Nybegynner - rask kjøling av vørteren viktig?

ErikHH

Norbrygg-medlem
Har satt mitt første Brygg nå, en Nøgne Ø porter. Men opplæringen jeg fikk utelot dette med nedkjøling, som jeg har lest i ettertid er viktig.

Jeg helte vørteren rett fra BB30-en til gjæringstanken, og lot det stå over natta. Morgenen etter var det romtemperatur (20 grader), så oppi med gjær.

Vil denne langsomme nedkjølingen påvirke resultatet?

Litt større infeksjonsfare blir det vel, og senhumle blir bitterhumle, men en porter har vel beskjeden mengde senhumle.

Det går nok bra, men det bør absolutt gjøres neste gang. Klarhet kan nok påvirkes, og som Hans Einar sier, infeksjonsfaren blir endel større. Håper renholdet var bra!

Takk for svar. Var ganske så nøye med renholdet, så satser på at det gikk bra. Ikke så farlig om brygget blir mindre klart, er jo en porter :)

Fra bruksanvisningen til Brau Eule skriver Gahr: "I bruksanvisningen står det at man skal la vørteren kjøle over natten i maskinen. Det kan man selvsagt gjøre, men for å sikre at man feller ut mest mulig trub, og ikke trekker ut unødig mye bitterhet av humlen og også bevarer mest mulig av humlens aroma, bør man definitivt kjøle ned på annet vis. " Som sagt så ofte, Det blir øl uansett :) Sitatet er fra tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/na-vet-jeg-ei-bor-det-bli-speidel-pa-meg.3871/page-5#post-38597

Tilbake
Topp