Nye vedtekter i Norbrygg

gustavf

Administrator
Vedtektene til Norbrygg er lite tilpasset organisasjonen slik den er i dag, og styret skal derfor jobbe med nye vedtekter framover. På generalforsamlinga ble det også foreslått ei ekstraordinært generalforsamling for å oppdatere vedtektene, noe vi håper å få til. Styret vil gjerne involvere medlemmene i dette arbeidet. Vi kommer til å gjennomføre flere runder med møter, sannsynligvis blir alle online, for å diskutere hvordan Norbrygg skal organiseres og hvordan det skal gjenspeiles i vedtektene.

Selv om vedtektene er et kort, og ganske kjedelig, dokument, har det som står der ganske stor betydning. Det viktigste spørsmålet som må avklares er om Norbrygg skal ha lokallag, og hvordan de eventuelt skal organiseres. Vi må også se på hva det betyr at ølinteressen øker og at Norbrygg stadig oftere forventes å stille opp på ulike arrangementer, hvordan vi skal sikre god organisering av støttefunksjoner som IT og dommerkursing, samt en hel masse andre spørsmål.

Gi gjerne beskjed til meg (gustav@foseid.priv.no eller PM på forumet), dersom du har lyst til å være med i arbeidet med vedtektene. Du kan også komme med innspill i denne tråden.
 
Som en del av arbeidet med nye vedtekter, har styret laget et forslag til ny formålsparagraf. Den lyder slik:

Norbryggs formål er:
• å fremme interessen for og utbredelsen av hjemmebrygging.
• å fremme høyt faglig nivå blant medlemmene, samt kunnskaps- og erfaringsutveksling mellom bryggermiljøer i inn- og utland.
• å fremme sunn ølkultur.
• å arrangere konkurranser, møter, opplæring og andre sosiale aktiviteter.

De gamle vedtektene kan dere lese her:
http://www.norbrygg.no/index.php/om-norbrygg/vedtekter
Vi vil gjerne vite hva dere synes om formålsparagrafen. Er det noe som burde vært tatt ut? Noe annet som burde være med?
 
Første setning falt dessverre ute:
Norbrygg er en landsdekkende, ideell organisasjon for alle med interesse for hjemmebrygging.
 
Har tatt en titt igjennom vedtektene. Det er et punkt som kanskje bør tydeliggjøres. §6 i sin nåværende form er følgende:
"§ 6. Eksklusjon

Har et medlem opptrådt slik at det ikke bør være medlem av klubben kan det ekskluderes ved vedtak av sentralstyret med ¾ flertall. Medlemmer som har gjort seg skyldig i mindre forgåelse mot klubbens regler eller kollegiale bestemmelser, kan etter beslutning av sentralstyret, ilegges en mulkt.
"

Ikke at jeg håper den kommer til anvendelse. Men det å "bryte klubbens regler (jeg leser dette om øvrige vedtekter) eller kollegiale bestemmelser" skal det vel mye til å bryte.
Det som man ihvertfall burde slå hardt ned på er om medlemmer skulle finne på å drive med ulovlig salg, eller på en annen måte bryter Alkohollovens bestemmelser. Jeg tror det er viktig at man som en seriøs organisasjon er tydelig på dette. Selvfølgelig kan andre ting, som ikke er lovstridig i hht Norsk lov, som f.eks. "nedsettende" omtale av organisasjonen også være en grunn til ekskludering.

Det andre jeg tviler litt på er muligheten om å ilegge en bot. Jeg tviler på om man klarer å ta evt. krav videre til Namsmannen. For at man kan ta et slikt krav videre, kan en løsning være at nyinnmeldte signerer et papir, der de bekrefter med signatur å ha lest og akseptert betingelsene i reglementet. Det å henvise til regler på en nettside blir kanskje noe tynt.

Hva mener andre om dette?
 
Dette var en av paragrafene vi smilte litt av ved gjennomgang av vedtektene på styrekonferansen. Forslag til ny paragraf, foreløpig på skissestadiet, lyder slik:

Medlemmer som opptrer i strid med Norbryggs vedtekter eller prinsipielle interesser, eller på annen måte bidrar til å skade organisasjonen, kan ekskluderes som medlem. Vedtak om eksklusjon fattes av styret med ⅔ (to tredjedels flertall) og kan ankes til generalforsamlingen.
 
Mitt forslag om kjølhaling fikk mye motbør....  Vi har toskrogs katamaraner på jobben, - for de store overtredelsene!!
 
johanj skrev:
Mitt forslag om kjølhaling fikk mye motbør....  Vi har toskrogs katamaraner på jobben, - for de store overtredelsene!!
Har dere katamaraner med fler, eller for den saks skyld, færre enn to skrog også?
 
Tja, vi kunne jo ha truet med  å montert en utrigger eller to? Men nå har jeg bidratt til å fjerne fokus fra temaet i tråden....

Som Gustav skriver:
Medlemmer som opptrer i strid med Norbryggs vedtekter eller prinsipielle interesser, eller på annen måte bidrar til å skade organisasjonen, kan ekskluderes som medlem. Vedtak om eksklusjon fattes av styret med ⅔ (to tredjedels flertall) og kan ankes til generalforsamlingen.

Dette mener jeg er et godt utgangspunkt for en ny eksklusjons-paragraf. Den blir nok sjelden tatt i bruk, men det er likevel bra å ha avklart spillereglene på forhånd, dersom en slik situasjon skulle oppstå.
 
Hei!
Jeg synes utkastet til nye vedtekter er veldig bra.
Det jeg likevel savner er at man signaliserer litt tydeligere en satsing på kompetanseheving i deler av landet hvor dette mangler. Når vi ikke har folk med dommerkurs i vår landsdel, hvordan kan vi da gjennomføre ordentlige arrangementer/konkurranser?

Jeg foreslår derfor et nytt kulepunkt 3 hvor dette signaliseres:
            • å fremme kompetanse og gjennomføringsevne i (og i samarbeid med) regionene

Edit: satte inn en ny parentes!
 
Meninga har vært at dette skal være dekket under punkt to ("å fremme høyt faglig nivå blant medlemmene, samt kunnskaps- og erfaringsutveksling mellom bryggermiljøer i inn- og utland").

Jeg er litt usikker på hva du mener med "i og i samarbeid med regionene".
 
Norbrygg kan etter mitt syn alt i dag sies å drive et godt arbeid med kunnskaps- og erfaringsutveksling blant medlemmene. Det jeg mener med å ta inn et ekstra punkt som foreslått, er at vi signaliserer enda tydeligere at vi skal få opp nivået i de deler av landet der det er for dårlig i dag. Det mener jeg må være i Norbrygg sin interesse også. At det ikke bare skal være i enkelte deler av landet hvor man har kompetanse og hvor arrangementer kan avvikles på et kompetent vis, med folk som er kvalifisert. Det mener jeg har noe med seriøsitet å gjøre. Vi er som sagt/kjent ikke der, og jeg mener det fortjener fokus i vedtektene. Og når jeg understreker "i samarbeid med regionene" så er det for å understreke at man lokalt må bidra til dette.

Jeg mener derfor at dette er noe mer enn kunnskaps- og erfaringsutveksling mellom bryggermiljøer!
Edit: jeg mener det nye forslaget i tillegg til de oppsatte punktene!  :)
 
Ser absolutt poenget Svein Erik, og er enig med deg i at vi er noe i "bakleksa" her oppe så lenge vi ikke har kvalifiserte dommere bl.a.  Det å nedfelle det i vedtektene er vel også den riktige veien å gå, da forplikter det til å bli gjennomført når regionene legger til rette for det.  Klarer vi å få dette på plass tror jeg interessen for å delta i konkurranser og arrangementer vil øke.  Når vi da kan arrangere konkurranser ol tror jeg at vi samtidig vil få opp interessen for vår fantastiske hobby.
 
Norbrygg har nå eksistert i 16 år etter det jeg kan se. Spørsmålet er hva man har bidratt med (og da tenker jeg utover en god forum- funksjon) for utvikling av denne aktiviteten andre steder enn i storbyene.

Det er vel knapt noen i den nordlige landsdelen som har dommerkurs og jeg vet ikke om det er det samme i sør (sørlandet). Har man noen gang bidratt til arrangementer?

Jeg mener Norbrygg må være mer proaktiv i forhold til dette. Vi må og skal selvfølgelig bidra selv, men vi trenger litt "fødselshjelp" for å komme i gang. Hvis ikke foreningen viser mer initativ i forhold til distriktene mener jeg man er like mye til hinder som til støtte for utvikling av denne aktiviteten.
 
Svein Erik skrev:
Det er vel knapt noen i den nordlige landsdelen som har dommerkurs og jeg vet ikke om det er det samme i sør (sørlandet). Har man noen gang bidratt til arrangementer?

Vi har gitt økonomisk støtte til å få i gang smalahovetreffet, som jeg har forstått har vært en del av inspirasjonen til å få i gang med organisert aktivitet i Salten-området. (Økonomisk arrangementsstøtte er fortsatt tilgjengelig for de som ønsker å få drahjelp for å komme i gang med aktiviteter, både i nord og sør). Dommerkomiteen jobber med å skalere opp kapasiteten på dommerkurs, slik at man framover kan ha adskillig mer enn et kurs i året. Så lenge kapasiteten har vært til et kurs i året, mener jeg det er riktig å fokusere utdanninga på de stedene der det allerede er konkurranser, slik at de som som deltar er sikret ei best mulig bedømming, heller enn å utdanne dommere som vanskelig vil kunne delta i bedømming i konkurransesammenheng før nye konkurranser blir etablert.

Jeg mener Norbrygg må være mer proaktiv i forhold til dette. Vi må og skal selvfølgelig bidra selv, men vi trenger litt "fødselshjelp" for å komme i gang. Hvis ikke foreningen viser mer initativ i forhold til distriktene mener jeg man er like mye til hinder som til støtte for utvikling av denne aktiviteten.

Norbrygg er en ganske liten organisasjon i dag, med et styre og et par komiteer, som i utgangspunktet ikke har kapasitet til å håndtere så mye mer aktivitet enn det vi har i dag. Dersom man ønsker flere arrangement i Nord-Norge, som isolert sett er et godt ønske, vil det med dagens ressurssituasjon bety at enten NM, juleølkonkurransen eller Bjorleik må flyttes eller legges ned og erstattes med nye arrangement. For å få til mer aktivitet flere steder, tror jeg det viktigste er å finne måter å engasjere og organisere flere personer.

I utgangspunktet ga generalforsamlinga styret i oppgave å komme med vedtekter der lokallag (lokale bryggerlaug, regionlag e.l.) var tatt inn. Styret har ikke funnet noen god måte å løse det på, men ønsker allikevel å rydde opp i vedtektene for å ha et godt grunnlag for videre diskusjoner om inkludering av lokallag i organisasjonen.
 
Jeg vet at det ble gitt et beløp til treffet på Inndyr, jeg var der. Det er likevel ikke riktig å si at det var startskuddet for aktiviteten i Salten. Den var i gang tidligere. Treffet på Inndyr var bra og hyggelig, og et høydepunkt så langt. Men det bringer oss likevel ikke så langt videre. Vi eier på en måte ikke kompetansen i forhold til å være sertifisert. Vi kan ha det hyggelig men vi står på stedet hvil.

Når Norbrygg fortsetter å hold kurs på de stedene det alt er konkurranser, er det over og ut for oss. Og det er det jeg mener med at foreningen nærmest blir et hinder for oss. Man har kompetansen og deler den ikke. Derfor har jeg foreslått at man signaliserer en endring på dette i vedtektene.

Hvis det er kostnader det står i, foreslo jeg i generalforsamlingen en økning i kontingenten til svimlende 200 kroner, men ble nedstemt. Vi hadde nok penger.
 
Svein Erik skrev:
Når Norbrygg fortsetter å hold kurs på de stedene det alt er konkurranser, er det over og ut for oss. Og det er det jeg mener med at foreningen nærmest blir et hinder for oss. Man har kompetansen og deler den ikke. Derfor har jeg foreslått at man signaliserer en endring på dette i vedtektene.

Til informasjon, så har Norbrygg det siste året sertifisert 9 dommere (7 i Kristiansand, en i Oslo og en i Trondheim) og avholdt 1 dommerkurs (i Kristiansand). I tillegg er det planlagt et nytt dommerkurs, som skal være i Bergen i mars. Dersom dette kun handler om sertifisering av dommere, kjenner jeg ikke igjen noen klar favorisering av Østlandet. Koker dette ned til misnøye med at det ikke er arrangert noe dommerkurs i Bodø, så ta kontakt med dommerkomiteen og undersøk hva du kan gjøre for å hjelpe til.

Av arrangement i regi av Norbrygg, er riktignok det største arrangementet lokalisert i Oslo (NM). I tillegg har vi et i Trøndelag og et i Bergen. Her er det nok ei overvekt av aktivitet i Oslo-ormådet, selv om vi har fordelt bedømminga en del.

Styret er fordelt fra Nordland til Rogaland. Arrangementsstøtte, som er det viktigste virkemiddelet vi har for å dra i gang ny aktivitet, har blitt mer fokusert i Oslo (to arrangement, av totalt tre) ennstyret i utgangspunktet ønsket.

Jeg ser bare ikke hvordan vedtektene oppnår det du ønsker.

Hvis det er kostnader det står i, foreslo jeg i generalforsamlingen en økning i kontingenten til svimlende 200 kroner, men ble nedstemt. Vi hadde nok penger.

Det stemmer. Norbrygg har en veldig solid økonomi, men en organisasjon som sliter med å vokse og tilpasse seg medlemmenes ønsker om økt aktivitet.
 
For å få til økt aktivitet utover i landet, er vi helt avhengige av at lokale krefter ta i et tak. Norbrygg kan bidra med støtte på forskjellige måter, men per i dag har ikke styret kapasitet til å kunne love å gi kursing og sette i gang arrangementer alle steder medlemmene ønsker det. Kursing av dommere har begynt, men dette er et arbeid som krever innsats fra frivillige, både i styre, dommerkomite og lokalt.
 
Det er helt riktig Gahr! Tilbudene og organisasjonen må vokse i noenlunde samme tempo, og både styret og våre komiteer har mange høyt prioriterte oppgaver for tiden. Norbrygg er i sterk vekst, og selv vi er litt i baklekse på noen områder, må ikke det dempe gleden av at vår hobby er så i skuddet for tiden!

Til Svein Erik, Sverre og alle andre medbryggere som er utålmodige vil jeg bare oppfordre til å fortsette å komme med ønsker og forslag til gode aktiviteter fremover. Så lenge det er noen lokale entusiaster som tar ansvar så er det nesten ikke grenser for hva som lar seg gjennomføre. Styret har gjennom arrangementsstøtten etablert en ordning som er ment å bidra til å realisere initiativ som tas lokalt.

Vedrørende dommerkurs har jeg selv tatt til orde for at vi trenger dette nordpå for å kunne utvikle oss videre som bryggere. Dette føler jeg styret har imøtekommet på en konstruktiv måte, og jeg har snakket med dommerkomiteen - nå har vi gode kandidater som har sagt seg villige til å lede et slikt kurs. Neste dommerkurs er i Bergen, og vi planlegger deretter å bruke litt tid til å evaluere kurslitteratur etc siden dette og eksamensordningen er under revidering. Dette vil fremtidige kursdeltagere nyte godt av, og mitt uttalte mål er at vi lokalt skal klare å gjennomføre et dommerkurs i Salten i løpet av dette året. Løfter skal man være forsiktig med, men med gode hjelpere både lokalt og i dommergruppen skal det kunne la seg ordne.

Jeg vil komme tilbake med mer info, etter planen noen uker etter at kurset i Bergen er gjennomført. I mellomtiden oppfordrer jeg alle som ønsker å delta på dommerkurs til å ta kontakt med meg så skal jeg føre dere på en mailliste – og fordele litt dugnadsarbeid  ;D


PS. Maks antall deltagere blir trolig 15-18 stk.
 
Tilbake
Topp