Nybegynner ønsker å lære mer.

Hei.
Jeg er helt fersk i ølbrygging. Har prøvd meg med 2 stk "kit" som man får på europris og byttet ut sukker med spraymalt.
Ølet er straks klar til flasking og er veldig spent på hvordan dette vil bli, men selvsagt forventer jeg ikke verdens beste øl av et ølkit, og heller ikke på første forsøk.

Det jeg ønsker er å heller lære meg å brygge øl fra bunnen, med malt og humle.
Mitt spm her er derfor hva jeg kan trenge av utstyr for å få til dette med et bra resultat.

Det jeg har i dag er følgende:
Gjæringsdunk av plast fra Europris: 2 stk
Gjæringsdunk av plast fra coopers sett: 1 stk
Hevert
StarSan
Røreskje
Flasker
Oechslevekt
Flaskefyller

Har koketopp på kjøkkenet med induksjon. Største kjelen jeg pr nå er 10 liter.

Har sett på FAQ men når jeg går der det står om utstyr osv fungerer ikke linken. Så kommer desverre ikke videre der.

Håper det er noen som kan hjelpe meg, kan garantere at jeg vil høre fra meg mere her inne etterhvert som ølbrygg blir laget og testet.

Mvh
Roar.

Hva du må ha er et termometer. Og en kapselpåsetter hvis det er den type flasker du bruker.
Gå for en (rimelig) bordmodell med det samme. Vaskemiddel bør man også ha, Starsan desinfiserer det som er rent fra før. Og får du deg en meskepose til å ha i gryta så er det bare å gå i gang med biab.
-Andre få fylle på med det jeg har glemt.

Takk for raskt svar :D
Når du sier bordmodell, tenker du noe ala BB30 osv? Har kikket litt på de BB30 kjelene.

EDIT: Skjønte nå at du mente til korkene, Har PET flasker med skrukork.

Har også lest litt om BIAB, hvordan blir kvaliteten på ølet på denne måten kontra F.eks BB30?
Og om man har lyst til å brygge rundt 25 liter, da må man vel også ha en større kjele enn 10 liter? Eller kan man ta det i flere omganger, evt i konsentrert form og heller "vanne" ut i gjæringskar?

Finnes det noen alternavtiver til BB30, Speidel osv som er rimeligere men like greie? Eller er den like greit å gå for den prisklassen med en gang og heller bli fornøyd med utstyret?

Mvh
Roar

Sist redigert:
Nei, kapselpåsetter av type bordmodell.
Ang BB 30 og tilvarende. Har ikke sagt noe om slike, bare listet opp det du bør ha når du bruker utstyret du har i dag. Det er ikke BB eller biab som avgjør om du får til å lage godt øl. Og hvis du vil holde kostnaden lav nå i starten så bruker du kjelen og koketoppen du har. Et evt feilkjøp blir da begrenset til en meskepose til 50-100kr.

Nei, kapselpåsetter av type bordmodell.
Ang BB 30 og tilvarende. Har ikke sagt noe om slike, bare listet opp det du bør ha når du bruker utstyret du har i dag. Det er ikke BB eller biab som avgjør om du får til å lage godt øl. Og hvis du vil holde kostnaden lav nå i starten så bruker du kjelen og koketoppen du har. Et evt feilkjøp blir da begrenset til en meskepose til 50-100kr.

Jeg forstod dette etter litt tenking. Du ser at jeg skrev en liten edit litt etter at jeg skrev svaret.
Men til det du svarer på her, og som jeg også senere la til i spm mitt lengre opp, om jeg skal brygge i 10 liters kjele, vil jeg da kun kunne lage 10 liters batcher, eller kan man lage det i flere omganger, evt mere konsentrert i kjelen og heller "vanne" ut i gjæringsdunken?
Er jo heller ikke så ille å måtte kjøpe en større kjele om dette trengs for å lage opp mot 25 liter øl pr batch.

Flaskene mine er av typen PET med skrukork så kapselpåsetter trenger jeg i utgangspunktet ikke enda.

Takk for raske svar.

Det finnes forøvrig mange tråder her på forumet om dette. Det fleste bryggebutikker har også ulike startpakker. Ta en prat med en som jobber der.

Ja ser nå hva du skriver. Det hender jeg vanner ut men er målet gode 20l i gjæringskaret så ville jeg gått for større kjele eller tekoker ala BB eller tilsvarende. Og du får litt mindre mengde ut av kokekaret enn det tar. Humle "stjeler" vørter og ca 10% avdamping pr time er normalt. Er sukkerinnholdet høyt nok ved kokestart kan man tilsette kokt vann underveis slik at volumet ikke endrer seg.

Hei Roar, og velkommen til Norbrygg og til en meget spennende hobby! Jeg regner meg selv som nybegynner (har bare 5 brygg bak meg) der 2 av dem har vært med ekstrakt og 3 etter BIAB metoden.

Gikk selv over til BIAB da jeg fort fant ut at ekstraktbrygging ikke bød på så mange utfordringer, og ville ha muligheten til å styre bryggeprosessen mer slik jeg ville. Jeg kjøpte BIAB pakken de har hos Bryggselv, med 50 liters gryta. Vil absolutt anbefale en større gryte om du skal brygge i større kvanta. De har en litt rimeligere pakke med 36 liters gryte, men valgte selv å gå for den store slik at jeg slipper å kjøpe enda fler gryter om jeg vil brygge fler liter fremover. I pakken får du forøvrig med korkpåsetter av bordmodell, meget fin sak å korke med :)

Hvis komfyren din ikke er så stor så kan det være greit med en ekstern kokeplate også, dette selger de og hos Bryggselv. Den koster litt, men varmer opp mesk og koker opp ganske kjapt, og fungerer fint med en 50 liters kjele. Ville også ha byttet ut spiralkjøleren som følger med med en kobberkjøler, da det går mye kjappere å kjøle ned vørteren med :)

Ellers, har du en Bryggselv butikk eller noe lignende nær deg hadde jeg anbefalt å ta en prat med dem, har gode erfaringer med dette selv :)

Lykke til!

Kapasiteten på komfyren skal nok ikke være noe problem.

Tusen takk for bra svar, jeg bor på Årnes, ikke veldig langt fra Lillestrøm, så nærmeste bryggebutikk for meg er vel Bryggeland på Strømmen.
Tenkte å ta en tur dit en dag å høre hva de har av utstyr og hva de anbefaler.

Tenker mye likt som deg, hadde vært mere moro og utfordrende å kunne styre hele prosessen selv og dermed også kunne sette mye mer personlig preg på ølet jeg brygger.

Skal sette påskepilsen munton gold continental pilser fra Europris i dag. Kan man krydre disse kit'ene med appelinsest, kaffirlimeblad ol? Isåfall hvordan og når i prosessen bør dette gjøres? Hilsen nybegynner.

Tilbake
Topp