Nybegynner på all grain - hva trengs av utstyr?

Har etterhvert fått litt erfaring med ekstraktsett, og har også testet noen BIAB-sett.

Nå har jeg lyst til å gå videre med all grain, og har kjøpt meg en vannkoker med tilhørende spiralkjølesett brukt på finn. Ønsker å få litt erfaring med dette før jeg evt. kjøper en bryggemaskin.

Men så lurer jeg på hva jeg trenger videre: Trenger jeg meskekar? Da jeg brygget BIAB-settene mine (i en vanlig kjøkkenkjele på 17 l), brukte jeg bare en meskepose, og jeg tenkte prinsippet ville være det samme på det Kinn Vintervarmar-settet som jeg har kjøpt.

Tilgi meg mine helt begynnerspørsmål, men: Hvordan "skyller" jeg ølet? Vannkokeren jeg har kjøpt, har et innebygget maltrør og en kran nederst. Tanken med skylling er jo, hvis jeg har forstått det riktig, at man tapper vørter fra bunnen av karet, og "dusjer" det over malten for å frigjøre enda mer sukker. Riktig forstått? Hvordan skal jeg gjøre det i praksis på mitt oppsett - jeg har jo ingen pumpe?

Takknemlig for svar.
 

YngveKL

Norbrygg-medlem
Når du tapper ut vørter og heller tilbake igjen, er det for å klarne vørteren. Masken fungerer som en sil. Den fanger opp proteiner, "rusk og støv", og sørger for at du senere kan tappe klarere vørter. Det er da viktig å ikke røre igjen oppi meskekaret. Dette kalles for "Vorlauf". Skylling er å bruke rent, oppvarmet vann for å få med mer av sukkeret som fortsatt er i masken (etter at du har tappet av vørteren da). Dette taes med til kok, selvfølgelig. Viktig å ikke skylle for mye, men følge oppskriften.
 

YngveKL

Norbrygg-medlem
Jeg bruker et stort litermål, og vorlaufer en god del ganger før jeg tapper av vørteren. Så dumper jeg skyllevannet i biab gryta, og venter 10 min. Så vorlaufer jeg igjen, før jeg til slutt tapper skyllevannet (som nå har blitt til (en svakere) vørter).
 

Mc.

Norbrygg-medlem
Er det en bryggemaskin du har kjøpt? Det høres slik ut når du sier den har innebygget maltrør.
 
Dette er de jeg kjøpte. Jeg har bare brukt den til høyre. Det er kanskje riktig å si at det er en bryggemaskin...?357_1995623448.jpg
 

Finn Berger

Moderator
Poenget med disse er vel at du mesker og koker i samme kar. Maltrøret heves når du er ferdig med meskinga, og så skyller du gjennom det. Dette kalles kontinuerlig skylling, og er den mest effektive måten å gjøre det på - nota bene hvis det gjøres riktig. Alternativt kan du gjøre som @YngveKL foreslår. Det kalles batch sparging, og er litt mindre effektivt, men er enklere å få til å fungere.

Det eneste du trenger ekstra om du velger kontinuerlig skylling, er en kjele å varme skyllevannet i - og det forstår jeg det som at du har. Det som er viktig her, er at du skyller sakte. Det skal stå væske over maltet hele tida, og skyllevannet må tilføres forsiktig, sånn at du ikke forstyrrer maltsenga. (Jeg har et enkelt oppsett med vanlig kjele. Folk med erfaring fra skylling gjennom maltrør kan sikkert komme med gode forslag til hvordan du får dette til å fungere.)

Velger du batch sparging, trenger du bøtter å mellomlagre vørteren som du tapper ut, i. (Jeg gikk over til batch sparging for lenge siden. Jeg synes det er enklere og greiere - men alle er ikke nødvendigvis enige i det:).)

(Litt om begrepet effektivitet i forbindelse med skylling: Det er snakk om hvor mye av det sukkeret du har laget under meskinga som du får med over til kok. Eller omvendt: Hvor lite sukker du klarer å etterlate i masken (det brukte maltet). Begrepet "meskeeffektivitet" er litt annerledes; det tar også hensyn til hvor mye av stivelsen i maltet du klarer å få omdannet - konvertert - til sukker, den såkalte "konversjonseffektiviteten". Altså: "Meskeeffektivitet" = konversjonseffektivitet + skylleeffektivitet. Det er som regel meskeeffektivitet det siktes til når begrepet effektivitet brukes - f.eks. i beskrivelsen av et sett. Det forutsettes alltid en bestemt effektivitet som vil gi deg den mengden vørter med den OG'en settet er annonsert med. Du kan beregne effektiviteten din med en slik kalkulator: https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/ Du skal velge pre-boil efficiency, som er "meskeeffektivitet". Kjenner du meskeeffektivteten din, kan du justere vannmengden i forhold til den når du brygger et sett. Høyere effektivitet = mer øl:). Lavere effektivitet = mindre øl:(. )
 

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Supert gutta, tusen takk for hjelpen! Skal prøve dette nå til helgen...
Ser ikke at det er nevnt termometer her, det er nødvendig i denne type maskiner for å vite hvilken temp du har i mesken. Sensor i bunn er skjelden til å stole på, særlig hvis det blir en del trub i kjelen. Har du mulighet for en enkel reptalje så ville jeg ha vurdert å skru opp en i taket. er så mye mer komfortabelt når maltrøret skal løftes, også mtp HMS når du tross alt behandler titalls liter med væske som du helst ikke vil ha nedover deg.
 

Sarge

Norbrygg-medlem
Det er nok en type bryggemaskin siden du har maltrør, men skjønner litt hvorfor du kaller det en "vannkoker". Det ser ut som en variant som ikke har pumpe, om jeg har skjønt det rett? Det betyr jo bare at du ikke kan sirkulere når du mesker. Det er mange som ikke gjør det. Jeg mesket i kjele da jeg drev med BIAB, og dette blir vel ikke så veldig ulikt, men det er vanskelig å gi råd om hvordan du bør bruke dette uten å se hvordan resten av utstyret (maltrøret, innsiden/toppen av kjelen, kjøleren etc) ser ut. Jeg vet at en del bruker meskepose i bryggeren sin selv om de har maltrør dersom det er litt for grovkornede hull i bunnen av maltrøret.
 

Ravneklo

Norbrygg-medlem
Det er nok en type bryggemaskin siden du har maltrør, men skjønner litt hvorfor du kaller det en "vannkoker". Det ser ut som en variant som ikke har pumpe, om jeg har skjønt det rett? Det betyr jo bare at du ikke kan sirkulere når du mesker. Det er mange som ikke gjør det. Jeg mesket i kjele da jeg drev med BIAB, og dette blir vel ikke så veldig ulikt, men det er vanskelig å gi råd om hvordan du bør bruke dette uten å se hvordan resten av utstyret (maltrøret, innsiden/toppen av kjelen, kjøleren etc) ser ut. Jeg vet at en del bruker meskepose i bryggeren sin selv om de har maltrør dersom det er litt for grovkornede hull i bunnen av maltrøret.
Klart han kan sirkulere uten pumpe, men dog manuellt... Gjorde det mye på riskokeren fra netthandelen før jeg gikk over til Speidel..
 
Her er bilde av "innmaten" i bryggemaskinen. Jeg har kalt det "maltrør" men får ta forbehold om at det er riktig... Bildet viser det ikke, men det er en "silbunn" i bunnen.357_487077390.jpg
 

Mc.

Norbrygg-medlem
Du kan gjøre som de sier og sirkulere ved hjelp av litermål. Eller kjøpe en billig 12 volts kinapumpe med trafo og koble den på kranen nederst med en silikonslange. Og videre slange opp mot kanten på kjelen/maltrøret. Mulig det er et lite hull i lokket der du kan stikke nedi slangen eller en rustfri bøyd rørbit som er tredd på silikonslangen. Det er litt enklere å få jevn mesketemperatur når du sirkulerer i en uisolert bryggemaskin.
Når du skyller så fyller du vann i maltrøret mens det står på bunnen helt til det er fullt.
Du vil se at det synker etterhvert. Fyll etter med vann så maltet ikke ligger tørt i maltrøret.
Du må passe på væskenivået mellom maltrøret og kokeren. Når det nærmer seg kanten så løft maltrøret bare litt. Fyll etter med vann, pass på væskenivået mellom maltrøret og kokeren igjenn. Gjenta til du har brukt alt vannet. La maltrøret stå helt øverst til slutt og la det renne av seg.
Et tips til.
Tommestokk er et godt verktøy.
Ofte står det at du skal ha så og så mye vørter til kok. F.eks 28 liter.
Fyll i 28 liter i kokeren uten maltrøret i og merk deg hvor mange cm du har opp til kokekanten. Gjør det med forskjellige antall liter. 17 liter bruker jeg ofte til mesking av en 22-24 liters batch. Noter i bryggeboken din. Europris har enkle notatbøker i A3 for en 50 lapp.
Lykke til :)
 
Takk for gode tips, alle sammen!

Da ble Vintervarmeren brygget ferdig i går! Det gikk egentlig over all forventning, men jeg traff ikke OG og forsøker å feilsøke. Oppskriften sier om dette at det er viktig med god sirkulasjon under mesking, og det er kanskje der det ligger. Den "grauten" var så tjukk at det var vanskelig å røre rundt med den plastspaden som fulgte med nybegynnersettet til Bryggselv... Så der ligger det nok en synder.

I tillegg: Det er ingen god funksjon for å sette fast maltrøret når man har trukket det ut av kokekaret, så der ble det bicepstrening i stedet. Må finne en løsning på det.

Da lurer jeg på en ting: Når er det man vorlaufer? Før eller etter at man har trukket opp maltrøret for skylling av ølet?
 

Sarge

Norbrygg-medlem
Takk for gode tips, alle sammen!

Da ble Vintervarmeren brygget ferdig i går! Det gikk egentlig over all forventning, men jeg traff ikke OG og forsøker å feilsøke. Oppskriften sier om dette at det er viktig med god sirkulasjon under mesking, og det er kanskje der det ligger. Den "grauten" var så tjukk at det var vanskelig å røre rundt med den plastspaden som fulgte med nybegynnersettet til Bryggselv... Så der ligger det nok en synder.

I tillegg: Det er ingen god funksjon for å sette fast maltrøret når man har trukket det ut av kokekaret, så der ble det bicepstrening i stedet. Må finne en løsning på det.

Da lurer jeg på en ting: Når er det man vorlaufer? Før eller etter at man har trukket opp maltrøret for skylling av ølet?
Det er meningen at man skal gjøre litt feil første gang og oppdage ting ved utstyret som man må finne den beste metoden for å løse. Da jeg brygget BIAB hadde jeg ikke pumpe og ikke kran i kjelen. Da brygget jeg uten vorlauf eller sirkulering. Jeg brygget med falskbunn og skylling ble gjort ved at jeg flyttet meskeposen over i en egen bøtte og brukte muskelkraft for å renne av den. Heldigvis var det små batcher.

Når det gjelder din maskin bruker noen løsninger med tau og talje i taket. Andre lager anordninger som de plasserer på toppen av maskinen, slik at maltrøret kan stå på toppen og renne av seg. Dette finner du ut av. Når det gjelder effektivitet, så er det en funksjon av utstyr og prosess. Lær av bryggene dine og tilpass fremtidige brygg etter ditt bryggeri sin effektivitet.

Ellers vil jeg slå et slag for sjekklistene (Brew Day Checklist) til Brewer's friend. Jeg bruker en utskrift av en slik fortsatt, og det har nok sørget for at jeg har unngått en del forglemmelsestabber under både brygging og flasking:

 

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
I tillegg: Det er ingen god funksjon for å sette fast maltrøret når man har trukket det ut av kokekaret, så der ble det bicepstrening i stedet. Må finne en løsning på det.
Kjøp en slik en, men kjøp også en bunt med flaggline så du får et mer håndterlig rep. Denne har brems på så du kan løfte gradvis.
Edit: https://www.biltema.no/en-no/leisure/hunting/hunting-tools/reptalja-250-kg-2000034391
Det gikk egentlig over all forventning, men jeg traff ikke OG og forsøker å feilsøke.
Oppskrifta skal gi 20 liter i kjelen etter koking. Så er også 7 kilo en bra tjukk mesk i ei 25-liters maskin. Det som kan funke er å meske 5 kilo først, så grave ut litt og tilføre siste del som du da mesker i 30 minutter, før du fører tilbake det du tok ut og så skyller du. Litt enklere og raskere enn dobbeltmesking.
 
Sist redigert:

The Old Rascal

Norbrygg-medlem
Hei Bjornas.
Ser det nærmer seg et par måneder siden du brygget. Forstod at det gikk bra, men jeg tenkte jeg kunne bidra litt likevel. Jeg har brygget på slike bryggemaskiner som du har fått deg siden 2013. Først en 30 liters Bratberg, og nå de siste årene på en 60 liters Kina-maskin som jeg tilfeldigvis fikk tak i på nettauksjonen. Begge maskinene fungerer flott etter maaange batcher. Jeg bruker en liten elektrisk sirkulasjonspumpe (se vedlagt bilde) som jeg fikk med Bratberg-maskinen. Den har jeg tatt fra hverandre et par ganger for å rengjøre akslingen, men den går like bra fremdeles etter å ha sirkulert tusenvis av liter varm vørter. Jeg har et par større, dyre magnet pumper (den lille er også en magnetpumpe), og planen har vært å bruke en av disse når den lille gir opp, men den lille bare går og går :)

Jeg kjøpte en pose for noen år siden som jeg henger oppi maltrøret når jeg mesker. Det gjør at jeg ikke trenger sil eller lignende på pumpen, og er en stor fordel etter min mening (de store pumpene er ikke så sensitive for litt rusk, men den lille stopper momentant hvis det kommer en maltbit inn i pumpehuset).

Bratberg-bryggeren har en "brems" som gjør at man kan heve maltrøret litt og litt, men Kina-bryggeren har bare en ring som man kan legge på toppen etter at man har løftet opp maltrøret. Men 12-14 kg malt + mange liter vann er tungt, så jeg har bygget meg en enkel heis med en liten løfteblokk og sveiv. På den måten kan jeg uten heft løfte opp maltrøret akkurat så høyt som jeg vil og både skylle og la det dryppe av seg mens jeg øker varmen for oppkok og fjerner skum. Selve kokeren står på en liten kasse som jeg satte hjul på. Når jeg skal ha vekk maltrøret har jeg skåret bunnen av en stor balje som jeg så henger under maltrøret før jeg ruller vekk kokeren, slipper ned maltrøret og bærer det vekk.

Mens vørteren koker sirkulerer jeg kokende vørter gjennom pumpen ca. ti minutter for å sterilisere den, slik at jeg kan bruke den til å pumpe vørteren opp i gjæringsfatet (75 liter) som står oppe på kjøkkenbenken. Når ølet så er ferdiggjæret åpner jeg bare krana, slipper ølet ned i nye, rene fat (via en silikonslange for ikke å oksidere ølet mer enn nødvendig), som jeg så setter inn i et kjøleskap for cold crashing.

Når det gjelder tykk mesk så bruker jeg ca. 3 liter vann per kilo malt. Du kan nok gå ned til 2,5 liter per kilo, men både for mye og for lite vann i forhold til malt kan være negativt av forskjellige grunner. Da er det bedre å meske i to runder, tilsette gjæren i vørteren fra første mesking og så helle vørteren fra andre mesking oppi samme gjæringskar. Det har vært gjort i bryggerier i England i generasjoner, og gjøres så vidt jeg vet fremdeles enkelte steder.

Jeg har lagt ved noen bilder av mitt oppsett. Nå brukes 30 liters karet til å varme skyllevann, og så bruker jeg en pumpe til å løfte skyllevannet opp til maltrøret under skylling.

Hjemmelaget heis.jpgHeis i bruk.jpgSirkulasjonspumpe, pose og termometer.jpgLykke til uansett.
 
Topp