Nybegynnerspm

Hei. Har nettopp begynt å brygge, og trenger et par tips av dere..
1: Har dere noen andre gode tips til kjøling av vørter? Har en liten sprialkjøler, men tenkte utenom det.
2: Er det sånn at det kokes bort mye væske når man bruker lokket på kjelen? Og hvis jeg skal ha 20 liter vørter til gjæring, bør jeg ha 25 liter vann i meskeprosessen?
3: Skal gjæren spres så godt som mulig, eller funker det å bare helle tørrgjær ned i gjæringskaret?
 
1) Isvann er brukbart, eventuelt annet avansert utstyr som platekjølere og whatnot.
2) Ikke kok med lokket på.
3) Du bør rehydrere gjæret før du tilsetter det, men nei; det har ikke noe å si om du "sprer" det. Det lever, og greier det finfint selv. (husk å lufte vørteren)

PS: Bør nå du egentlig drive og produsere alkohol du strengt tatt ikke er gammel nok til å drikke? ;)
 
Og hva mener du ved å lufte vørter? Riste karet?

Hehe, er vel ikke lover som sier at jeg verken kan drikke eller brygge så det går vel bra hehe
 
1) Isvann er brukbart, eventuelt annet avansert utstyr som platekjølere og whatnot.
2) Ikke kok med lokket på.
3) Du bør rehydrere gjæret før du tilsetter det, men nei; det har ikke noe å si om du "sprer" det. Det lever, og greier det finfint selv. (husk å lufte vørteren)

PS: Bør nå du egentlig drive og produsere alkohol du strengt tatt ikke er gammel nok til å drikke? ;)
Ølet er vel klart når han er gammel nok ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Ja, for å lufte vørter, ha et høyt fossefall fra kokekar til gjæringskar.
Så splasher og skvulper vørteren, og det kommer oksygen inn.
Sett lokk på gjæringskaret, rist grundig og godt på karet i et par minutter.
Fjerne lokk. tilsette gjær, montere lokk igjen. Og nok engang riste som en idiot på karet.

Jeg setter karet på et håndklede som er brettet et par ganger. Vipper det opp på skrå, og vugger karet KRAFTIG frem og tilbake.
Det blir så mye skum i karet at jeg av og til må lette tommelen fra hullet hvor gjærlåsen skal stå, for å slippe ut trykk.
 
Og hva mener du ved å lufte vørter? Riste karet?
Hehe, er vel ikke lover som sier at jeg verken kan drikke eller brygge så det går vel bra hehe
Det har du teknisk sett rett i.
Eldgammelt tema det der, men i bunn og grunn kommer lovens lange arm til å handle i lovens interesse, som er i retning å redde folkehelsa ved å begrense alkoholinntaket - noe som effektivt kan løses ved å ta fra deg ølet ditt.

Men, som Jo Helge sier, du rekker knapt å modne ølet før du har jebus.
 
Hei. Har nettopp begynt å brygge, og trenger et par tips av dere..
1: Har dere noen andre gode tips til kjøling av vørter? Har en liten sprialkjøler, men tenkte utenom det.
2: Er det sånn at det kokes bort mye væske når man bruker lokket på kjelen? Og hvis jeg skal ha 20 liter vørter til gjæring, bør jeg ha 25 liter vann i meskeprosessen?
3: Skal gjæren spres så godt som mulig, eller funker det å bare helle tørrgjær ned i gjæringskaret?

Til 2: Du skal koke bort mye væske - for å bli kvitt saker og ting som lager usmak. Jeg beregner ca 5 liter i timen som tap ved koking. Til en normalstor batch med normalsterkt øl kan du beregne sånn ca dobbelt så mye vann totalt som den mengden øl du vil sitte igjen med til slutt. Jeg husker ennå sjokket jeg fikk over hvor mye som ble borte første gangen jeg brygget. Men OBS, tapet avhenger av meskemetode og utstyr,og også av om det er et humlesterkt øl eller ikke. (Humle suger opp enormt med væske.)

Til 3: Spres, og la den stå i ro et kvarters tid før du rører den nedi.
 
1) Isvann er brukbart, eventuelt annet avansert utstyr som platekjølere og whatnot.
2) Ikke kok med lokket på.
3) Du bør rehydrere gjæret før du tilsetter det, men nei; det har ikke noe å si om du "sprer" det. Det lever, og greier det finfint selv. (husk å lufte vørteren)

PS: Bør nå du egentlig drive og produsere alkohol du strengt tatt ikke er gammel nok til å drikke? ;)
Han er ikke gammel nok til å kjøpe alkohol,men han har lov å drikke.......
 
Til 2: Du skal koke bort mye væske - for å bli kvitt saker og ting som lager usmak. Jeg beregner ca 5 liter i timen som tap ved koking. Til en normalstor batch med normalsterkt øl kan du beregne sånn ca dobbelt så mye vann totalt som den mengden øl du vil sitte igjen med til slutt. Jeg husker ennå sjokket jeg fikk over hvor mye som ble borte første gangen jeg brygget. Men OBS, tapet avhenger av meskemetode og utstyr,og også av om det er et humlesterkt øl eller ikke. (Humle suger opp enormt med væske.)

Til 3: Spres, og la den stå i ro et kvarters tid før du rører den nedi.

Flott! Jeg reagerte på akkurat det samme innlegget. Alt for mange ganger leser jeg svar som sier "ikke gjør datt, eventuelt ditt" fullstendig uten forklaring det aller viktigste: HVORFOR. Da er det bedre å la være å svare i det hele tatt, slik at andre, som f.eks Finn Berger kan ta seg av saken. Da er det også utrolig mye mer behagelig for disse som faktisk søker gjennom forumet etter svar, slik at de slipper å lese 30 innlegg som sier absolutt ingenting, og 1 som svarer på spørsmålet.

Dette var off-topic, men jeg synes det er viktig å nevne. Det er alt for mye av nevnte "problem".
 
Også off topic;
Gode bidragsytere synes desverre å falle ifra etterhvert og det er ikke så unaturlig, da det er begrenset hvor mange ganger disse orker å svare på de samme spørsmålene. I tillegg så er selve søke funksjonen i forumet mildtsagt crap, noe som absolutt burde kunne forbedres....
 
Yess, fordi jeg søkte litt på det men tenkte at jeg like greit kunne spørre selv!
Og nå skal ikke dere mobbe mindreårige her altså:eek: øl er øl, kommer ikke til å smake noe anderledes om 3 mnd :)
 
Et spm til.. Hvor lang tid bør en nedkjøling være? Har en passe stor spiralkjøler, men er det snakk om 10 minutter eller 1,5 time eller 5 timer ?
 
Tilbake
Topp