Nybegynner.. :)

Brygger øl for første gang og lurer på et par ting... :)

1. Har maltet i en meskepose, når vi tar ut posen har det trekt til seg vann. Når vi skal erstatte det tapte vannet, tar vi det rett opp i vørteren eller skal vi sile det gjennom meskeposen først for så å ta det oppi vørteren?

2. Når vi skal desinfisere gjæringsbøtta, hvordan skal vi bruke Sterkrens? Hvordan blander vi det ut, og må vi fylle hele bøtta eller kan vi fylle den litt og riste slik at det kommer vann overalt? Hvor lenge bør den stå i Sterkrens før vi tømmer det ut? Og er det dumt å vaske den med Zalo før vi desinfiserer den?

:)

Brygger øl for første gang og lurer på et par ting... :)

1. Har maltet i en meskepose, når vi tar ut posen har det trekt til seg vann. Når vi skal erstatte det tapte vannet, tar vi det rett opp i vørteren eller skal vi sile det gjennom meskeposen først for så å ta det oppi vørteren?

2. Når vi skal desinfisere gjæringsbøtta, hvordan skal vi bruke Sterkrens? Hvordan blander vi det ut, og må vi fylle hele bøtta eller kan vi fylle den litt og riste slik at det kommer vann overalt? Hvor lenge bør den stå i Sterkrens før vi tømmer det ut? Og er det dumt å vaske den med Zalo før vi desinfiserer den?

:)
1. Jeg henger posen over ei gjeringsbøtte og lar den sile av seg i ca 10 min og tilsetter det den har silt av seg til koking, kan evt skylle med varmet vann i tillegg, ville ikke tilsatt rent vann før etter kok evt. da hvis OG er for høy. Da ville jeg kokt opp vann som har fått koke i 5-10 min og kjølt ned til 20 grader (for å unngå infeksjon)

2. fyll 5 liter vann i bøtta tilsett 5 ml sterkrens (litt i underkant av en kork om du ikke har målebeger) sett på lokk å rist,hold for hull til gjærlås og snu på hodet, Zalovask er ikke nødvendig om du skal vaske den bør en bruke Stoutrens eller lignende, kan også vaske med sterkrens.

Hei
1. Det tapte vannet erstattes med varmt (80 grader) som siles gjennom meskeposen. Bruk gjerne gjæringsbøtta til denne skyllingen.
2 Hvis bøtta er rengjort på forhånd er det nok med et par desiliter med utblandet sterkrens som dere rister rundt og lar virke noen minutter.
Vaskingen på forhånd gjøres ofte med med lut. Skyll godt, med mye rent vann før desifisering. Hvis dere bruker Zalo eller annen oppvasksåpe må dere skylle enda bedre.

Harald

Takk for svar!!
Vi fylte bøtta med 26l vann og 40 ml Sterkrens, blir det da for sterk blanding?
Og under meskinga har graden ligget fra 65 til 67, bør vi da la den stå litt lenger? Den skal være på 67

ikke noe problem med de mesketemperaturene, men bør røres i mesken av og til, om du ikke har gjort det ville jeg latt den stå litt til og rørt.

nei det er ikke nødvendig å la det stå lenger. Mesketemperaturen påvirker først og fremst restsødme og munnfølelse. Lavere temperatur gir et tørrere øl med litt mindre munnfølelse. Dette kan ikke repareres i etterkant, i hvertfall ikke i bryggeprosessen.

Du kan tilsette sukker for å øke alkoholen, det vil påvirke opplevelsen av sødme
Du kan koke litt lenger enn 60 min, det vil gi en mer konsentrert vørter, og opplevelsen av sødme og munnfølelse
Du kan tilsette melkesukker, som gjør noe av det samme

Jeg anbefaler å gjøre ingenting av dette.
Sannsynligvis blir dette helt brillefint. Dersom dere opplever at ølet blir for tørt, ta det med som en erfaring til neste brygg. Dette er nemlig viktig læring som ikke kan erstattes av lesing. Det må smakes!

Jeg har Sterkrensen på sprayflaske og 1% blandingsforhold (10ml på 1 l). Sprayer bare overflaten på det jeg vil ha desinfisert og heller ut restene
som samler seg i bunn. Har vasket alt av utstyr med Zalo så langt (4 brygg).

Tilbake
Topp