Nybegynner og tanker om utstyr.

Tideman

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg er ny på dette og driver med litt samling av tanker og utstyr. Jeg skal prøve meg på å lag øl....
Lager vin og har akkurat satt min første eplecider.

Jeg har lest mye her på dette flotte forumet og mine tanker har kommet frem til følgende.
1. Jeg har allerede en hyttekjele fra biltema med et 3kw varmeelement montert i bunnen. Jeg skal montere en 1/2 kulekran på den. Denne tenker jeg bruke til skyllevann. Jeg vurderer da at en pid til denne vil være en god ide. Jeg tenker også at denne kan brukes til å varme opp vannet i meske/kokekjelen min, ved å sirkulere det varme vannet gjennom kjøleren som følger med bb60. (jeg har bare kjøleren, ikke selve bb60).

2. Jeg tenker å kjøpe en 50 liter kjele til mesking og putte en silbunn i denne. Siden jeg får hjelp av kjøleren til oppvarming håper jeg det holder med en 2kw kokeplate under denne. Jeg tenker da å bruke denne kjøleren til å dra opp tempen til mesketemperatur og så ta denne ut. Deretter sette den tilbake for oppvarming til 79 grader for så å hjelpe med å dra det hele opp til kok. siden jeg tenker å holde meg til å lage så jeg får ca 20-24 liter til gjæring håper jeg 2 kw vil klare koken. eventuelt fortsette å kjøre kokende vann gjennom kjøleren hvis dette trengs.
Når koken er ferdig er det jo bare å bytte om til å kjøre kaltvann gjennom for kjølingen. jeg skal også ha en pid til meskekjelen med sirkulering med pumpe.

Jeg vil gjerne ha noen tilbakemeldinger om dere tror dette vil virke eller om det er en dårlig ide. siden jeg har kjøler, silbunn, gjæringskar og hyttekjelen fra før så fører jo ikke dette til de store utgiftene for start. og jeg tenker at dette vil lett la seg utvide hvis jeg liker "hobbyen" og ikke minst resultatet.
 
Du har da utstyrsmessig et godt utgangspunkt (uten at jeg kan kommentere på det mer spesifikt, jeg bruker ikke noe lignende).
All lykke til med bryggingen!
 
Husk å fjerne kornet før du koker. :) Fikk ikke helt med meg hvordan det skulle skje i oppsettet ditt. Bruke meskepose, eller tappe over i et tredje kar?
 
Jeg tenker å meske og koke på samme måte som i bb60. Men bruke kjøleren som hjelp til oppvarming ved å sirkulere varmt vann gjennom. Da slipper jeg 3 kjeler, men kan utvide til dette ved behov.
 
Tilbake
Topp