Nybegynnerspørsmål

Hei alle sammen!

For ca 14 dager siden knuste jeg malt som jeg tenkte jeg å brygge med dagen etterpå. Desverre så dukket det opp noe slik at jeg ikke har fått til å brygget enda. Tenkte at jeg skulle brygge i dag, så jeg lurte på om jeg kan bruke malten. Den har ligget i en åpen søppelsekk.

Lurer også litt på hva som er den rette modning/lagrings temperaturen på øl. Har brygget noen ekstrakt brygg og da bruker jeg å la ølet stå til gjæring i ca 3 uker før jeg har det på flasker. Flaskene lar jeg stå i romtemperatur rundt 10 dager. Deretter setter jeg det rett i kjøleskapet. Er dette rett?
 
Brygg og vær glad!

Tror neppe du merker forskjell på smaken på øl brygget på malt knust i går eller for 14 dager siden.
Jeg maler ofte malten i god tid før jeg skal brygge.
Kan tenke meg at det er litt som med kaffe. Enkelte kjennere hevder at de kan smake forskjell på om den er malt ett minutt kontra en time før kaffen kokes. Jeg gjør det definitivt ikke!

Gjæring/lagringsregimet ditt ser bra ut. Du trenger ikke gjøre det noe annerledes om du brygger med malt enn med ekstrakt.
Jeg har ikke kapasitet til å lagre alt ølet i kjøleskap. Hvis jeg flasker setter jeg de til karbonering i romtemperatur og etter en ukes tid  kjøler jeg ned en flaske og prøvesmaker. Er den bra går resten av flaskene i kjelleren som holder fra 8-12/13 grader alt etter årstid. Er de ikke ferdige må jeg vente noen dager til før jeg prøvesmaker igjen. osv. osv. Det er en ordentlig drittjobb, men noen må jo gjøre den ;)
 
Hei, jeg har også et spørsmål:

Brygget juleøl i går, og var fornøyd med innkokinga inntil det viste seg at jeg hadde blingsa på utregninga (Selvlaget kjele) og satt igjen med 22-23 liter i gjærbøtta. Skulle vært 25. Kan/bør jeg justere opp til riktig mengde med kokt/kjølt vann? Det er jo et kraftig brygg i seg selv, vet ikke om jeg trenger det sterkere....
 
Du kan tilsette mer vann, ikke noe problem.  Fordel å måle vørteren dog, slik at du ser om du virkelig har et "kraftig brygg".  Bedre med 22 liter som har den kvaliteten du planla enn 25 med lettøl.  Nå vil 3 liter vann ekstra i ditt tilfelle senke OG med 6-7 poeng, eller godt og vel 0,5% alc. 

Om du gjør dette innen noen timer etter at du har tilsatt gjæren, bør du piske inn godt med luft i vannet.  Visp eller mixmaster. Om det har gått et døgn må du IKKE gjøre det.

mvh Trygve
 
Tilbake
Topp