilt av Per Inge sammen med BB30, så det blir mitt første hjemmebrygg. Gleder meg. :)
 
Jeg har gjort meg de samme erfaringene som deg, etter at jeg begynte å "teste" mye nytt tidligere i vår. Merker at jeg blir mer og mer "tolerant" overfor bitterhumla.

Nå er det ikke lenge til jeg skal bryte meg på en Nøgne Ø #500 - med 100 IBU  :eek:
 
For å sitere Wesenlund i "Sommer i Tyrol".... "Det er ikke noe godt, det er en vanesak"!  ;D  Neida. Det ER godt, men det krever (i alle fall for meg) litt tilvenning. :)
 
Kinn Vestkyst var siste øl ut i kveld. Fant ikke IBU i hjemmekino-mørket, men denne kjentes i alle fall "lys og lett" og ikke veldig bitter. Herlig aroma! :)
 
Bitterheten i de ølene som blir nevnt er mest sannsynlig beregnet, og ikke målt. Når vi har en rekke ulike formler for beregning av IBU, som vil gi tildels store variasjoner i beregningen, sier det seg selv at den oppgitte IBU må tas en en middel stor klype salt. I tillegg spiller som sagt lagringstiden og temperaturen ølet er lagret på en stor rolle. Videre  vil enkelte humlesorter oppleves som mer bitre, eller skarpe, enn andre ved likt beregnet IBU. MAO oppgitt IBU er i aller beste fall veiledende for hvilken smaksopplevelse du har i vente, i mange tilfeller direkte villedende.
 
Southfarm skrev:
Mener at jeg hørte på "The Jamil show" at Kjetil Jikun sa at de kun beregnet IBU etter bitterhumlen og at alt annet er en bonus til kundene. Tror det var "Can you brew it - #100".
Mulig at jeg husker feil alså, men det er jo isåfall en plausibel forklaring. Smakshumle bidrar vel med noe bitterhet, om ikke annet humlepreg.

hvis man regner med aromahumlen vil NØ sin ipa ligge nærmere 100 IBU tinseth
 
En smart hjemmebrygger lærte meg om fordelene med tung "late-hopping".

Jeg synes IPA-ene blir best hvis man bruker en relativt nøytral og liten mengde bitterhumle, fks. Warrior eller Magnum. Deretter PØSER man på med amerikansk smakshumle, aromahumle, og dry-hops. Som nevnt tidligere får man en del IBU fra late-hopping og, men man får mye smak og aroma i tillegg. Slike store mengder late-hopping koster $$, så er man sunnmøring kan man ikke ty til late-hopping så ofte. :)
 
Tilbake
Topp