Nybegynner og trenger hjelp til å komplettere!!

keka

 
Hei. Har fulgt med på forumet en stund, og er redd det har gjort varig skade!  :laugh: Har kjøpt inn noe utstyr til mitt første brygg, men mangler slanger og koplinger til Shirron platekjøler. Trenger tips om hvor jeg kan kjøpe disse. Er Clas Ohlsson produktene "gode nok"?

Har jeg forstått det rett at "Sterkrens" fra Petit Agentur er godt egnet til desinfisering av bryggeriutstyret (etter vask), og det Bryggmesterne her på forumet anbefaler??

Keka
 
Hei!
Er nybegynner selv, men har fått med meg litt ved å lese bøker og forum. :lessmile:
Slangene til den varme vørteren fra kokekjelen og inn på platekjøleren bør være av næringsmiddelkvalitet,
det de fleste bruker er silikonslanger. Kjøpes på enkelte nettbutikker, ellers har de det på Tess.
Koplingene til varm vørter bør nok være messing, eller rustfritt stål. Til vann inn og ut er vanlig hageslange og koblinger ok.
Vørt ut er vel ok med vanlig pvc slange.

Håper dette hjalp litt ellers er det nok andre som har bedre peiling enn meg her på forumet :samenvol:
 
Hei Keka, og velkommen på forumet!

Jeg er enig i Brede med valg av type slange. Silikonslange får man også kjøpt hos Humlegården eller MoreBeer. De andre kan kjøpes hos Clas mm.

Sterkrens (som har fosforsyre som hovedbestanddel) kan brukes for å desinfisere utstyr, det har du fått med deg riktig. Men før man desinfiserer så bør man rengjøre, og det kan man gjerne med ulike midler, varierende fra Stoutrens, krystallsoda, kaustisk soda, ballongrens osv.

Når det gjelder koblinger, så hadde jeg som nybegynner satt hageslangekoblinger på motstrømskjøleren min. Ikke bare på kjølevann inn og ut, men også på vørter inn og ut. Sistnevnte anbefales ikke, for koblingene vil kunne deformere og begynne å lekke ved høyere temperaturer. Det at de lekker gjør også at man ikke får jevn flyt gjennom kjøleren samt at luft blander seg inn i varm vørter. Så her må man sørge for koblinger som tetter helt, eller simpelthen bruke slangeklemmer og sørge for at det ikke lekker i det hele tatt. Dette gjelder spesielt ved (glohet) vørter-inn.
 
Hei Keka.
Vinogbar i Lillestrøm selger også silikonslager til 59,-pr meter. De leverer på døra i osloområdet, eller kan sende.
 
Takker for raske svar!! Jeg tror nesten det enkleste er å bestille fra Humle.se eller Vinogbar. TESS hadde ikke, så jeg får prøve nettbestilling.

Godt å vite at det finnes så rask hjelp å få når man som nybegynner står litt fast!  :)
 
Tilbake
Topp