Hei, nok en komplett nybegynner her med noen spørsmål.
Tenkte å prøve meg på ølbrygging, siden jeg er glad i godt øl, og synes selvgjort er velgjort. Drømmen er all grain-brygging, men siden man må lære å krype før man kan lære å gå osv tenkte jeg å begynne med et ølsett. Siden jeg også trengte gjæringskar osv, gikk jeg for et coopers DIY beer kit, med standardølsettet i kitet, coopers lager. Hentet settet på posten i går, og har noen spørsmål før jeg setter i gang:
Tenkte å prøve meg på ølbrygging, siden jeg er glad i godt øl, og synes selvgjort er velgjort. Drømmen er all grain-brygging, men siden man må lære å krype før man kan lære å gå osv tenkte jeg å begynne med et ølsett. Siden jeg også trengte gjæringskar osv, gikk jeg for et coopers DIY beer kit, med standardølsettet i kitet, coopers lager. Hentet settet på posten i går, og har noen spørsmål før jeg setter i gang:
- I kitet fulgte det med 1 kg "coopers brew enhancer 1", som skal tilsettes. Denne består av dekstrose (druesukker) og maltodekstrin. Vil jeg få et bedre resultat ved å bytte ut noe eller alt av dette med spraymalt? Isåfall: Noen anbefalinger angående type, hvor mye osv? Kjøpte inn litt diverse spraymalt: lys, ekstra lys og humlet lys.
- Gjær. Sånn jeg har forstått det kan man med fordel bytte ut gjæren som følger med i settet med en bedre gjær. Noen som har noen anbefalinger? Har ikke noe sted det kan stå som er kaldt nok for lager-gjær, så tenkte meg en ale-gjær av noe slag. Har skjønt at gjæren som følger med settet også er en ale-gjær, selv om settet heter "lager"
- Noen andre / generelle tips?