Nytt brygg

I kveld er jeg i gang med et nytt brygg.
1 kg pale malt
1 kg crystall malt
3 kg DME

Har akkurat silt fra pale malten som jeg mesket i en og en halv time ca. Begynte med varmt vann fra springen som holder ca. 70-73 grader. Da jeg tok av all innpakningen over gryta målte jeg tempen til noe over 51 grader. Vøteren ser ut på farge som gjærslam nesten. Lys brungrå aktig. Jeg skylte med tre liter varmt vann fra springen i gjen rett i sileposen. Jeg har også laget "te" av crystallmalt noe jeg gjorde etterpå pga. sileposen som ikke kan ta mer enn én kilo i slengen. Jeg har også slumset med varm vørter. Hvis dette brygget blir vellykket skal jeg gå over til allgrain brygging. Håper å få råd til bryggeriet til Per Inge når jeg får <jule gratialet> fra NAV :ber: Jeg kan forresten opplyse at jeg bruker Target 13,4 % til bitter,60 min. 35 gram, Hellertauer 3,4 % 70 gram 30 min. East kentgolding 4,23 % 40 gram 15 min. Dette skal gi en bitterhet på 83 IBU etter beercalc. Jeg er allikevel redd for at dette brygget blir mer eller mindre mislykket.
 
Gå over til all-grain uansett... Ølet blir sikkert bra, men mulighetene for kontroll er nok langt bedre med all-grain. (Dette var utrolig vanskelig å skrive, etter å ha hatt bl.a. Erlendso på besøk  på øl. Man er nok lettere rebuset...)
 
Det var en nokså lav mesketemperatur, 51 gr.. Så det kan hende at ølet ditt får lite sødme. Men sørger man for å opprettholde temperaturen, f eks ved å tilføre kokende vann i visse mengder så kan man få løst dette. Eller, siden du mesker i en gryte, så kan du jo styre tempen selv ved å betjene kokeplaten, røre jevnt og måle ofte. Det er slik jeg pleide å meske, og etter noen få ganger greier man å styre temperaturen ganske så bra :).
 
Du kan gjøre livet ditt enklere hvis du mekker deg en ordetlig meskebag. Koster deg 6-700 spenn. Ingen grunn for deg å rote med kjeler og silposer.
Ikke minst er det billigere i drift en ferdig meska ekstrakt. Jeg kan gi deg dim og mål for allt utstyr kjøpt fra Claes Olson.
Håper å få smake på et av dine brygg snart.  :skaal2:
 
En slik handleliste fo utstyr fra Clas og/eller Biltema kunne sikkert flere ha hatt nytte av!
Fant bl.a. gjennomføring og kran på Biltema, men jeg husker verken pris eller varenummer..
 
Håper å få smake på et av dine brygg snart.
Da er jeg redd du vil få bakoversveis. Det eneste brygget som jeg har likt selv er en gang jeg brukte et dobbelt pilsener sett og hadde i tillegg 1 kg dme 0,5 kilo crystall malt. Det ble så godt at det var bare kort tid så var det borte.
Jeg har gått å lurt på et komplett bryggeri fra Per Inge (olbrygging.no) til 4200.- som har innebygd koke kolbe.  Men jeg er kommet til at det blir for dyrt. Det blir vel en meske bøtte fra vin og bar i stedet og isolere den med bil isolasjon kankje. (http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=35_70&products_id=1464) Ps Hvor mye netto vørter kan man få fra et brygg på 30 liter brutto?
 
Kan tenke meg du får plass til 7 kg malt. Mengden vørter er det kokekjelen din som begrenser.
Med litt nevenyttighet kan du enkelt lage en slik selv, til en noe billigere penge. Tatt i betrakning at det koster for frakt også.
På Scala design får du tre 30 liters bøtter til 199,- spenn. http://www.vinklubben.no/products.cfm?ID=19-0-1 Så må du ha tappekran og lage en silbunn av noe slag. Det går fint å lage kobber manifold til denne også, med ett slags sneglehus form. Du kan også borre små hull i en annen bøtte og bare sette den oppi den første med tappekran. Den store utfordringen ligger vel i å få den hensiktsmessig isolert.
Det anbefales å ha rundt meskekar. Da får man gjevnere gjennomsiling.
Når vi er inne på det tror jeg jaggu jeg skal lage meg en slik selv :)
 
Jeg har også lest om en som mesker i en fórdunk for hunder fra felleskjøpet (http://fk.no/trade/productview/379986/921/) Men så er det om den er trygg med hensyn til stygge stoffer i plasten når den blir varmet opp.
 
Du kan ringe og høre med dem som selger dem. Det skal stå en slags trekant stanset i plasten med PP-merket inni. Hvis dette merket finnes så er det i orden.
 
Tilbake
Topp