Nykonvertert - fra Brewster til BB30

palve

 
Konvertitter kan oppleve hets fra den kretsen man forlater, men forhåpentligvis bli mottatt som en hjemkommen sønn der man kommer..  :jaha:

Min Brewster har slitt seg gjennom 12 batcher på en forbilledlig måte, men har aldri klart å koke godt nok. De siste batchene har egentlig ikke gitt kok, og termometeret har stoppet på 98 grader. Godt øl har det blitt, men min fantastiske råvarepusher Bryggeland på Lillestrøm byttet i dag Brewsteren mot en BB30 V3 med pumpe og mye ekstra godis. Utrolig god service på den kanten!  :yes:

Fint å lese mye erfaringer på trådene her, selv om BB30 har kommet i flere utgaver og mange av trådene omhandler de første versjonene. Om noen har noen "Quick Start - Need to know" greier å komme med for Versjon 3, er jeg svært takknemlig.
 
Går nok bra skal du se :)

Gi den en runde med oppvaskmiddel og varme, og kjør sirkulering en time for å få bort slangelukta. I pumpe boksen er det en kran som er grei å bruke for å strupe på sirkulasjonen, monteres rett etter pumpa (på pumpa). slangestussen på krana til BB'ener litt tynn, og jeg kjøpte en i plast på Biltema som ga bedre flow og mindre kødd. tror det var 26714 http://www.Biltema.no/no/Bat/VVS/Ferskvann/Slangenippel-26703/ Tror ikke noen av oss bruker filteret til pumpa da det lett kan bli en plage. Om ting tetter seg kan du klemme på slangene, med BB kran åpen og kran lukket, og det er ofte nok til å få flow i gang igjen.
Er med en remse borrelås som jeg bruker rundt toppen av BB'en for å holde sirkulasjonsslangen noenlunde fast. allikevel litt dårlig patent at slangen bare henger over kanten så her kan du sikkert improvisere noe bedre.
Varm opp vannet ca 5C over mesketemp før du hiver i malten, da treffer du greit. Kjøp isolering eller bruk liggeuderlag.
Ikke stol på temp display da denne måler rett over varmeelement, bruk eget termometer.
Sist startet jeg med 23 liter vann, og skylte med ca 9 liter. det virket fint, og ga riktig OG etter en time kok av en APA.
Stegmesking med hvete er vanskelig, svir seg fort. forsiktig med for mye varme. Vurder en grilltenner for ekstra varmetilskudd? Det vurderer jeg da det kan være tidsbesparende med litt ekstra effekt, og midre svid di bunn under stegmesk av hvete.
Jeg sirkulerer litt under kok for sterilisering, og bruker sirkulasjonsslange og pumpe til å overføre til gjæringskar, praktisk og greit.
For koking kjør termostat på maks, og reguler med effekt. Jeg bruker stort sett 100% for å koke.
Noen dråper antifoam kan være greit om den er veldig full.
når du skal løfte maltrøret er det tungt, men om du rører litt så slipper det vannet etterhvert som du løfter. De fleste av oss starter koking når røret er oppe og hviler på den medfølgende stålringen. Dette for å spare tid.

Du trenger lang røresleiv, skje eller trepinne da BB'en er høy og slank.

12mm klemkoblinger til halvtoms må monteres på kjølespiral slik at du kan bruke hageslangekoblinger. mange har brent seg på å tre på hageslange og slangeklemme. det lekker før eller siden.
 
Bryget første batchen på denne i kveld. En Belgisk Wit. Her er en rask oppsummering:

Jeg gjorde som jeg var vant med fra Brewsteren, og helte i vann på magefølelsen; satte i meskeinnsatsen og helte på malt, og så rant det pokker meg over! Dette lagde en del krøll med pumpe og kran. Etterhvert fikk jeg fikset dette, og sirkuleringen fungerte brukbart. Hvetemalt er jeg vant til at tetter silbunnen, men her var det ekstremt! Brewsteren har tross alt større diameter på meskekar og kjele - her gikk det nesten potte tett, til tross for mye veiving med sleiva. Jeg brukte ikke filter på pumpa, men fikk kun ca 30% flow uten at det trakk luft.

Jeg har lest at mange sliter med lav OG. Jeg hadde oppskrift kalibrert til 1062 men fikk 1070 på prøve når kok startet (kjølte prøve til 20 grader). Da ble det improvisert ekstra skylling i sidekjele, og med mer væske fikk jeg etterhvert OG på dunken på 1052 = Der jeg helst ville ha den.

Forøvrig fungerte BB30´n knallbra! God kok, rask oppvarming, og etter å ha blitt kjent med termostat og effekt-kontrollen ble vi svært så gode venner!

Litt uvant å ikke ha bazooka-filter på kranen, så et fulgte med endel trub og møkk over i karet. Håper det legger seg pent til å sove i bunn...

SKål! Og takk for gode tips - det gjør noe med humøret  :ilike:
 
Så bra at dere blei venner.

Men for at det ikke skal renne over så her har du noen mål på BB30 V3

Fra bunnen av BB30 V3 så er det 47,5 cm opp til den svarte ringen. Hvis du har noe å måle med. Så er det 1,41cm pr liter vann. Totalt så tar BBen 33,57 liter vann
jeg kjøpte med en stållinjal http://www.cchobby.no/lineal-1-stk_2.aspx Og markerte hver 1,41 cm med en strek og antall liter. Enkleste er jo å ta en pinne/sleiv som du bruker å brygge med og lage ett hakk i den for hver 1,41 cm. Mesketønna har ett volum på ca 21,28 liter(opp til hullet ved håndtaket) Når det gjelder mengde malt så er vell maks rundt 7 til 7,5kg har selv ikke brygget med mer enn 6,5 kg. syntes det ble fult nok da.

For å hindre at så mye trub blir med videre så pleier jeg å la den stå å bunnfalle i ca 1 time etter nedkjøling før jeg tapper videre. Det er plass til ca 2,8 liter under krana, så hvis du lar det bunnfalle en stund så får lite eller ingenting med deg videre. 
 
Roger_L skrev:
For å hindre at så mye trub blir med videre så pleier jeg å la den stå å bunnfalle i ca 1 time etter nedkjøling før jeg tapper videre. Det er plass til ca 2,8 liter under krana, så hvis du lar det bunnfalle en stund så får lite eller ingenting med deg videre. 

+1  :yes:
 
Glimrende svar! Takk.

Tre-linjal er laget med literindikasjon, og neste gang skal jeg la f..skapet bunnfalle en time før tapping.

BB30 har også den fordelen at den ser ut som en "Million dollar" på benken mens man holder på. Jeg har litt vondt for å kle den inn med liggeunderlag  :)
 
Bare hyggelig.  :)

Hvis du føler at du trenger isolasjon så kan du jo kjøpe den isolasjonsmatta fra ølbrygging. Den kommer ferdig med borrelås så du kan ta den på når du mesker og enkelt ta det av før kok  ;)
 
Så bra at dere blei venner.

Men for at det ikke skal renne over så her har du noen mål på BB30 V3

Fra bunnen av BB30 V3 så er det 47,5 cm opp til den svarte ringen. Hvis du har noe å måle med. Så er det 1,41cm pr liter vann. Totalt så tar BBen 33,57 liter vann
jeg kjøpte med en stållinjal http://www.cchobby.no/lineal-1-stk_2.aspx Og markerte hver 1,41 cm med en strek og antall liter. Enkleste er jo å ta en pinne/sleiv som du bruker å brygge med og lage ett hakk i den for hver 1,41 cm. Mesketønna har ett volum på ca 21,28 liter(opp til hullet ved håndtaket) Når det gjelder mengde malt så er vell maks rundt 7 til 7,5kg har selv ikke brygget med mer enn 6,5 kg. syntes det ble fult nok da.

For å hindre at så mye trub blir med videre så pleier jeg å la den stå å bunnfalle i ca 1 time etter nedkjøling før jeg tapper videre. Det er plass til ca 2,8 liter under krana, så hvis du lar det bunnfalle en stund så får lite eller ingenting med deg videre.

Du sier det er 1,41 cm per liter vann. Måler du da fra det nederste punktet i kjelen eller det øverste? I bunnen er det en liten forhøyning på kanskje 0,3 cm...
 
Jeg bruker filteret på pumpen! :) (Det grove)
Trikset er sirkulere med ett litermål til man har fått en fin maltseng i bunnen, da blir vørteren klarere og filteret tetter seg ikke. Jeg har aldri hatt problemer med at filteret blir tett. Om det er noen god grunn til å bruke filteret vet jeg ikke, men tipper at pumpen min kan gå lengre før jeg åpner den for å rense inni.

Min stålring har for øvrig en klemme til slangen på toppen slik at slangen fra pumpen sitter godt på toppen av BBen.

Isolasjon trenger du egentlig bare når du brygger ute. Inne så sjekker jeg temp når jeg rører, og dersom den er litt lav så skrur du på varmeelementet noen minutter mens du sirkulerer og rører slik at temperaturen blir riktig. Det er sikkert bra med isolasjon inne også, men den er MYE viktigere ute eller i garasjen.

Jeg kjører rullende kok på ca. 60% effekt. Da fordamper 2-3 liter i timen.

Det er vel ikke så farlig med litt trub i gjæringskaret? Mange tråder og meninger om det her inne. Dersom du har tid så er det jo greit å vente litt. Hos meg roper sengen når vørteren er kald.

Jeg har egentlig aldri slitt med tett maltseng unntatt den gangen jeg hadde cornflakes oppi. DET blir tett grøt.
 
Du sier det er 1,41 cm per liter vann. Måler du da fra det nederste punktet i kjelen eller det øverste? I bunnen er det en liten forhøyning på kanskje 0,3 cm...
Det skulle ikke ha så mye å si, hadde man målt 3mm feil over hele flaten skulle det tilsi rett over 2dl, og hvis den forhøyningen bare er over deler av bunnen blir det enda mindre
 
Husk at det er forskjell på kaldt og varmt vann. 0C til ca 70C er vel en forskjell på ca 4,5-5%, eller deromkring, i volum.

Så hvis man står med en linja og skal være supernøye så er det lett å bli forvirret når man kommer tilbake etter oppnådd strike-temperatur og vannet står nesten en cm høyere enn tidligere. For de som bruker BS så er det varm temperatur som gjelder, skal man være nøye på det er det bare å scoope ut litt vann til man er happy.
 
Tilbake
Topp