Nytt bryggeri med hev/senk pult

Rikard

Norbrygg-medlem
hei!

Jeg har planer om å lage nytt bryggeri når jeg flytter inn i nykjøpt hus. Gått lei av mitt tidligere hel-manuelle oppsett med løfting av kjeler og overføringer via hevert.

Utgangspunktet er at det skal være enkelt, ønsker ikke pumper o.l. Tenker å kjøpe en hev/senk pult fra IKEA, på denne skal det stå 2 induksjonsplater og to kjeler. HLT skal ha kran, kokekjele skal ha termometer og kran. Mesking foregår i en coleman kjøleboks med bazookafilter og kran. Installerer også en autosparge i denne.

Overføringer mellom hlt, meskekar og kokekjele vil, som dere sikkert har gjettet, foregå ved å heve/senke pulten med kokekarene og overføre via gravitasjon. Pulten har maks belastning på 70kg, så mine 25l brygg skal gå bra.

Kjøler med dyppkjøler og overfører til gjæringskar med kran. Finnes det gode løsninger for et filter på kran for å sile ut cold thrub og humlerester?

Vil en autosparge være til nytte i et slikt oppsett?

Hvor stor effekt trenger en på induksjonsplatene, noen anbefalinger?

Ser noen av dere åpenbare mangler eller evt forenklinger?

Takker for tilbakemeldinger!
 
Ifølge beregningen til Glenn over trenger jeg kun 2500w effekt for et godt resultat. Da skal det holde bra med de 3500w induksjonsplatene jeg har sett meg ut.
 
Tilbake
Topp