Nybegynnertriks

Trodde det var enkelt men det er nok veldig mye som spiller inn på resultatet. Det skjønte jeg når batch 1,2 og 3 ble dårlige greier som lukta sats og smakte deretter. Er fremdeles på ekstraktnivå og det er kanskje like greit siden man ikke blir god på noen få måneder. Skriver opp alt som skjer fra dag til dag og prøver å se sammenhenger. Har tilsatt sukker, sirup, rørsukker maltekstrakt, freia karamellsaus og muntos beerenhancher. Det har hele tiden blitt omtrent dårlige greier. Så kom jeg på ideen om å ikke blande for mange muligheter samtidig. Kjøpte en haug med nottingham gjær, ble supernøye med renslighet og prøvde å kontrollere temperaturen. Mine europristermometre viste 4 graders forskjell og siden gjæringskontroll er viktig gjelder det å ha riktig temperatur. Termometre trenger ikke ha avik fra hverandre som er proposjonal med temperaturendringen så det er ikke helt enkelt å styre temperaturen men det hjelper å være oppmerksom på dette.

Har laga samme smørja og delt opp i 5l dunker med ulik temperatur og erfart at temperaturen har myye å si på resultatet. Nottingham tåler 14grader så jeg satte dunken i et rom med 12 grader de to første dagene. Inne i dunken viste det 14 grader og det bobla godt. 2 dager med "coldcrash" og 2 uker karbonering gav et øl som kan serveres til naboer å motta skryt. Har prøvd på nytt igjen og det virker som om "usmakene" blir kraftig redusert ved stormgjæring på lave temperaturer.

Har nå første batch inne i kjøleskap med stc1000 og venter spent på resultatet. Impulskjøpet av geordie lager på europris ha balla på seg og interessen er stadig stigende
 
Det nærmer seg fort skikkelig brygging med allgrain og store kjeler, like greit å hoppe idet "and get serious"... Dette blir man hekta på :)
 
Tilbake
Topp