Nybegynnerspørsmål. Desinfisering, ettergjæring mm.

janh

Norbrygg-medlem
Først desinfisering. Har lest at det brukes klor. Har noen erfaring med et stoff som heter Virkon-S? (Er også laksefisker og Virkon-S har helt overtatt for klor som desinfiseringsmiddel for fiskeutstyr). Virkon-S er mindre skadelig og god virkning så lenge væsken er rød. Skummer. ( http://www.fk.no/trade/productview/416152 )  (http://www.europharma.no/fiskehelse/datablad/desinfeksjon/Virkon_S.pdf). 50g og 2,5 kg pakning på Felleskjøpet.
Litt om gjær. Er det kun flytende som er in blandt de "store gutta"? Er tørrgjær mye dårligere eller er det utvlget som styrer? Er det noen ide å blande flere sorter?
Ettergjæring. Har et annet sted sett at man tar vare på ca 1,5 l vørter som man fryser ned og tar ut og blander med det som skal tappes for ettergjæring istedenfor sukker. Er dette en god ide?
Jo mer jeg leser desto flere spørsmål dukker opp.
???
 
Dette stoffet ved navn Virkon-S kan muligens gjøre jobben. Men det er sikkert viktig å få det skylt ut ordentlig etter bruk. Noen andre bruker fosforsyre til desinfisering (etter at gjenstanden alt er rengjort) som ikke er så farlig å ha opp i ølet. Hvis det blir litt Virkon-S igjen i brygget så vil det drepe sopp, og gjæren er også en sopp.

Om gjær finnes det forskjellige oppfatninger. Jeg mener at man kan brygge en kurant øl med tørrgjær. Viktig her også er at gjæren er fersk, samt at gjæren tilsettes mens vørteren ikke er for varm. Greien er at tørrgjær gir fortere og heftigere aktivitet i vørter, noe som medfører mer oppvarming av vørter. Når denne er varm til å begynne med blir den enda varmere og man vil få fusel (høyere alkoholer som gir skallebank) og estere (fruktlukt som bananlukt) i ølet, noe som ikke er ønskelig i de fleste øltyper. Men jeg vil nok tro at det er utvalget som har mye å si også. Selv om det blir større og større. Bare se hva Fermentis (SafAle og SafLager) har for tiden, et spekter som omfatter ganske mange øltyper.

Små bryggerier som ikke har mulighet til å dyrke opp gjær og heller ikke råd til å kjøpe store mengder med fersk gjærslurry fra statene bruker også gjerne tørrgjær.

Dette med å oppbevare vørter fra siste brygg er noe som gjøres mye i Tyskland, der mange er temmelig pirkete med renhetsloven. Jeg mener at det er unødvendig, for den lille mengde med sukker man ellers ville brukt smaksetter ølet i såpass liten grad at det er det samme.

Å fryse ned ekte vørter til laging av gjærstarter derimot vil jeg si er en bra idé. Ekte vørter egner seg litt bedre enn maltekstrakt når det gjelder innholdet av næringsstoffer til gjærcellene, så hvis du har mulighet så kan denne metoden overveies.
 
Jeg har selv 2 kg Virkon-S stående i skapet men har ikke brukt det fordi det har en meget sterk sitruslukt. Har ikke tort bruke det fordi jeg er redd for bismak på ølet.
Er det kommet noe nytt på markedet uten sitrus tilsetning?

RuneGE
 
Virkon-s kommer i pakninger på 50g og 2,5kg. 50g koster 44,- og 2,5kg koster 706,25. Jeg kjøper det på Felleskjøpet.
Pulveret blandes lett med vann og blir rosa/rødt. Du må ha minimum 2% blanding, men 2-4% er vanlig. Så lenge det er farge på oppløsningen er den virksom. Når den blir grå virker den ikke lenger. Spray på med en sprayflaske, la virke noen minutter, skyll.
 
Tilbake
Topp