Hei
Tidlig i forrige uke leste jeg en artikkel om ølbrygging og syntes det hørtes interessant ut. Leste litt om det, og bestilte utstyr og råvarer fra bryggselv. Jeg gikk for en all grain german pilsner med alle gjær. Jeg kalkulerte en oppskrift på beertools.com der jeg landet på følgende oppskrift:
Mesk:
3 kg bes malz pilsner heidelberg
0,4 kg best malz munich malt dark
Mesket med 15L i BIAB på ca 65grader, skylte makten med 3L vann med 78grader.
Kok:
20gr fuggle 60min
15gr cascade 25 min
Irish Moss 0,5ts 15 min
20gr cascade 5 min
Avkjølte i vannbad og fikk en OG på 1.053
I følge literanviseren på gjærkaret ble det ca 12L
Jeg tilsatte 1 rør med whitelabs WPL 029 og rørte denne inn.
Gjærkaret står nå og koser seg i en temperatur på ca 18,5 grader.
Lørdag satte jeg en ny og litt større batch med samme maltsammensetning men med litt mer humle i bitterhumlen og aromahumlen,men samme typer. Denne ble avkjølt med kjøler. Også her gjorde jeg feilen med å røre inn gjæren istede for å riste den inn(forøvrig 2 rør WPL 029). På denne batchen tror jeg også det kom med en god del humle i gjærkaret. Også denne står i en temperatur på ca 18,5 grader.
I kveld målte jeg FG på den første til 1.014, det er forholdsvis rolig i gjærlåsen i det karet. Det andre er ganske aktivt ennå. Da jeg målte FG tok jeg også en liten smaksprøve, litt grumsete, det var utrolig god smak med det samme, men en helt forferdelig ettersmak. Jeg forventer den er mye bedre om noen uker
Er det noen som har kommentarer eller forslag til justeringer før tapping?
Tidlig i forrige uke leste jeg en artikkel om ølbrygging og syntes det hørtes interessant ut. Leste litt om det, og bestilte utstyr og råvarer fra bryggselv. Jeg gikk for en all grain german pilsner med alle gjær. Jeg kalkulerte en oppskrift på beertools.com der jeg landet på følgende oppskrift:
Mesk:
3 kg bes malz pilsner heidelberg
0,4 kg best malz munich malt dark
Mesket med 15L i BIAB på ca 65grader, skylte makten med 3L vann med 78grader.
Kok:
20gr fuggle 60min
15gr cascade 25 min
Irish Moss 0,5ts 15 min
20gr cascade 5 min
Avkjølte i vannbad og fikk en OG på 1.053
I følge literanviseren på gjærkaret ble det ca 12L
Jeg tilsatte 1 rør med whitelabs WPL 029 og rørte denne inn.
Gjærkaret står nå og koser seg i en temperatur på ca 18,5 grader.
Lørdag satte jeg en ny og litt større batch med samme maltsammensetning men med litt mer humle i bitterhumlen og aromahumlen,men samme typer. Denne ble avkjølt med kjøler. Også her gjorde jeg feilen med å røre inn gjæren istede for å riste den inn(forøvrig 2 rør WPL 029). På denne batchen tror jeg også det kom med en god del humle i gjærkaret. Også denne står i en temperatur på ca 18,5 grader.
I kveld målte jeg FG på den første til 1.014, det er forholdsvis rolig i gjærlåsen i det karet. Det andre er ganske aktivt ennå. Da jeg målte FG tok jeg også en liten smaksprøve, litt grumsete, det var utrolig god smak med det samme, men en helt forferdelig ettersmak. Jeg forventer den er mye bedre om noen uker
Er det noen som har kommentarer eller forslag til justeringer før tapping?